Kétszáz hibridmozdonnyal korszerűsödik a DB Cargo mozdonyparkja
A Vosslohtól ötven, a Toshibától száz tolatómozdonyt vesznek, a Siemenstől pedig ötven duálüzemű Vectron érkezhet. A hosszútávú cél kilencszáz régebbi dízelmozdony lecserélése.
A szállítási igények folyamatos növekedését követve újabb nagy mozdonyvásárlásba fogott a Deutsche Bahn (DB) árufuvarozási leányvállalata, a DB Cargo. A fővonali és tolatószolgálatra is tervezett új járműveket három különböző gyártótól szerzik be.
A társaság által ötven hibrid tolatómozdonyra kiírt európai tendert a kínai CRRC-hez tartozó Vossloh Locomotives nyerte el. A plug-in – vagyis külső forrásról tölthető – rendszerű, dízelmotorral és kipufogótisztító rendszerrel is ellátott gépek első példányát 2024-ben veheti át a DB Cargo. A hajtásrendszerek moduláris felépítésűek, ennek következtében a technológiai fejlődéssel párhuzamosan könnyen cserélhetők is. A hibridtechnológia bevezetését a német szövetségi kormány 15 millió euróval (közel 5,4 milliárd forinttal) támogatja a Szövetségi Digitális Ügyi és Közlekedési Minisztériumnak azon irányelvén keresztül, mely az alternatív hajtásoknak a vasúti közlekedésben való elterjedését promotálja.
A beszerzés második adagját félszáz duálüzemű (DM) – vagyis elektromos és dízelerőforrással is ellátott – Vectron képviseli. A beruházás része a Siemens Mobility-vel még 2020-ban aláírt, akár négyszáz mozdony vásárlását is lehetővé tevő keretszerződésnek. A mostani mennyiségből negyvenhatot a DB Cargo fog használni, míg a DB Railway Construction Group négyet kap. A Siemens München-Allach-i gyárában épülő gépeket a tervek szerint 2026-tól szállítja a német gyártó.
A duálüzemű Vectronok a villamosított szakaszokon tisztán elektromos üzemben, felsővezetéket használva fognak közlekedni, a felsővezeték nélküli pályákon pedig a beépített dízelmotor hajtja majd a vontatómotorokat. A technológiának köszönhetően nem kell majd mozdonyt cserélni az érintett útvonalakon, ráadásul csökkenni fog a szén-dioxid-kibocsátás, a karbantartási költség, a DB pedig segíti a még fenntarthatóbb ellátási láncok megvalósításában.
A járműbeszerzés legnagyobb tételét az a száz tolatómozdony jelenti, amit a Toshiba szállíthat. A HDB 800 sorozatú, akkumulátoros hibridmozdonyokat Rostockban építik majd meg, az elsők érkezése 2024-ben esedékes.
A DB Cargo a járműkorszerűsítési programmal részt vállal az uniós klímacélok elérésében, továbbá a vállalat számításai szerint évente körülbelül 14 millió liter üzemanyagot megspórolhatnak. Az új mozdonyok nemcsak azt garantálják, hogy a vasúti árufuvarozás még inkább klímabaráttá váljon, hanem a működést is még hatékonyabbá és vonzóbbá teszik. A technológia fejlődésének köszönhetően akár a legnehezebb szállítmányokat is vasúton lehet szállítani még az utolsó kilométereken is, tolatási mozgások során pedig nincs szükség a személyzet vagy a mozdony cseréjére. Ezáltal tiszta ellátási láncok alakíthatók ki – adja hírül az International Railway Journal.
(Nyitóképünkön a duálüzemű Vectron látványterve, kép forrása: DB Cargo)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!