Elkezdődött a tallinni Ülemiste intermodális csomópont építése

iho/vasút   ·   2023.11.04. 09:05
railbaltica_ulemiste_terminal

Elsőnek a meglévő széles nyomtávú vágányokat szedték fel a Rail Baltica leendő észtországi csomópontjánál.

A Rail Baltica észtországi végrehajtó szerve, a Rail Baltic Estonia elnöke, Anvar Salomets elmondta: az észt főváros Ülemiste termináljának építése a kezdete annak a hosszú útnak, mely során a Suur-Sõjamäe és a Peterburi utak közötti pusztaság Tallinn és egész Észtország új nemzetközi kapujává alakul majd át. A létesítmény Tallinn legnépesebb városrészében, a körülbelül 120 ezer lakosú Lasnamäe-ben valósul meg.

A projekt első fázisának során létrehozzák a vasúti pálya felszín alatti teherhordó szerkezeteit, valamint a felszín alatti szint műszaki helyiségeit és egyéb vasúttechnológiai helyiségeit. Ezen felül megépül három alagút, melyek a gyalogosoknak és kerékpárosoknak könnyebb és biztonságosabb átkelést nyújt majd a vasúti sínek alatt, a jelenlegihez képest jelentősen javítva a közlekedést a környéken.

A nagysebességű Rail Baltica Ülemiste pályaudvarának tervezett kinézete (képek forrása: Railway Pro)

A projekt következő szakaszai során kiépítik a közterületeket, utakat, utcákat, parkolókat, valamint egy villamosvonalat is, mely jelenleg még tervezés alatt áll. A Rail Baltic Estonia várhatóan 2024-ben fogja kiírni a terminálépület kivitelezési tenderét.

A Rail Baltica Estonia elnöke úgy véli, a Rail Baltica megvalósításának egyre gyorsuló mértéke még akkor is segíteni fogja az infrastrukturális vállalatokat a talpon maradásban, ha az útépítési költségvetés csökken. Például az idei évet 2020-szal összevetve jól látható, hogy a közbeszerzési kiírások és a kivitelezés üteme is jelentősen felgyorsult, ez a Rail Baltic Estonia és a kivitelezők számára is elismerés.

A létesítmény igazi 21. századi modernséget fog képviselni

Jelenleg tíznél is több fontos vasúti átjáró építése van folyamatban, öt átjárónál pedig az előkészítő munkálatok zajlanak. Emellett hat létesítmény közbeszerzési eljárása is lezárult, ezeknél a szerződések aláírása következik. Ezen projektek teljes költsége több mint 80 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján cirka harmincmilliárd forint). Ezen felül a Rail Baltic Estonia reményei szerint további három létesítményre is megköthetik idén a szerződéséket – jelenti a Railway Pro.

A nagysebességű Rail Baltica a három balti államon, Észtországon, Lettországon és Litvánián vezet majd Lengyelországig. Az 5,8 milliárd euró (cirka 2200 milliárd forint) költségűre becsült, 870 kilométer hosszú pálya létfontosságú összeköttetést fog jelenteni a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) Északi-tengert a Balti-tengerrel összekötő közlekedési folyosóján.

(Nyitóképünkön a tallinni Ülemiste intermodális csomópont munkálatainak kezdete. Kép forrása: Railway Pro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.