Megújul a Nyugati pályaudvar tetőszerkezete

iho/vasút   ·   2020.05.05. 18:00
400px_nyugati_teto

A 143 éves Nyugati pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása, valamint a vasúti forgalomban való kiemelt szerepe miatt halaszthatatlanná vált az épületegyüttes tetőszerkezetének mielőbbi rekonstrukciója. A MÁV állomásfejlesztési projektjének egyik kiemelt felújítása közé sorolt munka biztonságos végrehajtása érdekében a vasúttársaság május 8-ától december elejéig lezárja az utascsarnokot. A munkák ideje alatt a MÁV-Start ideiglenes menetrendet vezet be, több vonatot más budapesti állomásra irányít és a vasúttársaság kérésére a BKK is tájékoztatást ad a módosításokról az érintett járatain.

A következő hónapokban megvalósul számos fontos intézkedés a rendszerváltás előtti rossz minőségű, valamint az azóta történt, de a jelenleginél lényegesen kisebb volumenű renoválásokon átesett főpályaudvar biztonságos állapotának helyreállításáért. Ezek közé tartozik az éves szinten közel 18 millió utas által használt vágánycsarnok tetejének és a csatlakozó üvegszerkezeteknek, valamint a pénztárcsarnok, a gyorsétterem és a homlokzati hat kisebb torony tetőszerkezeteinek műemléki rekonstrukciója, összesen körülbelül 8200 négyzetméteren. Az épület mindkét végén 2200 négyzetméteren teljesen megújul az üveg függönyfal is. Mindezek mellett megtörténik az állomásépület többi, mindezidáig fel nem újított tetőszakaszának javítása, a csapadékvíz-elvezető rendszer részleges átépítése, a csarnokban a felsővezeték-hálózat megújítása. Utóbbi a 10–13. vágány felsővezetéki rendszere felújításának első üteme is egyben, aminek a második üteme a későbbiekben, 2021-ben várható az aluljáró felújításával, valamint modern utastájékoztatási elemek, például LED-fal építésével és a kijelzők cseréjével együtt. A többi tetőrész folyamatos átadása 2021. második negyedéve és 2022. második negyedéve között valósul meg. A pénztárcsarnok tetőzetét 2019 végén újították föl.

Halaszthatatlanná vált a Nyugati pályaudvar állandóan beázó tetőzetének felújítása (fotó: MÁV-Start)

Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára kiemelte: a vasút stratégiai eszköz Budapest és az elővárosok közlekedésében, a vasúti közlekedés olyan aranytartalék, amely még rengeteg kihasználatlan lehetőséget kínál. A HÉV teljes megújításával, valamint a MÁV-csoport által is javasolt vasúti felújítások és bővítések elvégzésével akár hetven százalékkal is növelhető a vasúti közlekedést választó utasok száma Budapesten és az elővárásokban. A következő, a főváros vezetésével közös lépés a jelenleg meglehetősen elhanyagolt Nyugati tér megújítása lehet a felszíni közlekedés átszervezésével, több zöld és minőségi gyalogosfelületet nyújtva a közlekedőknek. Mivel a területen naponta több százezer utas fordul meg, napi 550 ezer utassal érinti a főváros legforgalmasabbjának számító M3-as metró, a 4-es és a 6-os villamos pedig napi 400 ezer főt szállít. Az autóforgalmat a belvárosba öntő felüljáró városépítészeti szempontból sem szerencsés megoldás, Budapest egyik legszebb középületét, az Eiffel iroda tervezte Nyugati pályaudvar műemlék csarnokát is kitakarva rontja a városképet, elbontása ezért több szempontból is indokolt.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: A minisztérium „kiemelt törekvése a közösségi közlekedés és különösen az annak gerincét adó környezetkímélő vasút versenyképességének erősítése az egyéni megoldásokkal szemben. A koronavírus-járvány és a veszélyhelyzeti intézkedések a védekezés első szakaszában nem okoztak jelentős késedelmet a hazai közlekedésfejlesztésben. A beruházások a vírusválság ellenére idén tavasszal a tervezett ütemben haladtak, haladnak. Ha a továbbiakban is sikerül tartani a tempót, 2020 rekordév lehet a vasúti fejlesztések terén. A Nyugati pályaudvar meghatározó szerepet tölt be a hazai vasút talán leglátványosabb, korszakhatárt jelentő fejlesztésében. A ceglédi és váci vonalak budapesti végpontjaként ide érkeznek, innen indulnak majd az első ütemben munkába álló emeletes motorvonatok. A kormányzati támogatással folytatódó beszerzéseknek köszönhetően másfél-két éven belül a Budapest elővárosi forgalomban mindenütt korszerű Desiro, Flirt és Kiss járművek szállíthatják majd az utasokat.”

A munkálatok miatt május 8-ától december 7-éig kizárják az Eiffel-csarnokot a forgalomból, a záhonyi sebesvonatok csak Zuglóig közlekednek és onnan is indulnak (fotó: Koszticsák Szilárd/MTI)

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója hozzátette: „A Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének felújításával régi adósságát törleszti a vasútvállalat, hiszen az elmúlt harminc évben csak kisebb volumenű renoválások voltak. A 143 éves pályaudvar Budapest egyik szimbóluma, a magyar modernizáció egyik jelképe, ezért a felújításánál műemlékvédelmi szempontokat is figyelembe kell vennünk, azaz a munka különleges, esetenként kézműves tudású szakiparosok bevonásával fog zajlani. A sikeres közbeszerzési eljárás eredményeképpen a beruházást közel kilenc milliárd forintért a Magyar Építő Zrt. végzi.”

A munkálatok miatt a MÁV-Start ideiglenes menetrendet vezet be, több vonatot más budapesti állomásra irányít a Nyugati pályaudvarról. Május 8-án a Nyíregyházáról 16 óra 36-kor induló Rózsa, a 17 óra 36-kor induló Várda és a 18 óra 36-kor induló Tulipán intercityk, a  Szegedről 19 óra 45-kor induló Tiszavirág és a 20 óra 45-kor induló Kárász intercityk a Nyugati pályaudvar helyett Zuglóig közlekednek. Május 9-én és 10-én a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony és a Budapest–Szeged viszonylaton közlekedő intercity-vonatok a Nyugati pályaudvar helyett Zugló megállóhelyről indulnak és oda érkeznek.

A megvalósításhoz nélkülözhetetlen a vágánycsarnok féléves lezárása, melynek érdekében több feladat elvégzése szükséges: négy vágányára ideiglenes vágányvéget, ütközőbakokat alakítanak ki. A jelenlegi felsővezetéket lebontják, helyette ideiglenes rendszert építenek a csarnokig és ideiglenes utastájékoztatást alakítanak ki. A 10–13. vágányt 2020. május 8-a 22 órától május 11-e hajnali 4 óráig teljes hosszban kizárják, majd ezt követően, május 11-e hajnali 4 órától ezek a vágányok ideiglenesen rövidebb hosszon lesznek használhatók. Május 11-én 4 órától június 19-én 22 óra 15-ig fontos változás, hogy a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalon közlekedő sebesvonatok Zugló megállóhelyről indulnak és oda érkeznek a Nyugati pályaudvar helyett. Ezekhez a vonatokhoz az intercitykkel és az elővárosi vonatokkal lehet kiutazni.

A Nyugati pályaudvar utascsarnokának több ütemű lezárása idején, a május 8-ától december 7-éig tartó időszakra vonatkozó menetrendek és a részletes utastájékoztatás ide kattintva érhető el.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek