Mindenkinek van keresztje

Istvánfi Péter   ·   2013.11.27. 12:35
00

A hétvégén egy utasítás értelmében a trolibuszok a telep hátsó kapuján, a Pongrácz úton keresztül álltak ki a hálózatra. Ennek oka az volt, hogy a másik irány kiálló vezetékén szerelést végeztek a Szörény utcánál. A trolibusz és a villamos felsővezetékébe egy speciális keresztelés, a cseh Elektroline cég idomkeresztje épült.

Amióta léteznek felsővezetékes járművek, azóta okoz problémát a saját, illetve egy másik felsővezetékes járműfajtával történő keresztezés. A különböző polaritású, feszültségű (és nem egy esetben áramnemű) munkavezetékek keresztezésének a legegyszerűbb megoldása, hogy mindkét fél számára kiszigeteljük a keresztezést. Az adott szakaszon így azonban lendülettel kell átjutni, ha véletlenül alatta áll meg a jármű, akkor nem tud elindulni.

Az első új idomkereszt a Hungária Krt. és a Szörény utca sarkára került<br/>(fotó: Báti András)

Ezen a problémán segít az idomkereszt, a megoldás lényege, hogy a villamos vezetékét megszakítják, miközben a trolibusz felsővezetéke folyamatos marad. A villamos áramszedőjét speciális átvezetőkkel úgy terelik, hogy a megszakítás ellenére folyamatosan érintkezzen a munkavezetékkel.

Hátránya, hogy csak hegyesszögű keresztezéskor használható, merőleges kialakításban nem. Ha mégis ilyenre lenne szükség, akkor egy egyszerű trükkel az útpálya irányához képest szöget zárva egyszer jobbra, egyszer balra feszítve vezetik a troli vezetékét, hogy a megfelelő szög meglegyen a troli és a villamos között.

Az idomkereszt működése. Jól látszik, hogy a villamos vezetéke ugyan meg van szakítva, az áramszedő mégis folyamatosan érintkezik

Ahogy az elején írtuk, az idomkeresztezés korábban nem volt ismeretlen Budapesten sem: már az óbudai trolibuszvonalon is találkozhattunk ilyen megoldással a déli végállomáson. De például a kisföldalatti üzemi vágányának felsővezetéke is így keresztezte a Dózsa György úti trolivonalakat. Később lassan kezdtek elfogyni a városból, az utolsókat 2000 augusztusában, a 75-ös trolibusz visszavágásakor építették ki a hálózatból a Népligetnél.

Három évvel később a szegedi közlekedési cég, az SZKT fogott nagyarányú infrastruktúra-fejlesztésbe, aminek eredményeképpen a napfény városa igazi nagyhatalommá nőtte ki magát a modern eszközök tekintetében: 36 gyorsjáratú váltó, 3 feszített angolváltó és 7 idomkereszt szolgálja a gyorsabb trolibusz-közlekedést.

Egy idomkereszt a Gundel Károly úton, a kisföldalatti üzemi vágánya felett<br/>(forrás: a szerző gyűjteménye)

De nemcsak az idomkereszt számít újdonságnak, hanem a mellé frissen beépített troli-troli önkereszt is. Ez ugyanis a hálózat hasonló keresztjeivel ellentétben nagy sebességgel is járható.

A felszerelést követően egy egy hónapos próbaüzem következik, ezalatt a trolibusznak és a villamosnak is 30-30 kilométer per órában határozták meg az áthaladási sebességet. Ennek letelte után minimum 40 lesz az előírt sebesség az idomkereszten és a troli-troli kereszten egyaránt.

Kevésbé látványos, bár mindenképp hasznos ez is: troli-troliönkereszt<br/>(fotó: Báti András)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.