Dübörög az eurázsiai vasúti teherszállítás

iho/vasút   ·   2021.08.06. 15:00
kinaeuropa

Látványos gyorsasággal fejlődik a szektor, az eredmények két évvel előzik az előzetes elvárásokat.

Sokkal gyorsabban nő a Kína és Európa közötti vasúti tranzit árufuvarozás, mint ahogy remélték. A transzkontinentális útvonal legnagyobb orosz fuvarozó vállalata, az UTLC ERA vezérigazgatója, Alekszej Grom elmondta: a cég várakozásaihoz képest két évvel előrébb járnak, sőt, az év hátralevő részében további húsz százalékos növekedést várnak.

A növekedés okai összetettek. Az egyik ok, hogy a tengeri szállítást számos tényező hátráltatta az év első felében, többek között az Ever Given konténerszállító márciusi megfeneklése a Szuezi-csatornában, mely jó néhány napra megakasztotta a forgalmat a nagyon fontos átjáróban, de az is jócskán hozzájárult, hogy a tengeri szállítás költségei a négyszeresére emelkedtek, miközben a vasúti szállítás árai stabilak maradtak. A vasúti szolgáltatók ráadásul új szolgálatatásokkal is előrukkoltak, például digitalizálták a működést, továbbá a várható növekedés megfelelő kezeléséhez igazították az infrastruktúrát.

Az elmúlt másfél év nemcsak az előre nem látható fellendülést hozta el az eurázsiai vasúti szállításban, hanem valós alternatívát teremtett a tengeri és a közúti szállítás mellett az Európa és Kína között fuvarozóknak. Ez elsősorban a megnövelt sebességnek és a megbízhatóságnak köszönhető, de részben a stabil tarifáknak is, melyet jelenleg nem is terveznek növelni.

A növekedés folyamatos

A belorusz (fehérorosz) (BCS), kazah (KTZS) és orosz (RZSD) nemzeti vasúttársaságok közös vállalkozása, az UTLC ERA felel a Kínát és Európát összekötő, széles, 1520 milliméter nyomközű Új Selyemúton zajló a tranzit vasúti teherfuvarozás kilencven százalékáért. A cég 2016-ban 100 ezer 983 TEU (húsz láb hosszú szabvány konténer) forgalmat kezelt, 2020-ban viszont már 547 ezer TEU volt az eredmény, 64 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A tavalyi forgalom összesen 31,5 milliárd dollárt (körülbelül 9400 milliárd forintot) tett ki, ez az Európa és Kína közötti árumennyiség öt és fél százaléka.

Kína hagyományosan a tranzit teherszállítás hajtóereje. 2021 első hat hónapja során összesen 200 ezer 200 TEU áru utazott Európába, 42 százalékkal több, mint a tavalyi év első félévében. A keleti irányba, azaz Kínába tartó rakott konténerek aránya viszont nyolcvan(!) százalékkal nőtt, 116 ezer 500 TEU kapacitást kitéve.

Az UTLC ERA 2020-ban 64 új útvonalat vett fel a szállítási hálózatba: negyven nyugati és 24 keleti irányút, melyek által 23 teherpályaudvar is csatlakozott, közöttük 18 európai. A kínai indító és fogadó állomások közül a legfontosabb Hszian, mely a forgalom 36 százalékát adja. Csengtu a második 22, a harmadik pedig Csongking húsz százalékkal. A tartományok közül Csangcsou, Hofej, Jivu és Vuhan mutat pozitív lendületet.

A nyugati irányba, vagyis Európa felé tartó szállítmányok nagy részét elektronikai eszközök tettét ki (85135 TEU), de szintén jelentős volt a műszaki cikkek (80556 TEU) és az autóipari alkatrészek mennyisége is (57796 TEU), ezek együttesen a forgalom negyven százalékát adták. Ez visszaesés a három évvel ezelőtti nyolcvan százalékhoz képest, mely elsősorban az alacsonyabb értékű termékek – például műanyag alkatrészek (28838 TEU), faáru (14859 TEU), textiltermékek (12825 TEU), optikai termékek (10704 TEU), valamint gumi és gumitermékek (7509 TEU) – jelentős növekedésének köszönhető.

Egyre nagyobb az áteresztőképesség

Az UTLC ERA jelenleg nagyjából öt és fél nap alatt tudja elszállítani az árukat a kínai határ és az Európai Unió keleti határa közötti 5430 kilométeren. A cég folyamatosan keresi a lehetőségeket az áteresztőképesség és a kapacitás növelésére, valamint az új technológiák alkalmazására.

A legfrissebb fejlesztések között szerepel a kazah–kínai határon található dosztiki átrakóterminál. A Dosztik TransTerminal által fejlesztett és a PTC Cargo által kezelt létesítményt június elején adtak át, ezzel egyszerűbbé vált a két ország közötti nyomtávváltás. Az átrakót több fázisban tervezik bővíteni, a cél a 700 ezer TEU éves kapacitás elérése. Ezen felül gyors fejlődés zajlik Belaruszban (Fehéroroszország), valamint az Oroszországnak a Balti-tengerhez közvetlen hozzáférést nyújtó, ennek következében rendkívül fontos kalinyingrádi exklávé területén is.

Zajlik a fejlesztés a belarusz–lengyel határon fekvő, nagy forgalmú Breszt–Małaszewicze határátmeneten is az áteresztőkapacitás növelés érdekében. Megnövelt határátmeneti kapacitáshoz jutnak az EU-ba és az Egyesült Királyságba a kalinyingrádi exklávén át vezető vasútvonalat, valamint más vasúti és Balti-tengeri útvonalakat használó fuvarok is. Az orosz régión át utazó szállítmányok mennyisége 2020-ban 320 százalékkal nőt az előző évhez képest,

UTLC ETA szerint pedig akár ennek a négyszeresét is képesek lennének kezelni – számol be a Railway Gazette.

(Nyitókép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek