Flottabővítés óriások nélkül?

iho/repülés   ·   2012.10.26. 16:00
cim3dc

A beszerzések értéke 820 miliiárd dollár, a gyár előrejelzése szerint a térség flottája a mai 6650 gépről 8830-ra emelkedik 2031-ig.

Az észak-amerikai kereskedelmi repülés a harmadik egymást követő évben ismét profitot termel, miközben az utasforgalom mérsékelten növekszik – olvasható a Boeing kereskedelmi repüléssel foglalkozó marketing-elnökhelyettese, Randy Tinseth elemzésében. A hosszútávú kilátások szerint évi 3 százalékos növekedésre lehet számítani, agresszívan erősíti pozícióját a low-cost szektor, a hagyományos légitársaságok pedig elavuló flottáik modernizálásába kell, hogy belefogjanak – írja Tinseth.

Új gépekkel kell lecserélni a régi típusokat az American flottájában is

Ezek a nagy cégek ugyanakkor nyilván továbbra is rendkívül fegyelmezett kapacitás-politikát kell, hogy kövessenek, teszi hozzá a Boeing-főnök, emlékeztetve arra, hogy a meghatározó társaságok az elmúlt években inkább visszafogták a kapacitásukat, hogy alkalmazkodjanak a piaci változásokhoz. Ugyancsak fontos szempont a pénzügyi stabilitás megtartása – figyelmeztet Tinseth, ez a megjegyzés pedig nyilván annak tudatában született, hogy a legnagyobbak egyike, az American Airlines még mindig nem tudott kikapaszkodni a csődvédelem pozíciójából. Több légitársaság jelezte, akkor hajtja végre növekedési terveit, ha ehhez meglesznek a szükséges pénzügyi alapok.

Modernizálás a Unitednél: hamarosan forgalomba áll az első 787-es

A Boeing szerint az észak-amerikai flotta 69 százaléka 2031-re keskenytörzsű, egyfolyosós gépekből áll majd, és a magas üzemanyagárak továbbra is gazdaságos üzemeltetésre késztetik a társaságokat, ez viszont igazából a flottafelújítást, az új, alacsony fogyasztású gépek beszerzését serkenti. Az Alaska, az American, a Delta, a Southwest és a United is bejelentette már a maga terveit illetve szerződéseit kevésbé hatékony típusaik lecserélésére Next Generation vagy MAX 737-esekkel: Tinseth elemzése természetesen ezt a két egyfolyosóst emeli ki, mint költséghatékony, üzemanyagtakarékos, alacsony karbantartási költségeket igénylő és környezetkímélő típusokat.

A hosszú távú nemzetközi forgalom az előrejelzés szerint évi 5 százalékkal emelkedik Észak-Amerikából. Az erősödés főképp Dél-Kelet Ázsia, Kína, a Közel-Kelet, Afrika és Dél-Amerika növekedésének köszönhető: az előrejelzés ebben a sorban nem említi Európát. A forgalom növekedése a hosszú vonalakon a Boeing szerint a mai állományhoz képest további 1320 alacsony fogyasztású, kétfolyosós-szélestörzsű gép beszerzését igényli, olyanokét, mint a Boeing 787-es Dreamlinere – hangzik az elemzés.

Szkeptikus az elemzés az óriásokról, 747-8-asra nincs is még észak-amerikai megrendelés

A Boeing szerint a 747-es és annál nagyobb (vagyis A380-as) gépek iránt nem növekszik különösebben az igény, a jelenlegi flotta csak negyven géppel, az új gépek vásárlására fordított összeg egy százalékával nő a következő két évtizedben. A jelentés arra azonban nem tér ki, hogy a szupernagy kapacitású gépek flottamordenizálása melyik típus dominanciáját erősíti, a Boeing Jumbóét vagy az európai konkurens Szuperjumbójét.

Kapcsolódó hírek