Tizenegy nulla
Egy egyes és tizenegy nulla kell a százmilliárd forint leírásához, ami a hozzávetőleges értéke forintban a huszonegy emeletes Kiss motorvonat megrendeléséről kedden ünnepélyesen aláírt szerződésnek. Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója büszkélkedett ezzel, meg azzal is, hogy ezekkel együtt 2023-ban már 191, vagy ha a Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasútvillamos opciós tételét is lehívják, 195 Stadler-motorvonat lesz már Magyarországon.
A negyven emeletes, hatszáz ülőhelyes, motorvonatra két éve kötöttek keretmegállapodást, akkor tizenegy, 2018 decemberében újabb nyolc Kisst rendelt meg a Start. Az utolsó huszonegy sorsa még nem tart itt, a most aláírt szerződés még nem jelent igazi kötelezettséget a feleknek, de tisztázza a feltételeket. Hatályba akkor lép, ha a kormány kötelezettséget vállal a pénz kifizetésére, a svájci gyártó abban a pillanatban megkezdi a tényleges gyártást. A terv az, hogy az Európai Unió 2021 és 2027 közötti pénzügyi ciklusának közlekedési célú támogatási alapjából, az IKOP-ból finanszírozzák a vásárlást – mondta az iho.hu kérdésére Kerékgyártó József, a MÁV-Start vezérigazgatója. Dunai ehhez azt tette hozzá, hogy a Stadler annyiban tette gördülékenyebbé a folyamatot, hogy lemondott az előlegről.
A figyelmes olvasónak feltűnhetett, hogy a MÁV-csoport a huszonegy Kiss megvásárlási folyamatának minden apró mozzanatát örömmel kürtöli világgá, nos igen, úgy tűnik, nagyon fontos nekik, hogy a teljes megálmodott flotta a fűtőházakban, akarjuk mondani a vasútvonalakon legyen. Érthető, hiszen megkockáztathatjuk, a fővárosi elővárosi forgalom a legfontosabb, mindenesetre a nemzetközi trendekkel is összhangban egyre fontosabb szegmense a hazai vasúti személyszállításnak. A hatmillió utas kétharmadát már ma is korszerűnek tekinthető motorvonatokkal szállítja a Start, és ha mind a negyven emeletes itt lesz, ez az arány száz százalékra ugrik! Vagyis a budapesti agglomerációs járatok mindegyikét Kiss, Flirt és (a villamosítatlan lajosmizsei vonalon) Desiro járművekkel lehet kiadni.
A Start koncepciója szerint ez nem csak azért lesz jó, mert ezek a járművek az utasnak és az üzemeltetőnek is jobbak, de a homogén állomány teszi lehetővé, hogy igazán kihasználják a járművek adottságait, elsősorban a jó gyorsulóképességet (és a százhatvanas végsebességet). Magyarán, ha egy adott vonalon egy bizonyos vonatnemhez (ma még) vegyesen használnak fel hagyományos mozdonyos szerelvényeket és Flirtöket, akkor az utóbbiak is az előbbiek képességeinek megfelelően szerkesztett menetrend szerint kénytelenek cammogni. (Bár késés esetén annak behozásában megcsillanthatják tudásukat.)
Mielőtt a fővárostól távolabb lakó olvasóink ismét belekezdenek a vidék megint nem kap semmit kezdetű panaszos kommentáradatba, gyorsan jegyezzük meg, hogy az elővárosi koncepció ellenére az elképzelések szerint a Kisseket az ország számos táján bevetik majd hétvégén és nyáron, ott természetesen, ahol ezt az utasszám indokolja.
Az első tizenkilenc nagykapacitású motorvonatnak a jövő év végéig kell megérkeznie. A tervek szerint közülük hét a 100a vonal zónázóit adná (miközben a mindenhol megálló személyek itt Flirtök). Tizenegy emeletes (egyszintesekkel kiegészülve) látná el a 70-es vonal elővárosinak tekintett (más szóval belföldi) forgalmát, egy pedig tartalék.
A most szóban forgó huszonegyből a pillanatnyi elképzelések szerint (ugye a szállítási határidők a hatályosulástól ketyegnek majd) 2021 tavaszától havi egy jármű érkezik. Öten a 120a zónázói lennének, másik öt pedig tanítási napokon a sülyi személyekben forogna. Három Kiss fehérvári zónázóként jeleskedne a 30a-n, hat szerelvény pedig az 1-esen győri (vagy hegyeshalmi) személyként. A második eresztésből elvileg ketten ülnének a kispadon.
Nyáron a sülysápi személyként felhasznált Kissek a Balatonra járnának Szentgyörgyig Déli->Parti sebesként.
Mindez azonban eddig a hétköznapokra vonatkozik, hétvégén az elővárosban kisebb kapacitás kell, így az emeletesek megjelennének a 80-as, a 100, illetve az előbb említetteknél nagyobb számban a 30a és 30-as vonalakon is.
Az első magyar Kiss július közepén már elkészült fizikailag, ám hosszú még az út addig, amíg utasokat szállíthat. Jelenleg két szerelvény fut a külföldi tesztpályákon – írja a MÁV közleménye. Várhatóan szeptember végén a harmadik jármű is kigördül a Dunakeszi Járműjavítóból. (A cég a Stadler alvállalkozójaként vesz részt a projektben.) Most az elkészült szerelvények forgalomba állásához a típusengedély megszerzéséhez szükséges több hónapos teszteket végzik Németországban és Csehországban. A próbafutásokon három motorvonat vesz majd részt párhuzamosan, míg további két járművel oktatási és képzési feladatokat látnak el.
A csehországi Velimben található tesztpályán az elmúlt hetekben a 815 001-es pályaszámú jármű üzembehelyezése zajlott, jelenleg a szeptemberben esedékes féktesztekre készítik elő a Stadler munkatársai a vonatot. A németországi Mindenben, a tesztpályán a 815 002-es Kiss már sikerrel teljesítette azokat a teszteket, amelyek a jármű kisiklásbiztosságát vizsgálják. A 815 003-as számú vonattal Magyarországon végzik majd a szükséges teszteket és vizsgálatokat, így a Kiss októbertől rendszeresen tűnik majd fel a hazai vasútvonalakon is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!