Már nem prioritás az EU-nak Małaszewicze

iho/vasút   ·   2022.09.02. 12:00
malaszewicze_terminal

Ukrajna a fókuszban, a fehérorosz határnál fekvő, az eurázsiai vasúti árufuvarozásban eddig jelentős szerepet betöltő, lengyelországi terminál háttérbe szorult.

A lengyel vasúthálózatba jelenleg is eurómilliárdokat invesztálnak. Az ország az uniós források legnagyobb kedvezményezettje, a lengyel kormány pedig az évre meg is duplázta a vasútra fordítható összeget. Az orosz–ukrán háború okán azonban megváltoztak a befektetési igények, így az EU is módosítja prioritásait: elveszi a forrásokat a lengyelországi małaszewiczei termináltól és inkább Ukrajnára fókuszál.

A témát központi kérdésként fogják megvitatni a szeptember 7–8-án Varsóban zajló RailFreight Summit vasúti árufuvarozási csúcstalálkozó első napján. A vita tárgyát képezi majd az eddig végrehajtott beruházások hatékonysága is.

Mivel Fehéroroszország (Belarusz) egyértelműen Oroszországot támogatja az orosz–ukrán konfliktusban, az Európai Unió kizárta az oroszbarát országot az eurázsiai szállításokból. A döntés nagy vesztese a fehérorosz határ közelében található małaszewiczei terminál, mely így kiesett az európai törzshálózatból: már csak egy normál csomópont a kelet–nyugat irányú szállítási folyosón, míg Ukrajna ismét a középpontba került.

Jóllehet, a lépés politikai szempontból érthető, viszont komolyan érinti az uniós Lengyelországot is. A Lengyelországi Ellátásmenedzsment-vezetők Egyesületétől Martyna Wilczewska elmondta: a hatás már abból is látható, hogy a małaszewicei terminál már nem jut uniós forrásokhoz. Például az uniós forrásokért benyújtott egyik pályázaton nagyon kedvező jelentkezést adott be a terminál, a pénzt viszont mégsem kapta meg. A helyi fejlesztés számára azonban fontos helyszín Małaszewicze, most van tér új fejlesztési lehetőségekre – a szakember ezt a témát a RailFreight Summiton is ki fogja majd fejteni.

A lengyel Vasútért Szövetség (Fundacja Pro Kolej) kuratóriumának elnöke, Jakub Majewski szerint habár az állami beruházások folytatódnak, ez nem azt jelenti, hogy a pénz oda is kerül, ahova kellene. A szakember úgy véli, az elkészült fejlesztések nem annyira pozitívak, nem elég hatékonyak. A pályahálózat-működtető és a vasutat használó megrendelők nézetei eltérőek. Míg a pályahálózat-működtető egy eladásra szánt terméknek tekinti a vasutat, addig az ügyfelek jó élményt akarnak. Az infrastruktúra-kezelő a vonatok sebességét nézi, az ügyfél a tranzitidőt. Ezt szervezetként erősen kritizálják.

Ugyanez az eltérés figyelhető meg Małaszewiczénél. Az EU egymilliárd eurót (közel 400 milliárd forintot) fordított a lengyel terminálra, ezt az összeget azonban mégsem hatékonyan költötték el. De megemlíthető a Varsó és Poznan közötti vasútvonal is, ahol jelentős pénz elköltését követően a vonatok mindössze öt percet nyernek majd – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a małaszewiczei terminál. Kép forrása: PKP Cargo)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek