Innovációval fokozná versenyképességét a vasúti árufuvarozási ágazat

iho/vasút   ·   2020.06.08. 15:00
400px_railcargogroup

Az Európai Bizottság üdvözli a vasúti árufuvarozók érdeklődését a jövőbeni Vasúti Kutatási és Innováció programban való részvétel iránt. Ez az egyik fő eleme a 2020-as Magasszintű Teherfuvarozási Találkozónak, mely a napokban online konferenciára hívta össze az európai vasúti árufuvarozási vezérigazgatókat.

Az ÖBB Rail Cargo Group (ÖBB RCG)-vezérigazgató és Rail Freight Forward (RFF)-elnök, Clemens Först elnöklésével zajló gyűlés magában foglalt egy politikai ülést is Elisabeth Werner, az Európai Bizottság szárazföldi közlekedési igazgatója, valamint a Shift2Rail („Váltás vasútra”) vállalkozás ügyvezető igazgatója, Carlo Borghini vezetésével. A közlekedési igazgató kihasználta a lehetőséget, hogy először bemutassa a Bizottság legújabb javaslatát az úgynevezett Többéves Pénzügyi Kerettel (MFF) és a Covid-19 Helyreállítási Programmal kapcsolatosan, melyet előző nap prezentált az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen.

A Bizottság 1,1 billió eurós (jelenlegi árfolyammal számolva közel 380 billió, vagyis 380 ezer milliárd forintos) költségvetést javasolt a 2021–2027 közötti uniós időszakra. Ez alacsonyabb a 2018 májusában eredetileg javasoltnál, annál viszont több, mint amit az Európai Tanács elnöke, Charles Michel által februárban előterjesztett kompromisszumos terv előír.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) közlekedésre szánt része jelenleg 12 ezer 884 milliárd euró, mely másfél milliárd euróval a Michel-féle javaslat 11 ezer 384 milliárd eurójánál (illusztráció)

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) közlekedésre szánt része jelenleg 12 ezer 884 milliárd euró (bő 4400 milliárd forint), mely másfél milliárd euróval (több mint 500 milliárd forinttal) több a Michel-féle javaslat 11 ezer 384 milliárd eurójánál (bő 3900 milliárd forint). A tervek szerint változatlan marad a katonai mobilitásra szánt másfél milliárd eurós keret. A CEF várhatóan megkapja a Kohéziós alapból az eredetileg javasolt tízmilliárd eurót (közel 3500 milliárd forintot). Mivel a Többéves Pénzügyi Kerettel kapcsolatos vitákat meglehetősen késleltette a koronavírus-válság, a Bizottság most azt reméli, hogy júliusig megállapodás születik az új költségvetési javaslatról.

Clemens Först bemutatta a Vasúti árufuvarozók (RFF) jövőképét az Európai zöld megállapodás, valamint a jövőbeni kutatások és innovációk számára. A stratégia három szempontra összpontosít:
•    az irányítás rövid távú optimalizálására a teherszállító kocsik digitális automatikus összekapcsolásának fejlesztése és alkalmazása érdekében;
•    a vasúti teherszállítás a Shift2Rail várható utódjába történő középtávú bevonására;
•    valamint az új technológiák bevezetésének hosszútávú irányítására.

Borghini és Werner vezetésével egy vita is zajlott a kormányzási szempontokra összpontosítva mind a fejlesztési szakaszt, mind pedig az új technológiák alkalmazását érintően. A felek egyetértettek abban, hogy ezekbe a tevékenységekbe mélyen be kell vonni a vasúti teherfuvarozási közösséget, habár még meg kell határozni a részvétel formáját, továbbá a fejlesztési és alkalmazási szakaszok során az még meg is változhat. A teherfuvarozási vezérigazgatók éves ülésére először került sor távoli eléréssel, a Nemzetközi Vasúti Szövetség (UIC) által kezelt telefonos konferencia lehetőségét használva. Az ülés napirendjét és háttéranyagait az UIC Vasúti Árufuvarozási Titkársága által kirendelt Árufuvarozási Vezérigazgatói Munkacsoport készítette el.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek