Lezárult a Zöld Busz Program a Volánbusznál

iho/közút   ·   2023.07.25. 12:00
00_byd_gyor

A társaság az elmúlt másfél évben száz új elektromos autóbuszt állított forgalomba, összesen 17,8 milliárd forint értékben.

Jelentősen bővült a Volánbusz környezetkímélő, elektromos meghajtású flottája. Az autóbuszflotta fejlesztése a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld Busz Programjának segítségével, a Volánbusz, az MVM-csoport, valamint a Mobiliti Volánbusz Kft. együttműködésében valósult meg. A HUMDA kiemelten fontosnak tartja, hogy hazánk 2050-re nettó klímasemleges országgá váljon, ehhez érdemben hozzájárul az általa koordinált Zöld Busz Program. A program lényegét jelentő, a közösségi közlekedés megújítását célzó új és jelentős feladatok hosszabb távon is meghatározzák az ügynökség tevékenységét.

Az országos lefedettséggel működő Volánbusz a fenntartható közösségi közlekedés megteremtése érdekében célul tűzte ki, hogy a közel hatezer járműből álló autóbusz-állományának mintegy felét elektromos járművekre cseréli 2030-ra. A fejlesztések érdekében a közlekedési társaság olyan partneri együttműködésekre törekszik, amelyek elősegítik a közép- és hosszútávú elképzelések megvalósítását.

A Volánbusz és konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz száz elektromos autóbusz és a hozzájuk kapcsolódó töltőberendezések beszerzésére nyújtott be több sikeres pályázatot a Zöld Busz Program keretében. A közlekedési vállalat az első negyven jármű szállításáról 2021. július 27-én, további hatvan e-busz vásárlásáról 2022. április 1-jén kötött megállapodást. A járművek a fővárosi agglomerációban, illetve hat vármegyeszékhely (Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok, Szeged) helyi közlekedésében javítják a személyszállítás szolgáltatási színvonalát, csökkentve az érintett térségek levegőjét terhelő károsanyag-kibocsátást, hozzájárulva a fenntartható közösségi közlekedés megteremtéséhez. A fejlesztések a Zöld Busz Program átlagosan 76 százalékos mértékű, vissza nem térítendő támogatásával valósultak meg.

A fővárosi agglomerációban, Budakeszi, Budaörs és Törökbálint térségében 2022 tavaszától negyven elektromos meghajtású, Mercedes-Benz eCitaro típusú autóbusz zöldíti a járműállományt; a beruházás értéke körülbelül 7,6 milliárd forint. Az agglomerációs flotta szóló kivitelű járműveinek közel kilencven százaléka alternatív meghajtású, átlagéletkoruk 1,7 év. Az agglomerációban közlekedő e-buszok az üzembe helyezés kezdete óta már cirka 2,5 millió kilométert tettek meg.

Budakeszi, Budaörs és Törökbálint térségében negyven eCitaro állt forgalomba (kép forrása: Volánbusz Zrt.)

Az elektromos autóbuszokkal a hat megyeszékhely helyi autóbuszflottája is jelentősen fiatalodott és korszerűsödött.

Székesfehérváron 2022 júliusa és októbere között tizenkét Ikarus 120e típusú e-busz állt forgalomba, melyek azóta már közel 600 ezer kilométert tettek meg, csaknem valamennyi városrészben csendes, kényelmes, környezetkímélő utazási lehetőséget kínálva a vármegyeszékhely lakóinak. A fejlesztés értéke 1 milliárd 960 millió forint.

Székesfehérváron tizenkét Ikarus 120e zöldíti a helyi közlekedés emisszióját (kép forrása: Volánbusz Zrt.)

A projekt utolsó szakaszában, 2023 májusában és júniusában összesen 48 BYD K9UD típusú elektromos meghajtású autóbusz érkezett öt vármegyeszékhelyre: Zalaegerszegen tizenegy, Győrben tizenhárom, Egerben hat, Szolnokon tíz, Szegeden pedig nyolc jármű állt forgalomba, a városok flottájának 9–39 százalékát megújítva, jelentősen csökkentve ezzel a helyi állományok átlagéletkorát. Az utolsó szakaszban érkezett járművek és a töltőberendezések beszerzési értéke nettó 7,7 milliárd forint volt. Zalaegerszegen már a helyi járatok, így az elektromos autóbuszok is igénybe vehetők ország- és vármegyebérletekkel is. A 48 e-busz már több mint 130 ezer kilométert tett meg az öt településen az elmúlt hetekben.

A Volánbusz elektromos hajtású buszainak üzemanyag-ellátását az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalata, a Mobiliti Volánbusz Kft. által telepített töltőberendezések garantálják. Az MVM Mobiliti a most lezárult projekt során fontos szerephez jutott: az e-buszokat országszerte kiszolgáló töltőparkok telepítésével nagyban elősegítette, hogy a károsanyag-kibocsátás és általában a fosszilis üzemanyagok felhasználása is csökkenjen a közlekedésben. A Volánbusz elektromos flottája a dízelüzemű járművek kiváltásával évente körülbelül 5500 tonna szén-dioxidtól mentesíti az érintett települések levegőjét, ami kétezer személygépkocsi éves szén-dioxid-kibocsátásának felel meg.

A közel száz nagyteljesítményű elektromos töltőállomás telepítésén túl a Mobiliti Volánbusz a töltők üzemeltetésével garantálja az elektromos autóbuszokat kiszolgáló speciális infrastruktúra működését. Az MVM-csoport mint társadalmilag felelős, komplex portfólióval rendelkező energetikai cégcsoport fontos célkitűzése, hogy 2030-ra a közép-európai régió országaiban meghatározó, karbonsemleges megoldásokra építő energia- és infrastruktúra-szolgáltatóvá váljon, vezető szerepet betöltve az ügyfelek energetikai igényeinek átfogó kiszolgálásában. Az MVM Zrt. folyamatosan keresi az együttműködési lehetőségeket az állami tulajdonú társaságokkal, az egymásra épülő lehetőségek, szinergiák minél hatékonyabb kihasználása érdekében.

A Volánbusz mindent elkövet annak érdekében, hogy az elektromos autóbuszok üzemeltetése hosszú távon is költséghatékony legyen. A vállalat ennek érdekében átfogó fejlesztési program előkészítését kezdte meg, amelynek keretében a töltéshez szükséges energia jelentős részét előállító napelemrendszerek telepítésének lehetőségeit vizsgálja.

(Nyitóképünkön Győr elektromos BYD-flottája. Kép forrása: MTI / Bodnár Boglárka)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.