Hatvan év után hamarosan ismét villamosok szelhetik át Liège-t

iho/vasút   ·   2024.08.23. 15:00
liege_villamos

A napokban már a belga város központjában is zajlottak a tesztek. A szolgáltatást 2025 tavaszától vehetik igénybe az utasok, akik CAF-kocsikon utazhatnak.

Az újjáéledő liège-i villamos első, 11,7 kilométeres szakasza az északi Coronmeuse városrészben található Place Coronmeuse és a Sclessin városrészben található Standard megállók között vezet és huszonhárom megállóhelyet fűz fel. Kezdetben a járatok csúcsidőben négy és fél percenként követik majd egymást.

A fejlesztés máris hatalmas érdeklődést vált ki és remélhetőleg a továbbiakban is így marad. A 2025-ös elindulásig viszont még számos munka hátra van, többek között húsz liftet kell még üzembe állítani.

A liège-i villamosvonal térképe (kép forrása: Urban Transport Magazine)

A napi üzemhez a baszk CAF húsz hétszekciós, alacsonypadlós szerelvényt szállított le, az elsőt két éve vehette át Liège városa. A 2,65 méter széles, 45,4 méter hosszú villamosokra 310 utas fér fel, ötvennyolcan ülőhelyet is találhatnak maguknak.

A korábbi egyes és négyes villamosvonalak közel hatvan éve, 1967-ben álltak le. Az újrainduló villamosüzem első futópróbái még tavaly októberben zajlottak le a leendő remíz környékén, majd a Place Coronmeuse és a fővonalból kiágazó kis szakaszon, mely a Bressoux városrészben található Liège Expo megállóig vezet – számol be az Urban Transport Magazine.

A vonalat a jövőben mindkét irányban meghosszabbítanák, erre konkrét tervek állnak rendelkezésre: Coronmeuse-től keleti irányban, Herstal városa felé, Place Licourt megállóig 2,9 kilométerrel, Sclessintől a 65 ezer lakosú Seraing városában található Gare de Jemeppe megállóig pedig 2,8 kilométerrel bővülhet ki a pálya – összesen 17,5 kilométerre nyújtózva. Ezek realizálásához Vallónia tartomány kormánya összesen 355 millió eurót (jelenlegi árfolyam alapján 140 milliárd forintot) különített el, kivitelezőnek a hazai Mov'urba konzorciumot választották ki. A beruházás 2026-ban készülhet el, a projekt további tíz villamos beszerzését is magába foglalja.

A villamosvonal a tervezett hosszabbításokkal (kép forrása: Wikipedia)

Liège – egyben Belgium – első, Coronmeuse és Herstal között vezető, még lóvontatású villamosvonalát 1893 augusztusában adták át, a városközpontban kétszáz méternyi pálya futott. A villamos üzemet 1896-ban vették fel. A városközponttól Chênée városát elérő második pálya egy évvel később nyitott meg, a harmadik pedig 1905-ben, bekapcsolva az akkor még külön településnek számító, déli Angleur városrészt a hálózatba. A negyedik ugyanabban az évben, a város által rendezett világkiállítás alkalmából indult el. Az első évtizedekben több vállalkozás is szolgáltatott a viszonylatokon, a villamos üzemű kocsik mellett gőzüzemű járművek is közlekedtek. A hálózat 1927-ben vált egységessé. A harmincas évektől viszont kevés fejlesztés történt, és habár a járműveket időnként felújították, 1967 novemberében az utolsó vonalon is leállították a forgalmat – a pénzhiány mellett a város földrajzi adottságai okán.

Az újraindítás ötletére bő negyven évet, egészen 2008-ig kellett várni. A széleskörű kutatásokat és nyilvános konzultációkat követően 2011 októberében véglegesítették az első, Seraing és Herstal között 19,1 kilométeren vezető vonal nyomvonalát, melyet a köz- és a magánszféra együttműködésében (PPP) terveztek kivitelezni, 484 millió euróért (bő 190 milliárd forintért). Első körben a Coronmeuse–Sclessin szakasszal számoltak, 315 millió eurós (körülbelül 124 milliárd forint) költséggel. A tenderkiírás utolsó köre 2014-ben zajlott, nyertesnek az év decemberében az Alstom, a BAM PPP PGGM és a DG Infra együttműködését, a Mobiliège konzorciumot választották. A szerződés megkötése 2015 tavaszán volt esedékes, a munkálatok őszi kezdésével, az európai számviteli szabványokat ellenőrző Eurostat viszont márciusban megtámadta a projekt finanszírozási tervét, majd júliusban másodjára, 2016 januárjában pedig harmadjára is negatív véleményt adott ki.

Új közbeszerzésre volt szükség, erre 2016 márciusában, majd 2017 októberében került sor. Közben 2017 elején az Eurostat végre elfogadta a finanszírozási keretet. Az építési munkálatok végül 2019-ben kezdődtek meg, aminek aztán a Covid–19-pandémia miatti különböző korlátozások bő kétévnyi késést okoztak.

(Nyitóképünkön Liège városközpontján halad át az egyik új CAF-villamos. Kép forrása: Liège városa / Urban Transport Magazine)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elhalasztja az ERTMS bevezetését Norvégia

iho/vasút   ·   2024.09.10. 09:00

A norvég infrastruktúra-kezelő Bane Nor a globális ellátási lánc válsága miatt nem tudja beszerezni az egységes európai vasúti forgalomirányítási rendszer megfelelő megvalósításához szükséges eszközöket.