Autópályákra költi a vasútra szánt milliárdokat az ÉKM
Összesen huszonnégymilliárd forintnyi forrást vont el a MÁV-tól a szakminisztérium a napokban, Lázár János javaslatára. Az egyeskocsi-támogatás is megszűnik, az RCH leépít.
A Magyar Közlönyben jelent meg: az eredetileg húszmilliárd forintos idei vasútfejlesztési keretet nem használta fel a szakminiszter, ezért a keretből 18 milliárdot év végén átcsoportosítanak autópályákra, többek között a túlméretezett mohácsi Duna-hídra, ami önmagában 63 milliárdot drágult az év végére – számol be Facebook-oldalán Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár.
A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője arról ír, „a hazai központi költségvetésben eleve alig volt vasútfejlesztési forrás (míg a cseheknél 1000 milliárd forint volt idén, nálunk húsz), de végül még annak a 90 százalékát is autópályákra költjük”.
Azt is megemlíti: az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) megszünteti a teherautókon szállított áruk vasútra terelését elősegíteni hivatott, úgynevezett egyeskocsi-támogatást, ami 6,7 milliárd forint volt. Ez a pénz a vasúti árufuvarozó cégeken keresztül pályahasználati díj formájában visszafolyt a MÁV büdzséjébe: a támogatási rendszer eleve úgy volt kitalálva, hogy amelyik fuvarozó kamion helyett vasúton szállít, az állam annyi támogatást ad neki, amennyit a vasúttársaságnak befizet. Ezt a pénzt a MÁV pályafejlesztésekre fordította olyan vonalakon, ahol a vasúti árufuvarozás segít életben tartani a vidéki vasúthálózatot.
A 24.hu arról ír, a nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen egyeskocsi-szolgáltatás támogatásának megvonása okán Magyarország legnagyobb vasúti árufuvarozó társasága, az osztrák tulajdonú Rail Cargo Hungaria (RCH) is lépett: jövő évtől nem vállalnak el veszteséges megbízásokat, ezen felül jelentős átalakításokra, leépítésre is készülnek. Többek között:
- magasabb szállítási árakat kérnek;
- december 20-ától tíz százalékkal szűkítik a hálózatot;
- csökkentik az anyacég Rail Cargo Austriától bérelt mozdonyflottát;
- a régebbi teherkocsikat fővizsga helyett leállítják;
- a jelenleg foglalkoztatott 1700 dolgozójából fokozatosan, körülbelül ötszáz főt elküld.
De nem csak az RCH érintett az ügyben, hiszen 2025 áprilisa óta tizenegy magánvasút-társaság igényelt ilyen jellegű támogatást:
- Rail Cargo Hungaria Zrt.,
- GYSEV Cargo Zrt.,
- CER Hungary Zrt.,
- Eurogate Rail Hungary Zrt.,
- MMV Zrt.,
- Train Hungary Kft.,
- Kárpát Vasút Kft.,
- Train Europe Kft.,
- CD Cargo Hungary Kft.,
- Rail Transport Hungary Kft.,
- LTE Hungaria Kft.
Az ÉKM lépése előtt a szakma is értetlenül áll.
Vitézy úgy véli, Lázár döntése nyomán újabb vidéki regionális vasútvonalak kerülnek veszélybe. „Ez így maga a vasútellenes, vasútromboló magyar közlekedéspolitika esszenciája, Lázár János négyéves rombolásának tökéletes összefoglalása.”
(Nyitóképünkön Mernyéről indul meg Kaposvár felé rövid rakott favonatával a 478 319-es remot Dácsia 2023. június 13-án. Fotó: Iváncsics Roland)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!