Az Air France-KLM is low-costba menekül
Az európai csoport igazgatója bejelentette: a Transavia tagvállalatába szervezve low-cost hálózatba viszi át rövid és középtávú járatait. A hálózat tehát megmarad, de csak úgy, ha csökkennek a költségei.
Alexandre de Juniac vezérigazgató júniusra ígéri a részletes terveket. Sajtóértesülések szerint ez a dátum azzal függ össze, hogy a francia nemzeti légitársaságot érintő kemény megszorításokat azután akarják csak nyilvánosságra hozni, miután áprilisban és májusban lezajlott Franciaországban az elnökválasztás.
Mint ahogy az Ibéria és a Qantas példája mutatja, a rövid és középtávú hálózat fapadosítása más cégek esetében is megoldásként kínálkozik, de rendszerint a légitársasági alkalmazottak heves ellenállásába ütközik. Feltehetően ezt a konfliktust és az esetleges sztrájkokat szeretné a politikai váltás utánra halasztani a társaság vezetése.
A mostani közlemény szerint a változások célja 20 százalékos költségmegtakarítás, ennél kevesebb veszélyeztetné a társaság talpraállását és a cégcsoport jövőjét – figyelmeztetett a vezérigazgató.
Az Air France januárban már bejelentett egy egymilliárd eurós azonnali takarékossági programot, amit három év alatt kell végrehajtani. A mostani közlemény mélyebb strukturális átalakulásokat helyez kilátásba további egymilliárdos költségcsökkenés elérésére. Az Air France nemrég üzemeltetési központokat létesített Marseille-ben, Nizzában és Toulouse-ban, hogy ezzel 15 százalékos hatékonysági növekedést generáljon.
Tavaly az Air France-KLM 700 millió eurót veszített a rövid és középtávú járathálózatán, elsősorban a low-cost társaságok erős konkurenciája miatt, de természetesen belejátszott a rossz eredménybe az üzemanyagárak robbanása is. A vállalat 2014-re reméli, hogy egyensúlyba hozza a gazdálkodását, de ehhez a közlemény szerint még további megszorítások kellenek. A tavalyi naptári év 809 millió eurós veszteséget hozott a 2010-es 289 milliós nettó nyereség után.
A low-cost modellbe szerveződő rövid és középtávú hálózat feltehetően a budapesti járatokat is érinti majd. A Transavia egyébként ma indítja első ferihegyi járatát Amszterdam Schipholról Budapestre.
A Transavia eddigi legjobb időszakában, 2008–2009-ben csaknem 5 és fél millió utast szállított, de a legutóbbi szám is ötmillió feletti. Harmincnégy desztinációt repül menetrendszerűen, 63-at charterben. Flottája eléggé egységes, és ami szintén csökkenti az üzemeltetés költségeit, eléggé fiatal: 10 példány repül a Boeing 737-700-asból és 19 a hosszabb törzsű, nagyobb befogadóképességű 800-asból a színeiben.