Egyszersmind Messerschmitt
A ČD (České dráhy) a napokban vette állományba 15 Messerschmitt becenévre hallgató, 380-as sorozatú villanymozdonyát, amit még 2009-ben szeretett volna megtenni. A szerződésben 20 többáramnemű 200 kilométer per óra végsebességű elektromos vasparipát rendelt a ČD, a fennmaradt 5 gépet a jövő hét végéig juttatja el a Škoda a vevőnek. Az átvételre azért épp most került sor, mert a csehországi Vasúti Hivatal (Drážní úřad) csak most adta ki a típusengedélyt 200 kilométer per órás sebességre – ez a szerződési feltételek egyike volt.
A Škoda Transportation és a ČD között viszont ezzel még koránt sincs vége a marakodásnak, hiszen perben állnak egymással a felek a mozdonyok késői leszállítása miatt. Újabban méghozzá a ČD panaszkodik a gépek kisebb-nagyobb hibáira is. De nézzük sorjában a dolgokat: a Škoda-csoda prototípusát, a 380.001-est 2008 szeptemberében mutatták be az Innotrans kiállításon Berlinben. Akkor úgy tűnt, hogy 2009 decemberére (menetrendváltás) a ČD már forgalomba is állíthatja az első néhány gépet. A nagysebességű villanygépeket a ČD elsősorban a nemzetközi EC járatokra szánja a cseh, német, osztrák, lengyel, szlovák és magyar pályákon. A fejlesztést követően, már a szériagyártás közepette megváltozott vasúti jogszabályok miatt a Škoda Transportation plzeňi járműgyártó nem tudta időben (2009 végéig) leszállítani a gépeket. A késés miatt a ČD szemrebbenés nélkül kötbér fizetésére kötelezte a Škodát, sőt 200 millió koronás költségtérítést vont meg a gyártótól. Ezt már a Škoda sem nézhette tétlenül, pert indított a számlakiegyenlítés ügyében, ami a mai napig a bíróság előtt napirenden van – döntés még nem született. A kötbér értéke pedig még mindig nő, hiszen a Škoda nem szerződésszerűen teljesíti a mozdonyok leszállítását – hiányoznak ugyanis a külföldi típusengedélyek, beleértve a magyart is. Lubomíra Černá, a Škoda Transportation szóvivője az E15 lapnak tett nyilatkozatában elmondta, hogy intenzíven folynak a tárgyalások a külföldi típusengedélyek megszerzéséért. Kisebb problémák adódtak a német félnél, ők ugyanis további méréseket követelnek, csak ezután kaphatják meg a tanusítványt. Ezeket a Škoda ígérete szerint az év végéig elvégzik.
Ez még mindig nem minden. A ČD emellett még panaszolja a kisebb villamosenergia-visszanyerést fékezéskor, valamint a szervizkapcsoló gyakori meghibásodását. A Škoda és a ČD közti feszültség azóta szikrázik, mióta a vasút a Siemens által gyártott railjetek vásárlása mellett döntött.