Botrány Európa fölött: szabotálják a légtérblokkokat

iho/repülés   ·   2012.10.18. 12:00
cim1

A vonakodó tagállamok elleni büntető eljárás megindításával fenyegetett az unió közlekedési biztosa, ha tízévnyi erőfeszítés ellenére nem sikerül határidőre beindítani a funkcionális légtérblokkokat, amelyek harmonikussá és olcsóbbá tennék a légi közlekedést Európa felett.

Mint arról az iho/repülés már többször beszámolt, ezek a légtérblokkok iktatnák ki azt a nehézkességet az európai rendszerből, amit a nemzeti légterek és irányítási körzetek sokasága okoz. Ezek révén lehetne rövidebb útvonalakon, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett repülnie a légitársaságoknak. A FAB-ok (Functional Airspace Block) rendszere  Európa különböző nagy forgalmú csompópontjai terhelését is csökkentené, ezzel is folyamatosabbá téve az áramlást a kontinens felett.

(fotók: Eurocontrol)

Mint Kallas jelezte, a 67 helyett kilenc nagy körzet belépésének december negyedike lenne a határideje, de egyes országok kifejezetten a politikai akarat hiánya miatt késlekednek a funkcionális légtérblokkok felállításával.

A ciprusi konferencián elhangzott beszédet összefoglaló Air Transport World nem említi, de a teljes szöveget közlő Roger-Wilco blogból azt is megtudhatjuk, hogy a biztos név szerint is megjelölte Franciaországot, Németországot és az Egyesült Királyságot, mint azokat az államokat, amelyek csalódást keltő módon elmaradtak a munkával, elismerően szólt viszont Spanyolország és Portugália erőfeszítéseiről.

Kallas mellett érvelt a konferencián Tony Tyler, az IATA elnöke is, és ő is azt javasolta, hogy a bizottság ne habozzon a büntetések kiszabásával.

Ugyanakkor az is elhangzott, hogy mennyibe kerül a késlekedés a légitársaságoknak. Egy átlagos európai repülés navigációs költségeit eddig 800 euróról 715-re sikerült leszorítani, a bizottság által előírt és a tagállamok által elfogadott menetrend szerint ma már 600 körül tartanánk, de így is a dupláját fizetnék a kontinens felett repülők ahhoz képest, amit ugyanakkora terület ellenőrzése és sokkal nagyobb forgalom mellett az Egyesült Államokban kell erre fordítania a fuvarozóknak. Elhangzott az is, hogy végső soron ez az utasok számára is drágábbá és nehézkessé teszi az európai légi utazásokat.

Kallas leszögezte: a funkcionális légtérblokkok, az Egységes Európai Égbolt (SES, Single European Sky) megteremtése az unió legfontosabb légiforgalmi prioritása, amelynek második szakaszát 2013-ban terjeszti a tagállamok elé a bizottság. Az idő azonban sürget, a változásokat életbe kell léptetni, különben a légtér működése nem tud lépést tartani a forgalom növekedésével.

A magyar külügyminiszter márciusban jelentette be, hogy a Közép-európai Funkcionális Légtérblokk (Functional Airpsace Block Central Europe, FAB-CE) létrehozásáról szóló, a szlovéniai Brdo pri Kranjuban 2011. év május 5-én aláírt megállapodás hatályba lépett.

Kapcsolódó hírek