A vasúti árufuvarozás térnyerését segíti az új szegedi intermodális átrakóterminál
Az egykori kiskundorozsmai átrakó területén működő PSP Terminál a helyi fejlesztéseket és a tranzitforgalmat szolgálja ki.
Újabb magyarországi intermodális terminál kezdte meg működését, hozzájárulva ezzel a közútnál környezetkímélőbb vasúti árufuvarozás elterjedéséhez: a PSP Terminál elsősorban a konténerek és kamionpótkocsik közútról vasútra terelésére fókuszál, de a helyi fejlesztési igényekhez igazodva foglalkozik például ömlesztett építőanyagok kezelésével is. A Petrolsped Szállítmányozási Kft. az egykori kiskundorozsmai átrakónál kis híján egymilliárd forintból újjáépítette a rakodóterület burkolatát, kamera- és rendszám-felismerő rendszert építettek ki, felújították a kereskedelmi irodát, új szervizutat nyitottak a lakott övezetek elkerülésére.
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) elengedhetetlennek tartja az új terminálok megjelenését és a vasúthálózat fejlesztését ahhoz, hogy környezetbarát módon tudják kiszolgálni a növekvő áruszállítási igényeket, és teljesíteni lehessen a vállalt magyar klímacélokat.
A terminál elsősorban az intermodális átrakásra fókuszál, elsősorban a dél-alföldi régióból, valamint a Szerbia és Románia felől érkező közúti áruforgalmat terelnék vasútra, ezzel csökkentve a nyugat felé haladó kamionforgalmat. Daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, valamint konténereket tudnak vasúti kocsikra rakni, mobil emelőberendezéssel. Ezen felül ömlesztett árut – elsősorban építőanyagot – is rakodnak és szállítanak ki kamionokkal a környéken zajló fejlesztésekhez. A PSP Terminál nem csak irányvonatok, hanem kocsicsoportok fogadására is képes, ezzel csatlakoztatva azt az egyeskocsi-forgalomhoz. A közeli ipari parkban épül fel a német Rheinmetall és a kínai BYD gyára is. Az előbbiben elektromos és a hidrogénüzemű járművek számára gyártanak majd alkatrészeket, míg utóbbi a kínai e-autómárka első európai üzeme lesz.
Egy konténer és pótkocsiemelő reach stacker már dolgozik a terminálon, és rövidesen újabb emelő- és rakodógépek érkeznek, így gyorsulhat a munka. A terminál egyszerre több mint 1200 szabványkonténer (TEU) egységet képes kezelni. A közúti szállítmányok esetében automatizált, hiteles járműmérleg rögzíti a kiszállított áru mennyiségét. A szerelvényeket villanymozdonyokkal mozgatják, így csökkentve a károsanyag-kibocsátást.
A terminál beruházója az önkormányzattal és a Magyar Közúttal együttműködve egy külön bekötőutat épített, így a kamionok rövidebb úton és a lakott területet elkerülve jutnak el az ipari parkhoz.
Kovács Attila, a terminál ügyvezető igazgatója elmondta: „A szegedi PSP Terminál nemcsak az áruszállítás vasútra tereléséhez és a tranzit kamionforgalom csökkenéséhez járul hozzá, hanem várakozásaink szerint jelentős szerepet kap Szeged környékének, a többi között a BYD- és a Rheinmetall-gyárnak, konténer és ömlesztett áru logisztikai kiszolgálásában is. Jelenleg heti három vonat ömlesztett áru kirakása folyik, de a volumenek emelkedése elkerülhetetlen. Júniustól egyedi kocsicsoportos konténereket és Mobiler-forgalmakat is várunk, majd júliustól heti rendszerességgel konténer-irányvonatokat kezelünk. A terminált az igények figyelembevételével fejlesztjük tovább.”
Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára kiemelte: „A környezetbarát intermodális fuvarozás a következő években dinamikusan bővül, és egyre nagyobb szeletet tud kihasítani az áruszállításból. Ehhez azonban sürgősen fejleszteni kell a vasúti infrastruktúrát, hogy legyen kapacitás az új autó- és akkumulátorgyárak áruszállítási igényének kiszolgálására. A fő fejlesztési fókusz a vasúthálózat azonnali bővítése és korszerűsítése kell legyen.”
(Nyitóképünk forrása: MLSZKSZ)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!