Átadták az 53-as főút Soltvadkertet elkerülő szakaszát

MTI/iho   ·   2024.12.18. 08:30
53as_soltvadkert_elkerulo

A várost északról és keletről elkerülő, 8,8 kilométer hosszú, kétszer egysávos szakasz bruttó húszmilliárd forintból készült el.

Az átadóünnepségen elhangzott: Soltvadkert újratelepítésének háromszázadik évfordulójához közeledve egy több mint negyvenéves álom és egyben egy negyvenéves terv valósult meg az elkerülő út átadásával, hiszen Soltvadkerten már több évtizeddel ezelőtt is igazoltan nagy forgalom volt. Az 53-as és 54-es utakat 1934-ben nyilvánították másodrendű főutakká, azonban csak a hatvanas évek közepére váltak valódi főutakká. A két út Soltvadkerten átvezető több mint három és fél kilométeres közös szakaszát országos szinten is ritka nagy forgalom terheli.

Az elkerülő első tervei már a rendszerváltás környékén elkészültek, a kilencvenes években azonban még nem volt egységes a város vezetése az elkerülőt illetően. Az ezredfordulóra a közúti forgalom fejlődése, átrendeződése, annak zavaró hatása azonban már kikényszerítette a város többségi döntését, így 2006-ra elkészülhettek a várost elkerülő út tanulmánytervei is.

A tervezés során különös nehézséget jelentett az elkerülő út és a 150-es számú Budapest–Kelebia–Belgrád vasútvonal felújítási munkálatainak összehangolása, de emellett a tervezőcsapat mindvégig tekintettel volt a város egyedi kéréseire is. Így sikerült elérni, hogy a Vadkerti-tó felé tartók aluljárón kerékpározhatnak át az elkerülő út alatt, de a nyomvonal végleges kijelölésekor is figyelembe vették a városvezetés szempontjait. A tervezéskor gondoltak a jövőre is, hiszen annak egyik körforgalmából közvetlen leágazás vezet majd a leendő ipari parkhoz.

Az elkerülőút első üteme 2024 szeptemberében fejeződött be, amelynek során az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában, 4,8 kilométer hosszú, kétszer egy sávos főút épült hazai forrásból. Az új nyomvonal külön szinten keresztezi a Budapest–Kelebia vasútvonalat. A fejlesztés részeként kialakítottak három körforgalmú csomópontot, két közúti ellenőrző helyet, két buszöblöt, továbbá a főpályát keresztező önkormányzati és földutak épültek 4,2 kilométer hosszon, de a keresztező kerékpárutakat is átépítették 437 méter hosszon.

A második ütem keretében négy kilométer hosszú, kétszer egy sávos főút épült két körforgalmú csomóponttal. A projekt során emellett a főpályát keresztező önkormányzati és földutak kivitelezése is megtörtént 2,2 kilométer hosszon, valamint a meglévő 53-as főút nyomvonala mellett a kerékpárutat is átépítették további 173 méter hosszon.

A teljes kivitelezést a solti székhelyű Soltút Útépítő Fenntartó és Kereskedelmi Kft. végezte.

(Nyitóképünkön az 53-as főút Soltvadkertet elkerülő szakasza. Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek