Y-híd pipa, kerékpárhíd pipa, vasút feletti híd folyamatban: Miskolc közlekedése újjászületőben
Az utóbbi idők legösszetettebb, Miskolcot érintő infrastrukturális beruházása az Y-híd megvalósítása, a Vörösmarty utca négysávosítása és a turbó körforgalom megépítése a Vörösmarty és a Király utcák keresztezésében. Itt tart most a kivitelezés.
A híd – mint a legnagyobb projektelem – befejezéséhez hátra van az aszfalt kopóréteg terítésének befejezése, a szalag- és gyalogos korlátok elhelyezése, a burkolati jelek felfestése, a jelzőtáblák elhelyezése és a hídágak találkozásánál a jelzőlámpás forgalomszabályozás kiépítése. A híd próbaterhelését tervezetten szeptember 20-án és 21-én végzik majd. Ekkor tizenkettő harminchét tonna össztömegű négytengelyes teherautó egyidejű hídon való tartózkodásával, majd áthaladásával mérik a statikus és a dinamikus terhelések hatását.
- A közvilágítási oszlopok és forgalomtechnika portálok telepítése befejeződött. Az átlátható, üveg zajvédő falelemek is folyamatosan kerülnek a helyükre.
- A gyalogos közlekedést biztosító felvonók és lépcsők szerkezetépítési munkái elkészültek és megkezdődtek a gépészeti munkák is.
- A P+R parkoló pályaszerkezetének kiépítése befejeződött, itt a közvilágítási oszlopok elhelyezése van még hátra.
- Az Y-híd alatti és melletti szervizutakon szegélyépítési, illetve aszfaltozási munkák zajlanak, továbbá párhuzamosan a csapadékcsatornát is építik.
A Martinkertváros és a meglévő Szinva-parti kerékpárút között kiépülő új kerékpárút hídját 2022. szeptember 7-én éjjel a helyére emelték. Az alapberuházás kiegészítéseként a város kerékpáros hálózata egy teljesen új elemmel bővül. Az új, 420 méteres szakasz kiépülésével a kerékpárosok az autós forgalomtól teljesen elválasztott, biztonságos szakaszon tekerhetnek majd. A kerékpáros infrastruktúra teljes egészében 2023 tavaszára készül el.
A több mint harminc éve megépített híd felújítása során elbontják és újjáépítik a burkolati rétegeket, szigeteléseket, hídszegélyeket és a korlátokat is. A kivitelezési munkálatok teljes egészében szintén jövő tavasszal készülnek el, azonban a felújított hidat a gépjármű forgalom már lényegi korlátozások nélkül használhatja idén decembertől.
Júliusban elkészült a körforgalom keleti oldalának pályaszerkezete, melyet követően a munkák a körforgalom nyugati felének építésével folytatódtak. A munkák októberi befejezésével alakul ki a három forgalmi sávos, jelzőlámpás forgalomszabályozású turbó körforgalom. A kelet-nyugati irányú kerékpáros forgalmat a körforgalom északi ágán vezetik át.
A Vörösmarty utca kétsávosról négysávosra bővül 570 méteren hosszúságban. Ez vezet fel az Y-hídra, amelynek egyik ága a Martinkertváros, a másik pedig a Tiszai pályaudvar felé tart majd.
A Vörösmarty utca északi oldalán elkészült az aszfalt kötőréteg. Jelenleg a forgalomirányító berendezések portáljainak telepítése és az ivóvíz hálózat élőre kötése zajlik. Még e hónapban megkezdődik a kopóréteg aszfaltozása, ezt követően pedig kiépül a 2×2 forgalmi sávra bővített útszakasz végleges forgalmi rendje.
A beruházás előnyeit hamarosan érezhetik a közlekedők, mivel az Y-híd, az új körforgalom és a Vörösmarty utca négysávossá bővítésének év végi átadásával – valamint a kapcsolódó beruházások jövő tavaszi befejezésével – megszűnnek a környéken csúcsidőben jelentkező torlódások és egyszerűbbé válik a Tiszai pályaudvar megközelítése is.
A beruházás a Technológiai és Ipari Minisztérium (jogelőd: Innovációs és Technológiai Minisztérium) megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a He-Do Kft. végzi nettó 13 milliárd 500 millió forintból.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!