Akkor most marad torzóban?

Garai Szakács László   ·   2015.03.28. 16:15
m4_torzo0

Igen, tudjuk, zajlik a „nagy háború”, amelynek a végén majd valaki nyer, mi nem az tuti...

És most az ország közepe, Szolnok és térsége újra csak veszít: az egyik leg... – hirtelen nem is tudjuk mi a jó jelző a 4-es számú főútra – útja „mellett” épült volna meg az az autópálya, amely bekapcsolta volna a környéket a sztrádahálózatba, erre puff neki! Az Európai Unió figyelt, és azt mondta, ezt márpedig nem lehet így megépíteni!

De mi volt a baj?

Egy szóval: kartellgyanú. Azaz, a „szabályosan” pályázó cégek valahogy úgy jelentkeztek, hogy nekik biztosan jó legyen. De miért baj, ha nekik jó? Nekünk attól nem lehet jó? Ritkán. Nem kell messzire menni amiatt, hogy megértsük, miért nem jó. A lényeget a wikipédia is összefoglalja: „a kartell konkurens (versenytárs) vállalatok írásbeli vagy szóbeli megállapodása az egymás közti verseny korlátozására. Célja, hogy a részt vevő cégek magasabb árakat és profitot érhessenek el, miközben nem jár társadalmi előnyökkel. Jellemzően az árak meghatározásán, a piac felosztásán (ki melyik vevőt szolgálja ki, ki melyik tendert nyeri), az egyes cégek által értékesített mennyiségek meghatározásán keresztül korlátozza a versenyt. A kartelleket ma a versenyjog a legtöbb országban tiltja, ezért jellemzően titkosan működnek.”

Épül az Abony és Fegyvernek közötti szakasz Zagyvarékasnál. Ki tudja, meddig? A képre kattintva galéria nyílik (fotók: MTI/Bugány János)

Ez történ(het)ett most is, nálunk is, részben. Föltűnt ugyanis az Európai Bizottságnak, hogy egy harminc kilométeres útszakasz megépítéséhez 110 milliárd forintos támogatási kérelmet nyújtott be Magyarország, azaz kilométerenként kis híján négymilliárd forintból épült volna az autópálya-szakasz. Gyorsan kiderült persze, a kormány nem lehet hibás, Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára egy budapesti konferencián rögtön reagált a hírre: „ha bebizonyosodik a kartellgyanú, akkor a kormány az érintett cégekkel fogja megfizettetni a szankciót.”

Majd jött, az államtitkár főnöke, Lázár János, és mindenkit megnyugtatott, valójában nincs itt semmi látnivaló, sőt, már meg is van a megoldás, mindenre:

– Az M4-es autópályával kapcsolatos európai bizottsági elutasítás miatt a kormány most azon dolgozik, hogy Szolnokot az M5-ös autópályával kösse össze egy négysávos autóúttal – mondta Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter – jó az nekik! Plusz közölte: – A brüsszeli elutasítás miatt várható megoldás a jelenleg folyamatban lévő beruházás felfüggesztése lesz, és kiírnak egy új közbeszerzési eljárást. Emellett azonban tisztázni kell az M4-es ügyében, hogyan alakult ki a kivitelezési ár, valamint a Brüsszel által felvetett kartellgyanút is.

Majd emlékeztetett mindenkit, „régi vágy”, hogy legalább Budapest és Szolnok között közvetlen négysávos autópálya-összeköttetés legyen.

Brüsszel az ultit is megkontrázta

Most úgy tűnik, ez a vágy direktben biztosan nem teljesíthető. De ami még szebbé teszi az egész történetet az az, hogy Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője olyat is elmondott, amit Lázárék nem szerettek volna hallani: a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá.

– A projektet Magyarország visszavonta, miután a bizottság aggodalmainak adott hangot a magas költségek miatt – mutatott rá Adamowicz.

Akkor most mi, miből és hogyan épül Abony és Fegyvernek térségében?

A mit tudtuk, a mibőlt pedig sosem fogjuk megtudni. A nyertes cégek persze makulátlanok: mind a Közgép, mind a Strabag egyből közölte, ők aztán nem (ott se' voltak): a Közgép szerint szabályszerűen lefolytatott közbeszerzésen nyerték el az M4-es autópálya egy szakaszának építésére kiírt munkát; a Strabag is azt közölte, szerződésük érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen.

A Közgép Zrt. konzorciuma nyílt, a jogszabályi előírásoknak megfelelően lefolytatott közbeszerzésen nyerte el legalacsonyabb árú ajánlatával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektjének, az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakasza egy részének megvalósítását.

„A konzorcium projektrészéhez tartozó 2,34 kilométeres szakasz hosszának felén nem egyszerűen autópálya-építés a feladat, hanem olyan új hídszerkezetek építése is, amelyeken az autópálya átvezet a Tiszán. Ennek fajlagos költségei értelemszerűen eltérnek a puszta útépítéstől” – fogalmaz közleményében a Közgép. Az összesen három épülő műtárgy közül a legnagyobb egy új Tisza-híd, amely 756 méter hosszú, több mint 28 méter széles, önmagában mintegy 8500 tonnányi acélszerkezet gyártásával és helyszíni szerelésével jár. A Tisza bal parti kezelőútja felett egy kisebb hidat, a jobb parton pedig egy 416 méter hosszú ártéri hidat épít a társaság. „Az érintett szakasz teljes nyomvonala a Tisza árterületén halad, a kivitelezés során ezért speciális műszaki követelményeknek kell megfelelni, a talajviszonyok miatt például költséges az előírt, akár 10–11 méter magasságú töltések építése. A NATURA 2000 védett területeken a környezetvédelmi előírások is rendkívül szigorúak” – emelték ki.

A társaság közleményében hangsúlyozta, a Közgép Zrt. ellen tudomásuk szerint a szerződéssel kapcsolatban sem Magyarországon, sem külföldön nincs folyamatban semmilyen vizsgálat. A Közgép és konzorciuma a szerződésében vállaltaknak megfelelően teljesít, a helyszíni munkálatok most is folyamatosan, teljes kapacitással folynak.

A Strabag Általános Építő Kft. azt közölte: az M4-es autópálya Abony–Fegyvernek közti szakaszának megépítésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. három, egymástól független pályázatot írt ki, ezek egyikét nyerte meg legolcsóbb ajánlatával a Strabag. „A társaság ellen sem Magyarországon, sem külföldön nincs semmiféle vizsgálat az adott szerződéssel kapcsolatban” – hangsúlyozták. A Strabag által kivitelezendő útszakasz szerződés szerinti ára 31,5 milliárd forint, ami kilométerenként 2,38 milliárd forint. A társaság közleményében rámutatott, mint a legolcsóbb ajánlattevő nyerték el a megbízást az adott szakaszra. Magyarországon a sok éves építőipari recesszió idején folyamatosan csökkentek az árak, köztük az útépítésé is. A 13,2 kilométer autópálya és tizenegy híd kivitelezésére benyújtott árajánlatuk megegyezik a jelenlegi hazai autópálya építés átlagával. „A Strabag mindenben a szerződésnek megfelelően jár el, így a szerződés érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen”.

De akkor kik kartelleznek? Ganxsta Zoliék? Mi a baja valójában az Uniónak? Miért elég hirtelenjében a kétszer két sávos út is Szolnokig? Mi lesz ezekkel a félig kész műtárgyakkal, töltésekkel?

És egyáltalán: kinek áll ez az egész érdekében?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek