InnoTrans 2022, hetedik rész: az akkumulátoros CityLink

iho/vasút   ·   2022.07.28. 15:00
stadler_citylink_wales

A Stadler innovatív vasútvillamosa átszállásmentesen és teljesen környezetbarát módon kapcsolja össze az agglomerációkat a városközpontokkal.

A vasúti közlekedésben alkalmazott innovatív és fenntartható hajtástechnológiáinak világpremierjeit tartja a Stadler a 2022-es InnoTrans vasúti szakkiállításon. A szeptemberi berlini vásáron a gyártó hét modellt tesz majd szemlére, először mutatva be ezeket a szakembereknek és a nagyközönségnek:

  • az amerikai személyszállításra szánt, hidrogénüzemű Flirt H2 motorvonatot;
  • az akkumulátoros üzemmódban akár 224 kilométer megtételére is képes, ezzel világrekordot felállító Flirt Akku motorvonatot;
  • a legújabb generációs TINA villamost;
  • az Európa legerősebb hibridmozdonyának számító Euro9000-est;
  • a nagy-britanniai Transport for Walesnek gyártott, trimodális Flirtöt;
  • a teljesen független hajtással is ellátott, liverpooli Metro-szerelvények egyikét;
  • valamint a szintén a walesi közlekedési vállalat által rendelt, akkumulátoros CityLink vasútvillamosok (tram-train) egyik szerelvényét.

Az idei vásáron különleges szerephez jut a Stadler szolnoki üzeme, mely az alumínium kocsiszekrények hegesztésével, fényezésével és előszerelésével komoly részt vállal a bemutatott hét jármű közül négy zöld koncepció gyártásában, nevezetesen az USA-nak épített, hidrogénüzemű Flirt H2-nél, az akkumulátoros üzemben távolsági világrekorder Flirt Akkunál, a liverpooli Metro-szerelvényeknél, valamint a három üzemmódban is közlekedni képes, brit Flirt vonatoknál.

Cikksorozatunk első részében az amerikai Flirt H2-t mutattuk be, a második a németországi Nah.SH akkumulátorhajtású Flirt Akkujáról szólt, a harmadikban a svájci gyártó TINA villamosáról olvashattak. A negyedikben az akkumulátoros Euro9000-es hibridmozdonyról számoltunk be, az ötödik epizód az elektromos, akkumulátoros és dízelüzemre is képes, trimodális Flirt motorvonatról tudósított, a hatodik pedig a Stadler IPEMU-rendszerű szerelvényeiről írt.

Az akkumulátoros, walesi CityLink

A nagy-britanniai Transport for Wales még 2019 januárjában bízta meg a Stadlert harminchat CityLink tram-train-szerelvény gyártásával és szállításával a Wales & Borders szolgáltatáshoz.

A CityLink egy moduláris, akadálymentesített, helyi érdekű vasúti megoldás, mely úgy köti össze a városközpontokat a környező agglomerációkkal, hogy az utasoknak nem kell átszállniuk. A jármű vasúti fővonalakon, valamint a metró- és gyorsvasúti vonalakon is használható, továbbá villamosított és nem villamosított vonalakon is lehet vele közlekedni. Utóbbi esetben akkumulátorokat használ a CityLink: a lítium-ionos hajtóakkumulátor-rendszernek köszönhetően a megrendelőnek nincs szüksége drága infrastrukturális beruházásokra.

A negyven méter hosszú és 252 utas szállítására alkalmas, magaspadlós jármű mindkét oldalán található vezetőállás, legnagyobb üzemi sebessége száz kilométer per óra. A világos, légkondicionált utastérben többfunkciós zónák is találhatók, amelyekben kerékpároknak, mozgáskorlátozottak számára kialakított üléseknek és két kerekesszéknek van hely. A CityLink lehetővé teszi, hogy az utasok biztonságosan és kényelmesen, átszállás nélkül utazhassanak.

A Stadler a brit CityLinket 2022. szeptember 22-én 11:00 órakor mutatja majd be a T10/70-es vágánynál.

(Nyitókép forrása: itsa.es)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek