Légszennyezés és légiháború: Európa kontra világ

iho/zöldút   ·   2012.01.09. 19:00
cim

Az Európai Unió megtilthatja azoknak a járatoknak a leszállását a kontinensen, amelyek következetesen nem hajlandók alávetni magukat az emissziókereskedelem (ETS) új szabályainak, és nem hajlandók fizetni a kibocsátásukért.

Az emissziókereskedelem január elseje óta érvényes kiterjesztése a légi forgalomra már akkor is meglepően kemény nyilatkozatokra késztette az Európán kívüli társaságokat és kormányokat, amikor az Európai Bíróság megerősítette az intézkedés jogosságát. Mint akkor elmondtuk, mostantól fogva minden egyes, az unión kívülről érkező, illetve az unión kívülre tartó kereskedelmi célú repülés esetében „szén-dioxid-adót” kell fizetnie az üzemeltetőknek, illetve olyan szennyezőanyag-kvótákat kell, hogy vásároljanak, mint az erősen szennyező hagyományos ipari üzemek, más vállalatok.

Nem tartja megfelelő lépésnek, és az európai helyett globális megoldást javasolt a légitársaságok nemzetközi szövetsége, az IATA, amely szerint ilyen intézkedést csak az ICAO, az ENSZ polgári légi közlekedésre szakosított szervezete hozhat, és maga az ICAO is komoly fenntartásait jelezte az uniónak.

(fotók: wikimedia, ICAO)

Január elseje, az EST kiterjesztésének hatályba lépése óta több konkrét bejelentés történt: a Lufthansa nyilvánosságra hozta, hogy a szén-dioxid-adó bevezetésének költségeit kénytelen az utazóközönségre hárítani, ez pedig a Lufthansa-csoport légitársaságai számára idén 130 millió eurót, majdnem 170 millió dollárt jelent, amit beépítenek az eddig is létező üzemanyag-különdíjba.

Kínából azonban ennél sokkal keményebb üzenet érkezett: miután négy nagy kínai társaság keresetet nyújtott be a kiterjesztés ellen, a kínai légitársaságok szövetsége, a China Air Transport Association bejelentette, hogy nem is hajlandók fizetni. Ehhez pedig komoly állami támogatást is kaptak, a kínai külügyminisztérium szóvivője elmondta: Peking a kétoldalú tárgyalásokon már többször kifejezte nemtetszését, és további konzultációkat sürget az ügyben.

Az amerikai légitársaságok szövetsége, az Airlines for America (AfA) ugyancsak már korábban jelezte nemtetszését, sajtóhírek szerint az USA és az unió között az ügyben hasonló hosszan tartó és kemény háború várható, mint ami több mint egy évtizede a repülőgépiparnak nyújtott állami támogatások ügyében zajlik. Már az Európai Bíróság döntése előtt megszületett egy amerikai törvényjavaslat, amely kereken megtiltja, hogy az Egyesült Államok légitársaságai az emissziókereskedelmi rendszer (ETS) részesei legyenek, ezt a kongresszus elfogadta, most következik majd a szenátusi szavazás. Ezzel együtt az USA néhány légitársasága (például legutóbb az American Airlines és a US Airways, korábban a United Continental) bejelentette, plusztarifaként beleépíti jegyáraiba a szén-dioxid-adót.

A kínai és amerikai lépésekre válaszul az Európai Bizottság klímaügyekkel foglalkozó testületének szóvivője büntetésekkel fenyegette azokat a légitársaságokat, amelyek nem hajlandók alávetni magukat a rendelkezésnek. Isaac Valero-Ladron azt is jelezte, hogy ez a büntetés drágább lehet, mint maga az emissziós kvóta, tehát úgymond jobban megéri az adót kifizetni, ezért is remélhető szerinte, hogy a légitársaságok, illetve a részvényesek úgy döntenek majd, hogy elfogadják a helyzetet. Ugyanakkor a retorziók végső fokozataként kilátásba helyezte a folyamatosan nem fizető légitársaságok leszállásának megtiltását az unió területén lévő repülőtereken.

A szóvivő jelezte: Brüsszel konstruktív tárgyalásokra készül Washingtonnal a helyzetről, de a szabályozáson nem változtat, viszont ha egy országban és régióban hasonló szabályozást vezetnek be, az onnan érkező járatok természetesen mentesülnek az európai széndioxidadó alól.

Isaac Valero-Ladron arra figyelmeztette a kínaiakat, hogy bármiféle európai üzleti tevékenység esetén „be kell tartaniuk az európai egészségügyi és biztonsági szabályokat, legyen szó egy étterem megnyitásáról vagy másról”. Az uniós szóvivő szerint az Európai Bizottság úgy számolja, hogy a hosszú távú járatokon a szén-dioxid-adó 2-12, Európán belül 1-9 euróval emeli meg a jegyárakat.

Az iho/repülés kérdésére a magyar nemzeti légitársaság a következő választ adta: „A Malév vizsgálja, hogy milyen hatással lesz az emissziókereskedelem a Malév árazási politikájára 2012-ben, valamint a nemzetközi iparági reakciókat is értékeli.”

Kapcsolódó hírek