InnoTrans 2022, ötödik rész: a trimodális Flirt
A Stadler innovatív motorvonata alapvetően felsővezetékről vagy akkumulátoros üzemben közlekedik, ha azonban utóbbi esetben nincs elég energia, akkor dízelmotor hajthatja meg a szerelvényt.
A vasúti közlekedésben alkalmazott innovatív és fenntartható hajtástechnológiáinak világpremierjeit tartja a Stadler a 2022-es InnoTrans vasúti szakkiállításon. A szeptemberi berlini vásáron a gyártó hét modellt tesz majd szemlére, először mutatva be ezeket a szakembereknek és a nagyközönségnek:
- az amerikai személyszállításra szánt, hidrogénüzemű Flirt H2 motorvonatot;
- az akkumulátoros üzemmódban akár 224 kilométer megtételére is képes, ezzel világrekordot felállító Flirt Akku motorvonatot;
- a legújabb generációs TINA villamost;
- az Európa legerősebb hibridmozdonyának számító Euro9000-est;
- a nagy-britanniai Transport for Walesnek gyártott, trimodális Flirtöt;
- a teljesen független hajtással is ellátott, liverpooli Metro-szerelvényeket;
- valamint a szintén a walesi közlekedési vállalat által rendelt CityLink vasútvillamos (tram-train) szerelvényeket.
Az idei vásáron különleges szerephez jut a Stadler szolnoki üzeme, mely az alumínium kocsiszekrények hegesztésével, fényezésével és előszerelésével komoly részt vállal a bemutatott hét jármű közül négy zöld koncepció gyártásában, nevezetesen az USA-nak épített, hidrogénüzemű Flirt H2-nél, az akkumulátoros üzemben távolsági világrekorder Flirt Akkunál, a liverpooli Metro-szerelvényeknél, valamint a három üzemmódban is közlekedni képes, brit Flirt vonatoknál.
Cikksorozatunk első része az amerikai Flirt H2-ről szólt, a másodikban a németországi Nah.SH akkumulátorhajtású Flirt Akkuját mutattuk be, a harmadikban a svájci gyártó TINA villamosáról számoltunk be, a negyedikben pedig az akkumulátoros Euro9000-es hibridmozdonyról olvashattak.
A nagy-britanniai Transport for Wales vasúttársaság 2019 januárjában rendelt harmincöt Flirt motorvonatot a Stadlertől. A szerelvények közül 24 trimodális meghajtással fog rendelkezni: felsővezeték alatt vagy akkumulátorral teljesen villamos üzemmódban, illetve hibrid üzemmódban, dízelmeghajtással közlekedhetnek majd. A dízelhajtásra csak kivételes esetben van szükség, a rendszeres üzem alapvetően az elektromos meghajtás. A trimodális Flirtökből hét háromrészes, tizenhét pedig négyrészes lesz.
A járműveket kifejezetten a Transport for Wales és a helyi infrastruktúra követelményei alapján tervezte meg a Stadler, és megfelelnek a legújabb átjárhatósági (TSI) szabványoknak is. Az alacsonypadlós kialakításnak köszönhetően az utasok minden ajtónál a peronszintről szállhatnak be és ki, ez könnyebb és gyorsabb utascserét tesz lehetővé. Az ergonomikusan kialakított ülések növelik az utasok kényelmét, mindegyik ülésnél konnektor található. A Flirtök utastere légkondicionált, a belső teret kerekesszékek, babakocsik és kerékpárok számára kialakított tárolóhelyekkel, valamint utastájékoztató rendszerrel és wifivel látták el.
Az eddig elkészült trimodális vonatokkal jelenleg tesztfutásokat végeznek. Az első vonatok a tervek szerint még az év vége előtt megjelennek az utasforgalomban.
A trimodális Flirtöt 2022. szeptember 22-én 11:00 órakor mutatják majd be a berlini rendezvény T08/50-es vágányánál.
(Nyitókép forrása: Stadler Rail)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!