Zágrábi repülőnap: repülés nélkül télidőben
A nyílt nap kellemes, –6 fokos hőmérsékletben zajlott, a zágrábi repülőtér katonai részén amelyet Marko Živković ezredesről neveztek el. A statikus soron Zlin iskola, PC-9M gyakorló, MiG-21BiSzD/UMD a két AN-32B szállító repülőgépek, az tűzoltó repülőgépek, valamint mint a Kiowa-Warrior helikoptereken kívül rendszerben álló orosz Mi-8/171 és amerikai Jet Ranger forgószárnyasok voltak láthatóak.
A készültségi 21-es géppár szabad ég alatt, letakart szárny póttartályokkal és két R-60 rakétával állt a zónában. Hozzájuk még kihúztak egy harmadik BiSzD-t, és a Kockicza névre keresztelt legendás kétüléses UMD-t (amely már pontosabban Kockicza II. nevű lehetne, mivel a második kockásra festett MiG-jük.) A Vihar Szárnyai bemutatócsoport Pilatusai szintén a zónában sorakoztak, akárcsak egy Zlin 212L iskolagép. Minden repülőgépükre felfestették a 25-ös számot különböző helyekre.
Az előzetes program szerint repültek volna a zónában lévő repülőgépek és két helikopter is, azonban 10–11 óra között sűrű hideg dér és ködös pára volt még, viszonylag minimális látótávolsággal. Délre az idő kitisztult, a több ezres közönség várta a repülőnapot, de végül csak a Zlin motorját pörgették fel, illetve háromnegyed kettőkor a Vihar Szárnyai csoport gépei szálltak fel, de egy áthúzás után azok is haza, a bázisukra repültek. A nyílt nap 14 órakor zárt. A repülés nélküli napon sem lehettünk elégedetlenek, hiszen a 21-es flottából hét repülőgépet lehetett látni és a többi típusból is néhány a ritkán látható kategóriába tartozik.
Reméljük, hogy 2017-ben több lehetőség lesz a horvát légiflottát a levegőben is megtekinteni, a mostani nyílt nap, valószínűleg az év utolsó repülőnapja volt Európában.
A horvátok katonai repülés mellesleg nem huszonöt éve, hanem jóval régebben kezdődött. Az első világháborúban a Monarchia Légjáró csapatainál is repültek már horvát származású pilóták. Komolyabb önálló tevékenységet a II. világháború idején jegyeztek fel a történészek. Jugoszlávia német, olasz és magyar megszállása után Horvátország önálló államként a tengelyhatalmak oldalán vett részt a világháború további eseményeiben. A horvát repülőalakulatok 1941 és 1943 között a keleti fronton is harcoltak. Az akkori repülősöknek (Horvát Repülő Légió néven) körülbelül 360 hajózójuk volt, akik Dornier Do-17 bombázó és Messerschmitt Bf-109 repülőgépekkel repültek. A Légió Ivan Mark parancsnoksága alatt a két év alatt, 1332 bevetésen 283 légi győzelmet szerzett. A vadászok 4. repülőezred néven a 10. és 11. vadászrepülő századdal a híres 52. Jagdgeschwader, a bombázók az 5. ezred néven a 12. és 13. bombázószázaddal a harmadik Kampfgeschwader alárendeltségében repültek. A vadászrepülők megjárták a középső frontszakaszt, majd délen az Azovi-tengernél is harcoltak. A leghíresebb ászuk Mato Dukovac negyvennégy légigyőzelmet ért el. A bombázók Vitybeszk, majd Leningrád és Moszkva térségében is harcoltak.
A Repülőlégió 1943 végén visszatért Horvátországba, és a vadászok két százada Olaszország és hazájuk felett harcolt a szövetséges légierők ellen. A horvátok a Bf-109 vadászok helyett, Macchi C. 200 C.202 és Fiat Cr.42 repülőgépekkel repültek, majd néhány hónap múlva modernebb Macchi C.205 vadászrepülőgépekre fegyvereztek át. Közel húsz brit és amerikai repülőgépet lőttek le 1944-ben, amikor annak az évnek a decemberében ismét német Bf-109G és K változatokat kaptak, és a közel ötven Messzerből álló vadászerejük 1945. április 23-áig harcolt. A bombázók két százada 1944-től olasz CANT Z.1007 és Fiar BR.20 bombázókkal elsősorban a partizánok ellen repültek.
A világháború előtti Horvát Repülő Légiót nem tekinti jelenleg Horvátország légi- és légvédelmi ereje elődjének, így a huszonöt éves múltat 1992-től számítják, amikor megkezdték hivatalosan az önálló horvát légierő megszervezését. A hivatalos múlt előtt, is 1991-ben már AN-2 és egyéb más légcsavaros típusokkal kezdetleges bombákkal támadták a szerb állásokat. Közben megkezdődött a pulai, a spliti és a plesói repülőterek rendbetétele, amelyek 1991. novembertől kerültek horvát tulajdonba.Egy horvát hajózó 1991 októberében a jugoszláv légierőből MiG-21R (Razdvecsij – felderítő), három társa pedig MiG-21MF gépekkel dezertált, és az átrepült gépekből alakult meg a horvát légierő. Ezeknek a gépeknek felét a szerbek megsemmisítették. 1993-tól korlátozott forrásaikból huszonöt MiG-21 repülőgépeket, és Mi-24 harci helikoptereket is beszereztek Ukrajnából és Lengyelországból. Utóbbiakat nagyjavítás után Magyarországon keresztül repülték át és később a Vihar hadműveletben bevetették azokat a szerbek ellen. Grúziától egy század Szu-25 csatarepülőgép beszerzését is megkezdték, de végül nem tudták hadrendbe állítani a gépeket. A háború után a repülőgépek és helikopterek nagy részét kivonták, selejtezték vagy alkatrészként felhasználták. A MiG-21 repülőgépeikből nyolc BiSz és négy UM repülőgépet vontak össze egy századba, és többet konzerváltak. A román Aerostar vállalat nagyjavítás mellett gyakorlatilag a román MiG-21MF/LanceR vadászrepülőgépek vadász és gyakorló konfigurációjára építették át őket. A repülőgépek BiSzD/UMD jelölést kaptak. A harci repülőgépek mellett Soko Galeb két repülőgépekkel is repültek, majd huszonkét PC-9M gyakorló repülőgépeket szereztek be. Szállító repülőgépnek kettő AN-32 szállító-repülőgépet is vásároltak. Iskolagépeik cseh gyártmányú Zlin-242L repülőgépekből áll. Tizenkilenc Mi-8 helikopterflottájuk többféle (Mi-8T/ Mi-8MTV-1 és Mi-8PS) változatból állt, majd tíz Mi-171Sh helikoptert szereztek be államadósság fejében Oroszországból, ebből négy kutató-mentő konfiguráció. A kilenc Mi-24V helikopterüket kiselejtezték. Nyugati Bell 206B-3 Jetranger és MD-500D forgószárnyasokkal is növelték a helikopteres kapacitásukat. A légi tűzoltás a légierő feladata, ezért Canadair CL-415 kétmotoros, és Air Tractor AT-802F egymotoros tűzoltó repülőgépekkel is rendelkeznek.
A közelmúltban, ahogy a honlapunk is beszámolt róla, a vadász légierejük repülőgépeiből kirepültek szinte minden órát, és bár több használt és új nyugati valamint orosz vadászrepülőgép beszerzés is szóba került, végül a román gyár helyett ukrán partnerrel újítottak fel tizenkét MiG-21-est. Ezek egy része a lekonzervált horvát repülőgépekből, más részük a jemeni légierőnek nagyjavított, de Ukrajnában maradt repülőgépekből áll. A repülőgépek leszállítása után egy gép lezuhant, egy pedig kényszerleszállt, majd kirobbant a botrány, hogy az ukránok a nagyjavított alkatrészekre és fődarabokra hamisított dokumentumokat adtak ki, a repülőgépeket pedig az Odesszai repülőgépgyárban legózták össze, kelet-német, bolgár, algériai repülőgépekből. Később azonban kiderült, nem, illetve nemcsak az ukránok hamisítottak, mert a lekonzervált repülőgépek és alkatrészeik számait, és formulárjait maguk a horvátok is hamisították. A vadász légierő gépei mindenesetre egy ideig a földre voltak parancsolva, és csak a légirendészeti készültségi feladatokra emelkedtek a levegőbe, kivéve a kétüléses UMD repülőgépeket, amelyek papírjai és tényleges alkatrészei is rendben voltak. Mostanra a repülési tilalmat már feloldották.
Az ukrán–orosz konfliktusra tehető az a hír, hogy Horvátország eladná, átadná a Mi-8/17sh flottáját Ukrajnának, és helyettük tizenhat amerikai kivont és nagyjavított OH-58D Kiowa Warrior könnyű felderítő és harci helikoptert szereznek be. Ukrajna nagy helikopter-veszteségét pótolná a horvát gépekkel, mivel Oroszországból nem rendelhet helikoptereket, Szaúd-Arábia pedig szinte teljesen bevásárolta magát Boszniába, és jelentős számú muszlim közösség folyamatosan növekszik migrációval, ezt pedig fenyegetésnek veszi a horvát állam, és az amerikai helikopterek fontos erősítést jelentenek, hiszen a Mi-24-eseket már nem lehetséges reaktiválni.
Az amerikai helikopterek november és decemberben megérkeztek, a zadari bázison állomásoznak. Ugyanakkor még Ukrajnának a Minyo-flotta átadása, eladása legalábbis hivatalosan nem kezdődött meg. Horvátország költségcsökkentés és flottaracionálás miatt, eladásra kínálja az AN-32B szállító repülőgépét, illetve a PC-9M repülőgépeik egyharmadát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!