Elkel a DB Schenker, de mik lesznek a következményei?

iho   ·   2024.07.18. 08:55
dbschenker

A logisztikai vállalat értékesítése a huszonegyedik század eddigi legnagyobb felvásárlása az iparágban. Nem biztos azonban, hogy csak pozitív eredményhez vezet.

Továbbra is fennáll majd a kérdés az anyacég Deutsche Bahn (DB) és a DB Schenker jövőjével kapcsolatban is a szétválást követően, valamint az értékesítés nemzetközi hatásaival kapcsolatosan.

Az utolsó körös három vállalat, ami a logisztikai vállalat potenciális felvásárlója lehet, a dán DSV, a szaúd-arábiai nemzeti árufuvarozó Bahri, valamint a CVC Capital Partners és a Carlyle Group befektetési alapokból és az abu-dzabi befektetési hatóságból (ADIA) álló konzorcium. A végső megállapodást várhatóan még az éven megkötik a győztessel, az üzletet 2025-ben véglegesíthetik.

Mindenekelőtt a DB-csoport anyagi helyzetét kell figyelembe venni; az anyacég DB jelenleg gondokkal küzd, különösen árufuvarozó leányvállalata, a DB Cargo, mely óriási, körülbelül 34 milliárd eurós (jelenlegi árfolyam alapján közel 13 ezer milliárd forintos) adósságot halmozott fel. A DB Schenker értékesítése ennek az összegnek valamivel kevesebb, mint a felét fogja fedezni, de nem feltétlen old meg minden kérdést. Másrészről a DB Schenker a német vasúti holding fő profittermelője, míg más leányvállalatok, köztük a DB Cargo is, továbbra is negatív számokat produkálnak. Felmerül tehát a kérdés: hogyan találja majd meg a DB a jelenlegi helyzetből való kilábaláshoz szükséges pénzügyi forrásokat, ha a legnagyobb bevételt hozó forrás távozik?

A DB Schenker eladása a DB-csoport jólétén felül a vállalat szerkezetére, valamint lehetséges geopolitikai vonatkozásaira is hatással lehet. Bár még semmi sincs kőbe vésve, a pletykák szerint mindhárom jelentkező a létszámleépítést választhatja, különösen akkor, ha a befektetési alaphoz kerül a DB Schenker. Az iparági szakértők azonban azt jelezték, hogy a DB Schenker egy egészséges vállalat, vagyis semmilyen szerkezetátalakításra nincs szükség.

Akár a Bahri, akár az abu-dzabi befektetési hatóságot magába foglaló konzorcium szerzi meg a logisztikai óriást, a nemzetközi reakciók eltérőek lehetnek, hiszen nem nyugati országok kezébe kerülne egy uniós tagállam tulajdonában álló cég. Például a légiközlekedési ágazatban nem köthetők hasonló megállapodások. Ha egy uniós vagy amerikai légitársaságot eladnak, a máshonnan érkező érdeklődők csak a részvények kevesebb, mint ötven százalékát vásárolhatják fel, ezzel tartva őket távol – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk forrása: Shutterstock / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek