ERFA: új megközelítés kell az ERTMS bevezetéséhez!

iho/vasút   ·   2025.02.19. 12:00
ertms_baliz

Az Európai Vasúti Fuvarozási Szövetség arra figyelmeztet: az előírások változásai, az egyes országok eltérései és a vasúti üzemeltetők üzleti szempontjainak hiánya miatt az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer elveszítheti eredeti célját, az átjárhatóság javítását.

A szövetségnél úgy vélik, a specifikációk gyorsabban fejlődnek, mint ahogy az ERTMS-t üzembe állítják, akadályozva ezzel az innovációt az újabb és újabb követelmények teljesítését megfelelni igyekvő gyártók számára. Eközben az üzemeltetőknek jelentősen megnövekedett költségekkel kell szembenézniük, ráadásul fennáll annak a veszélye, hogy a nagyobb beruházások gyorsan elavulnak.

A helyzet megoldása érdekében az ERFA öt javaslatot tett a napokban:

  • Az Európai Uniónak a lehető lekevesebbre kell csökkenteni az előírások változásait, és egy stabil, megbízható, több évre érvényes szabványt kell bevezetni a teljes vasúthálózaton, mielőtt bármilyen más jelentős változásra kerülne sor.
  • Az ERTMS-kiépítési terveket annak mentén kell megvalósítani, hogy a tehervonatok ötven százaléka legalább egy államhatárt átlép. Jelenleg a törzshálózat mindössze 14 százaléka van csak ellátva a rendszerrel, az egyes országok eltérő megvalósításai akadályozzák az átjárhatóságot.
  • Az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszert használókkal tárgyalni kell a megbízható, következetes és a visszamenőleges kompatibilitást lehetővé tevő kiépítési tervek kidolgozásáról, miközben az Európai Bizottságot felhatalmazzák a végrehajtás felügyeletével.
  • Az EU-nak minimálisra kell csökkentenie és harmonizálnia kell a tesztelőírásokat, elkerülve azt, hogy az üzemeltetők a vizsgálatok ellenőrizetlen sokféleségével szembesüljenek. Az ERFA szerint egy nemzetközi használatú jármű szoftverének jóváhagyásához átlagosan legalább egy év kell, ami óriási szűk keresztmetszetet jelent a határokon átnyúló forgalomban, és az üzemeltetőknek is jelentős költségnövekedés.
  • Az Európai Uniónak a technológiai finanszírozást az ERTMS kiépítésére kell összpontosítania, mivel az kiemelten fontos az egységes európai vasúti térség (SERA) elérése szempontjából.

Az Európai Vasúti Gördülőállomány-bérbeadók Szövetsége (AERRL) januárban indította el saját kiáltványát, mely úgyszintén az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer kiépítését szorgalmazza, kevésbé ambiciózus, ám összehangoltabb módon. A dokumentumban az áll: az ERTMS jelenleg csak pontszerű összevisszasága az egyre dráguló technológiáknak, ezért változtatásokra van szükség annak elkerülése érdekében, hogy a vasút a magas költségek miatt kiárazza magát az árufuvarozási piacról – számol be a Railway Gazette.

Az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer a GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) rendszerből és az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerből (ETCS) áll. A GSM-R-rel egyszerre bonyolítható le a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikáció, valamint a vasúti személyzet hangbeszélgetései; a szerelvényeken használt berendezések a határokon automatikusan állnak át a másik ország rendszerére. Az ETCS jelfeladó (információátviteli) rendszer lényege, hogy ráilleszthető a különböző nemzeti vasúttársaságok által alkalmazott biztosítóberendezésekre.

(Nyitóképünkön az ERTMS egyik összetevője, egy elektromágneses jelfeladó és -vevő balíz. Kép forrása: Strukton Rail)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek