Kerékpárúttal is összekötötték Vámospércset Nyírábránnyal

iho   ·   2021.05.16. 18:00
00_vamospercsi_kerekparut

A 48-as főút felújításával párhuzamosan, a meglévő szentannapusztai útcsatlakozásig tartó kerékpárúthoz kapcsolódva 3,7 kilométeres kerékpárutat alakítottak ki a kisváros és a nagyközség között.

A kerékpárút a 48-as főút szentannapusztai útcsatlakozása és a nyírábrányi benzinkút között megközelítőleg 3,3 kilométer hosszban megépült, és forgalomba is helyezték, így ezen a szakaszon biztonságosabban tudnak közlekedni a kerékpárosok. De elkészült ezzel párhuzamosan a 48-as főút Nyírábrány Határ utca után lévő 29+570 kilométer-szelvénye és az országhatár közötti mintegy 400 méteres kerékpárút-szakasz is, így az érmihályfalvi határátkelőig kerékpárúton lehet tekerni. Ezt a szakaszt viszont csak akkor helyezik forgalomba, amikor a két elkészült kerékpárút-szakasz között, a főút felújítási munkáihoz kapcsolódva, – a folytonosság fenntartása érdekében – azzal párhuzamosan megépül a kerékpározásra alkalmas szervizút.

A főút Debrecen és Nyírábrány közötti szakaszán 26,5 kilométeren a meglévő kétszer egy sávos útszakaszon 11,5 tonnás burkolat-megerősítést és szélesítést végeznek, az érintett közművek kiváltásával, védelembe helyezésével.

(fotók: NIF)

A beruházás során nem csak a burkolatot újítják fel, hanem korszerűsítik a baleseti gócpontoknál a szintbeli csomópontokat és párhuzamos szervizutat építenek, ezáltal jelentősen csökkentve a főút és a mellékutak csatlakozásainak számát, így biztonságosabban lehet majd közlekedni a főúton.

Debrecen önkormányzata 2020 májusában kelt közútkezelői hozzájárulásában feltételként írta elő, hogy a kerékpárosok balesetmentes közlekedésének, a csomóponton történő átvezetésének biztosítása érdekében, a 48-as főút Panoráma úti csomópontjában, az építési engedélyben szereplő osztályozós csomópont helyett, kizárólag a körforgalommal történő kialakítást tartja megfelelőnek. A NIF Zrt. a körforgalom kialakításának igényét a Közlekedési Hatóságnál felülvizsgáltatta, majd a vizsgálat lezárását követően elrendelte a Panoráma úti csomópontban a körforgalom tervezési és kivitelezési feladatainak elvégzését. Viszont a körforgalom kialakítása, annak geometriai jellegéből adódóan nagyobb területi érintettséggel valósítható meg mint az eredeti műszaki tartalomban szereplő osztályozós csomópont, azaz további területek megszerzése vált szükségessé, továbbá a körforgalom megvalósíthatóságához Debrecen városrendezési tervét is módosítani kellett. Az engedélyezési tervek időközben elkészültek, az illetékes hatóság az építési engedélyt 2021. május 6-án kiadta, jelenleg a kiviteli tervek készítése és a rendezési terv módosítása van folyamatban.

Most az útkoronán kívüli munkavégzés mellett négy szakaszon folyik a kivitelezés:

  • szervizút- és padkaépítés,
  • árokrendezés,
  • a buszöböl védőrétegének készítése valamint
  • az aszfaltkötőréteg kialakítása

van folyamatban. Ezeken a helyeken félpályás útlezárásra kell számítaniuk a közlekedőknek. A forgalmat a felbontott szakaszokon ideiglenes forgalomirányító lámpával szabályozzák. Az egyes szakaszokon különböző készültségi fokokon áll a kivitelezés. A továbbiakban is szakaszosan folytatódik a felújítási munka.

A körforgalom megépítése miatt a beruházás tervezetten 2022 tavaszára készül el.

A Vámospércs–Nyírábrány, országhatár közötti kerékpárút építése az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában hazai forrásból valósult meg. A kivitelezést a Zemplénkő Kelet-magyarországi Építőipari Fővállalkozó és Bányászati Kft. végezte nettó 524 millió forintból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.