Egy-jegy-remegy
Egy menetjegy lesz csak szükséges Csehországban 2020-tól, bármelyik vasúti személyszállító szolgáltatásait vesszük igénybe. Legalábbis a közlekedési minisztérium legújabb tervei szerint, amely azt is tartalmazza, hogy új, hálózati napijegyet is bevezetnének. Az egységes, kilométeralapú országos tarifarendszer kidolgozására a Cendis cég kapott megbízást, amely 255 millió koronáért (3 milliárd forint) dolgozza ki a rendszert, majd négy évig üzemelteti azt – várhatóan 2020-tól. A Cendis képviselője szerint előbb a vasúton kezdenék használni az egységes tarifarendszert, később a tapasztalatok alapján ezt tovább terjeszthetik a távolsági és helyközi buszjáratokra, az integrált közlekedési rendszerekre is.
Az új tarifarendszer lényege, hogy egységes legyen mindenki számára, függetlenül attól, milyen szolgáltatót vesz igénybe. Éppen ezért az egységes országos tarifa kilométeralapú lenne, tehát a megtett út hosszúságától függően emelkedne a jegyár. Az utasok számára az lenne a legnagyobb előny, hogy mindegy melyik szolgáltató vonatára szállna fel az adott irányban, csak egy menetjegyet kellene váltania. Ez főleg azokon a vonalakon lenne előnyös, ahol több szolgáltató is jelen van. Például Prágából Luhačovicébe utazók mondjuk Olmützig a Regiojet, vagy LeoExpress vonatát vennék igénybe, majd itt szállnának át a Cseh Vasutak járatára. Ehhez eddig két menetjegyet kell váltani, egyet a Regiojetnél/Leónál, egyet pedig a Cseh Vasutaknál. Annyi biztos, hogy mivel kilométeralapú számlázást használnak majd, nem az egységes tarifa lesz a legkedvezőbb árú a vasúton, de ezt már döntse majd el az utas, mi kényelmesebb számára.
Az egységes tarifa használatához nem lesz szükség valamiféle hűségkártyára, egy NFC kártya típusú adathordozót adnak majd ki, aminek elfogadásával egyetért majd az a szolgáltató, amelyik jelen van a vasúti személyszállító piacon.
A napokban újabb lépést tett a közlekedésügyi minisztérium a 2019 utáni közszolgáltatási szerződések terén. Ekkor jár le a Cseh Vasutaknak az évekre szóló vasúti közszolgálati szerződése, ez után a tervek szerint már csak egy lesz a versenyzők közül, amelyek vasúti személyszállító szolgáltatást nyújtanak a kerületekben, de még a távolsági vonalakon is. A minisztérium ugyanis nyilvánosságra hozta azokat a távolsági vonalakat, ahol versenypályázatot indít a közszolgáltatási szerződés tárgyában, azaz a távolsági vasúti közlekedés kiszolgálása terén.
Távolsági vonalak, amelyeken versenypályázatot írnak ki:
- Ex2: Praha–Pardubice–Olomouc–Vsetín–Szlovákia (Zsolna) – kilenc évre szóló szerződés,
- R18: Praha–Olomouc–Luhačovice – kilenc évre szóló szerződés,
- R21: Praha–Mladá Boleslav–Turnov–Tanvald – három évre szóló szerződés,
- R22: Kolín–Nový Bor – három évre szóló szerződés,
- R24: Praha–Rakovník – három évre szóló szerződés,
- R26: Praha–Písek – České Budějovice – három évre szóló szerződés,
- R8: Brno–Bohumín – nyolc évre szóló szerződés.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!