Bevásárolta magát az Italo-NTV-be az MSC
A genfi központú logisztikai vállalat körülbelül ötven százalékos részesedést szerzett a nagysebességű vasúti szolgáltatásokat kínáló olasz vállalatban.
A részvénycsomagot az eddigi tulajdonos Global Infrastructure Partners (GIP) bocsátotta áruba. A napokban bejegyzett tranzakció a hatóság jóváhagyását követően fog befejeződni.
A másik, szintén körülbelül ötven százaléknyi részvényt továbbra is a New York-i székhelyű vállalat, valamint különböző kisebb részvényesek, például az Allianz-csoport szervezetei (11,5 százalék) és más társbefektetők (IP Infra Investors, Molagers) birtokolják. A GIP és a Mediterranean Shipping Co. (MSC) egy hosszútávú stratégiai partnerség révén fogja felosztani az Italo-NTV irányítását.
Az Italo-Nuovo Trasporto Viaggiatori 2012-ben indította el nagysebességű járatait, amikor is Olaszország elsőként nyitotta meg nagysebességű vasúti piacát a verseny előtt. A társaság jelenleg huszonöt Alstom AGV és huszonhat Alstom Evo, nem billenthető szekrényes Pendolino-motorvonatot használ, melyek összesen ötvenegy állomást szolgálnak ki. A járatokat évente húszmilliónál is több utas választja. Az Italo-NTV idén májusban vásárolta fel a közúti személyszállítást végző Itabus-t, mely körülbelül száz autóbuszt üzemeltet.
A GIP elnök-vezérigazgatója, Bayo Ogunlesi elmondta: az MSC osztja az elképzelést az Italo jövőjével kapcsolatban, mely szerint a nagysebességű vasúti szállítás kulcsfontosságú a nulla nettó szén-dioxid-kibocsátási célkitűzésének eléréséhez, és összhangban van a GIP energiaátállási és karbonmentesítési stratégiáival.
Az MSC szilárdan hisz az Italóban rejlő potenciálban az olaszországi vasúti kapcsolatok és az olasz turisztikai piac további erősítése érdekében. A megállapodás tükrözi a vállalatnak a fenntartható közlekedési módok továbbfejlesztését célul kitűző stratégiáját, a személy- és a teherszállítást egyaránt érintve.
Az MSC magánvállalat jelenleg körülbelül 760 hajót üzemeltet, melyek több mint 260 útvonalon, 520 kikötőt érintve 23 millió TEU (húsz láb – 6,1 méter – hosszú szabványos konténer) kapacitást szállítanak évente.
A Svájcban bejegyzett társaságnak nem a mostani az első beruházás a vasúti árufuvarozás terén, sőt, folyamatosan szerez piacot magának. A vállalat 2016-ban vásárolta fel a portugál nemzeti vasúttársaság árufuvarozási üzletágát, a CP Cargát – az azóta Medway néven szolgáltató vállalat Portugálián kívül jelenleg Ausztriában, Belgiumban, Hollandiában, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban tevékenykedik, továbbá gördülőállománnyal rendelkezik Indiában és Törökországban. Nemrégiben pedig Afrika nyugati részén is megjelentek: 2022 végén vásárolták fel a francia Bolloré-befektetőcsoporthoz tartozó, Elefántcsontparton, Burkina Fasóban és Kamerunban szolgáltató Sitarail magánvállalatot, a szintén Bolloré-leány kameruni Camrailt, valamint a benini és nigeri Bénirailt.
Idén szeptemberben a spanyol nemzeti vasútvállalat Renfe az MSC-t választotta stratégiai partnerként árufuvarozási üzletága, a Renfe Mercancías fejlesztéséhez – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünk az Italo-NTV egyik nagysebességű Alstom-motorvonata. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!