Kapcsoljuk össze Európát vonattal!
Az Európai Bizottság tíz olyan pilotprojekt támogatására bólintott rá, melyek vagy új nemzetközi vasúti összeköttetéseket hoznak létre Európában, vagy a már meglévőket fejlesztik tovább.
A kiválasztott projektek megvalósításával egyszerűsödik az EU-n belüli nemzetközi vasúti közlekedés: felgyorsul, gyakoribbá és olcsóbbá válik.
Az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa, Adina Vălean elmondta: „A zöld mobilitás iránti kereslet egyre nő, így a vasúti piacnak sokkal jobban és gyorsabban kell reagálnia, különösen a hosszú és határokon átnyúló utazások terén. Épp ezért az Európai Bizottság most a határokon átnyúló vasút előtti akadályok lebontásával kíván segíteni a vasúttársaságoknak abban, hogy új nemzetközi vasúti összeköttetéseket alakítsanak ki, akár nappal, akár éjszaka.” A szakember kihangsúlyozta, azon fog dolgozni, hogy a vasúti ágazattal együttműködve sikeressé tegye ezeket a beruházásokat, és hogy újabbakat is létrehozzanak.
Körültekintő értékelést követően a Bizottság az alábbi javaslatokat választotta ki a határokon átnyúló kísérleti célú szolgáltatásokra vonatkozóan, a tervezett indítási időpont sorrendjében:
- A magyar Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Magyarországot, Ausztriát és Románia nyugati részét, Erdélyt kapcsolná össze még szorosabban, új járatokkal.
- Németország, Dánia és Svédország között több új szolgáltatást is létrehoznának.
- A svéd nemzeti vasút SJ a Stockholm–Koppenhága–Berlin útvonalon indítana új éjszakai vonatokat, Hamburg és Göteborg között, valamint tovább Oslóba pedig nappali járatokat, a dán nemzeti vasút DSB-vel és a német DB-vel együttműködve.
- A Snälltaget a Stockholm–Koppenhága–Berlin tengelyen fejlesztené tovább az éjszakai vonatokat.
- A Cseh Vasutak (České Dráhy, ČD) a DB-vel és a DSB-vel társulva a Prága–Berlin–Koppenhága útvonalon hozna be új járatokat.
- A Flixtrain a Lipcse–Berlin–Koppenhága–Stockholm viszonylaton indítana új vonatokat.
- A francia Midnight Trains a Párizs–Milánó–Velence útvonalon állítana be új éjszakai vonatokat.
- A Flixtrain a München–Zürich viszonylatot venné fel újként.
- A Westbahn a München–Bécs–Budapest viszonylaton jelenne meg, egy már meglévő szolgáltatás meghosszabbításával.
- A holland nemzeti vasút NS a meglévő Amszterdam–London viszonylatú vonatokat fejlesztené tovább, a Thalys-szal épp összeolvadó Eurostarral együttműködve.
- A hollandiai European Sleeper Amszterdam és Barcelona között állíthat be éjszakai járatokat – a társaság május 25-én indítja el első éjszakai járatát a Brüsszel–Amszterdam–Berlin útvonalon.
- Az olasz nemzeti vasút FS Trenitalia a DB-vel közösen hozna új vonatokat Róma és München, valamint Milánó és München közé.
- A spanyol Air Nostrum és az FS Trenitalia által kezelt ILSA konzorcium az Ibériai-félszigeten: Lisszabon és La Coruña, valamint Lisszabon és Madrid között bővítené a vasúti szolgáltatásokat.
- A spanyol FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya) vasúttársaság Katalónia és Franciaország déli része között hozna létre új összeköttetéseket.
Ezt a tíz javaslatot a vasúti szektor és az illetékes hatóságok nyújtották be a Bizottság 2021 decemberében elfogadott cselekvési tervére válaszul, mely a távolsági és határokon átnyúló vasúti személyszállítás fellendítését célozza. A terv azonosította a határokon átnyúló vasúti személyszállítási szolgáltatások igénybevételét és működését akadályozó tényezőket, valamint az ezek kezelésére irányuló intézkedéseket. Az egyik ilyen lépés ezen pilotprojektek csomagja, mely az Európai Bizottság támogatása mellett segíti a vasúti üzemeltetőket és a hatóságokat a fennmaradó akadályok gyakorlati megszüntetésében. A Bizottság ezért most megkéri ezen tíz javaslatban részt vevő feleket arra, hogy indítsák el projektjeiket – áll az Európai Unió hivatalos honlapján.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!