InnoTrans 2024, buszos szemszögből
A berlini szakkiállítás és -vásár az autóbuszos szektort is megszólítja: idén nyolc gyártó tizenegy járművet vonultatott fel a Berlin Messe nyárikertjében, a Bus Display részlegen. Előtérben az emissziómentes hajtás és az önvezetés; BYD, Ebusco, Karsan – és az Ikarus is jelen volt!
A 2021-ben alapított müncheni kisvállalkozás, az Arthur Bus GmbH az Arthur Zero elnevezésű, hidrogén-üzemanyagcellás buszát mutatta be. A modern, marcona külsővel felvértezett jármű alacsony üzemanyag-fogyasztást és nagy hatótávot garantál. A gyártó szerint a Zero a németajkú térségben a legkedvezőbb fogyasztást kínáló üzemanyagcellás busz.
Az olasz nemzeti vasút FS Italiane autóbuszos leányvállalata a hollandiai Qbuzz közlekedési vállalattal együttműködve egy első generációs Mercedes-Benz Citaro C1-ből alkotott meg egy önvezető buszt az olasz piacra. A cél a közlekedési megoldások iránti megnövekedett kereslet kielégítése és az üzemeltetési költségek csökkentése. A buszba egy alacsony költségű robotpilótát telepítettek, mely a biztonságos és kényelmes önvezető üzem érdekében rendkívül megbízható érzékelőket használ.
A világszerte eddig már több mint 81 ezer elektromos buszt értékesítő, ezzel világszinten piacvezető kínai gyártó az éven vett részt először az InnoTranson. A szakvásárra rögtön három járművet is magukkal vittek: a szóló B12-t és B13-at, továbbá a csuklós B18 típust.
A tizenkét méteres B12-t a BYD saját fejlesztésű, Blade elnevezésű akkumulátorai hajtják, amiket rugalmasan és gyorsan újra lehet tölteni. A jármű hatótávja hatalmas: akár hatszáz kilométer.
A holland gyártó 3.0 típusú elektromos járművét mutatta be Berlinben. A tizenkét méter hosszú kocsi kompozit anyagokból készült, könnyűszerkezetes konstrukciójának köszönhetően alacsony üzemelési költségeket garantál. Tömege ötven kiló híján tíz tonna, kilométerenként 0,65 kilowattórát fogyaszt, és az elődökhöz képest megnövelt hatótávot kínál: egy töltéssel akár hétszáz kilométert is meg tud tenni. Az akkucsomagot a sík járműpadló alá helyezték el, így az utastérben plusz hely jut az utasoknak, a tetőn pedig a napelemeknek. Az Ebusco ráadásul hosszú élettartamot is ígér a buszhoz: tervezetten akár huszonöt évig nyúzható.
Az Ebusco e-buszaiból jelenleg több mint háromszáz dolgozik Európa hét országában.
A magyar gyártó is elsőbálozó az InnoTranson, ennek örömére két elektromos járművet is elvitt a német fővárosba: az egyik a tizenkét méteres 120e városi busz legújabb, V4 verziója, a másik pedig a nyolc és fél méter hosszú városi midi, a 80e.
A két- vagy háromajtós kivitelben kérhető 120e egy töltéssel akár 350 kilométert képes megtenni lítium-vas-foszfát (LiFePo) akkumulátoraival és vízhűtéses villanymotorjaival. A rozsdamentes acélváz hosszú élettartamot és alacsonyabb mértékű korróziót garantál. A hatékony energiavisszanyerés érdekében elektronikusan vezérelt fékrendszert alkalmaznak. Az utastérben akár kilencven fő is elférhet.
A száz vagy 170 kilowattos teljesítménnyel elérhető 80e midit a gyakori megállásokat tartalmazó városi viszonylatokra tervezték. 281,9 kilowattórás akkupakk dolgozik benne, kétezer newtonméter nyomatékkal, a könnyűszerkezetes kialakítás az energiahatékonyságot maximalizálását célozza. Az utastér 18 ülést és összesen 55 férőhelyet kínál. Az utazás kényelmét a független kerékfelfüggesztés növeli. Zéró károsanyag-kibocsátásának köszönhetően a típus rugalmas, megbízható és fenntartható választás a kisebb forgalmú városi zónákhoz.
A Siemensszel kötött partnerségnek köszönhetően az Ikarus prezentálhatta a német vállalat legújabb, e-Line típusú áramszedőit.
A Magyarországon elsősorban a budapesti midibuszairól ismert török cég az önvezető Autonomous e-Atakot mutatta be, melyet a járműautomatizálási szoftverekkel foglalkozó amerikai Adastec törökországi leányvállalatával közösen fejlesztettek ki. A jármű a világ első és egyetlen olyan nyolcméteres busza, amit négyes szintű önvezető szinttel láttak el (a buszról további részletek itt, a Karsan weboldalán).
Az 1948-ban alapított ausztriai, burgenlandi K-Bus GmbH a Solar City elnevezésű elektromos midibuszát prezentálta. A rozsdamentes acélkarosszériára épített, könnyű, körülbelül négytonnás járműben huszonöten férnek el, az alacsonypadlós kialakításnak köszönhetően pedig nincs szükség lépcsőkre a fel- és leszálláshoz.
A Lengyelország egyik leggazdagabb üzletembere által alapított lengyel cég elsősorban a hazai piacot célozza hidrogénüzemű NesoBus 12 típusú járművével. A tizenkét méter hosszú, a Ballard hetven kilowatt teljesítményű üzemanyagcellájával ellátott buszt mindössze tizenöt perc alatt meg lehet tankolni, egy töltéssel pedig 450 kilométert tud megtenni. A kocsi 37 ülőhelyet kínál, összesen 93 utast képes befogadni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!