Egymilliárd euróért fejleszti ICE-flottáját a DB

iho.hu   ·   2018.10.03. 08:15
ice4-ujabb-400

Múlt heti felügyelőbizottsági ülésén a Deutsche Bahn (DB) jóváhagyta újabb tizennyolc hétkocsis ICE4 szerelvény vásárlását, az eddig megrendelt száztizenkilenc szerelvény mellé. A 2011-ben a Siemens vezette konzorciummal megkötött, háromszáz szerelvényre szóló keretszerződés alapján eddig száz hosszabb (tizenkétrészes, 412.0 sorozatú) és tizenkilenc rövidebb (hétrészes, 412.2 sorozatú) ICE4-est rendelt a DB, bár eredetileg a hosszabb szerelvények csak tízkocsisak lettek volna. A növekvő városközi utasforgalom miatt azonban a szász 412.0 sorozatú motorvonat feléhez egy–egy újabb betétkocsit is rendelhet a DB, így ezek tizenháromkocsis, háromszázhetvenöt méter hosszú vonatok lesznek, kilencszáztizennyolc ülőhellyel.

Az ügylet értéke hétszázmillió euró, azaz uszkve kétszázhuszonhatmilliárd forint. A beszerzést azért kellett a felügyelőbizottság jóváhagyja, mert a legutóbbi jelentések alapján a vasúttársaság bevétele a nyáron tovább csökkent és a már csökkentett 2018. évi bevételi terveket sem fogja tudni a konszern teljesíteni. A tendencia elsősorban a vasúti teherfuvarozás bevételeinek rohamos csökkenése miatt alakult ki és ha nem találnak belőle kiutat, akkor 2023-ra a DB veszteségei meghaladják a Bundestag által meghúzott 20,4 milliárd eurós határt. Ezért a DB vezére, Dr. Richard Lutz azonnali költségmegtakarítási intézkedéseket vezetett be szeptember elején és a nagyobb értékű megrendeléseket a felügyelőbizottságnak kell jóváhagynia.

A DB ugyanakkor felhatalmazást kapott a felügyelőbizottságtól arra is, háromszázhúszmillió euró értékben hozzálásson az 1991-ből származó ICE1-flotta felújításához. Bár az ICE4-esek hosszabb távon az ICE1-esek leváltására is szolgálnak majd (ehhez a DB még további lehívásokat kell eszközöljön a fennmaradó 163 szerelvényre vonatkozó opcióból), a jelenleg megrendelt ICE4-esek még a mozdony vontatta szerelvények kiváltását célozzák oly módon, hogy a Hamburg–Stuttgart és a Hamburg–München vonalon leváltott ICE1-esek kerülhetnek át a mozdonyos szerelvények helyére. 2018. decemberétől a Berlin–München nagysebességű vasútvonalra is közlekedhetnek majd az ETCS 2-es fedélzeti vonatbefolyásoló berendezéssel ellátott ICE4-esek.

ICE4-es nagysebességű motorvonat (fotó: Siemens)

A tizenháromkocsis ICE4-esek esetében a DB vizsgálja, hogy megnöveljék-e végsebességüket 250 km/óráról 265 km/órára. Az ICE4-est eleve csak 250 km/óra sebességre tervezték, mert ezek a motorvonatok jóval könnyebbek az elméletileg nagyobb sebességre alkalmas ICE1-es és az ICE2-es szerelvényeknél és az elosztott meghajtású tíz-, de még a tizenkétkocsis ICE4-esek is – jobb gyorsítási képességüknek köszönhetően – tartani tudják ugyanazt a menetrendet, mint elődeik. Mindeközben az ICE4-esek egy utasra vetítve harminc százalékkal kevesebb energiát használnak, mint az ICE1-es szerelvények. Emellett az ICE4-esek képesek megmászni a Frankfurt–Köln nagysebességű vonal akár negyvenezrelékes emelkedőit is.

A DB szerint 2023-ra a nagytávolságú utasok negyven százalékát már az ICE4-flottában fogják szállítani. Moduláris felépítésének köszönhetően az ICE4-est akár huszonnégy különböző kocsiösszeállítással tudja gyártani a Siemens. A tizenkétkocsis motorvonatokban hat kocsi rendelkezik meghajtással. A vezérlőkocsik hossza 28,6 méter, a betétkocsiké 27,9 méter. A tengelyterhelés tizennyolc tonna. A hosszabb ICE4-esekben az étkezőkocsi mellett egy személyzeti kocsi is helyet kap.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek