Még nyolc és fél milliárdot kap az első magyar tramtrain-projekt

Károly Szabolcs   ·   2020.07.02. 12:00
tramtrainvege0

A hírt Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be Facebook-oldalán. A Szeged és annak elővárosa, Lázár pátriája, Hódmezővásárhely között épülő vasútvillamos-vonal létrehozásának költsége így már körülbelül 58 milliárdnál jár.

A tramtrain-projekt egyrészt a meglévő szegedi villamoshálózatot kapcsolja össze a MÁV 135-ös számú vasútvonalával, másrészt Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál kiágazva teljesen új villamosvonalat hoz létre Hódmezővásárhely belvárosáig.

Az állami tőkeinjekciónak köszönhetően további négy Citylink-szerelvényt szerezhetnek be a már megrendelt nyolc mellé az első magyar tramtrain-vonalra (látványterv: Stadler Rail)

A nagyvasúti szakasz, vagyis a Hódmezővásárhelyi Népkert, 1559-es szelvény és Szeged-Rókus állomás, 1772-es szelvény közötti 21,3 kilométer hosszú rész 80–100 kilométer per órás sebességű és 225 kilonewton tengelyterhelésű használatra történő átépítésére 2017 júniusában írták ki a közbeszerzési eljárást. Győztest 2017 végén hirdettek: a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végezheti el a munkálatokat 25,1 milliárd forintból. A városi vasút részek létrehozására már korábban, 2016 legvégén kiírták a tendert, melyet a Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry PE Kft. nyert el, 8,9 milliárd forint értékben.

Az első magyar tramtrain-vonalon közlekedő szerelvényekre 2017. január legelején írta ki a közbeszerzést a NIF Zrt. A nyolc plusz opcionálisan négy dízel-villamos jármű szállítását az egyedüliként jelentkező Stadler Rail Valencia nyerte el az év áprilisában, összesen 66 millió euróért – ez akkori áron körülbelül 20 milliárd 500 millió forint. A járművek Szeged-Rendezőn létrehozandó karbantartócsarnokát pedig a Homlok Építő Zrt. valósíthatja meg 3 milliárd 270 millióért.

A két város közti pálya megépítésére a kormány eredetileg 13 milliárd 250 millió forint uniós forrást jelölt ki, a tramtrain-vonatok beszerzésére pedig további 10 milliárdot. Hamar kiderült azonban, hogy ez a keret nagyon kevés lesz a projekthez. Például a szerelvényekre szánt becsült értéket a Stadler ajánlata 16,27 százalékkal lépte túl. Többek között ebből azokból is kifolyólag 2017. nyár végére már bő 50 milliárddal számoltak a projekthez.

A nagyvasúti pálya elkészítése gyakorlatilag a végénél jár (fotó: NIF Zrt.)

A nagyvasúti pályaépítés 2018. április elején kezdődött meg, jelenleg az utolsó fázisánál tart. Az algyői vasúti híd próbaterhelését 2018 októberében tartották meg. A városi vasúti munkálatok is jól haladnak: tavaly áprilisban Szeged-Rókusnál és Hódmezővásárhelyen is megtekintettük az aktuális helyzetet.

A további négy, összesen mintegy 9,2 milliárd forintba kerülő tramtrain-jármű beszerzésének célja a közösségi közlekedés színvonalának fejlesztése Szeged és Hódmezővásárhely belvárosai között, versenyképes közlekedési módot teremtve a gépjárművekkel szemben. A kisebb gépjárműforgalom hatására csökkenhet a városok közötti közúti torlódás és a közlekedés okozta környezeti terhelés. Az alaprendelésben foglalt nyolc szerelvénnyel húszperces követési idő lenne tartható, a plusz négy vonattal csúcsidőszakokban akár tizenöt percenként is indíthatók a vasútvillamosok. További fontos szempont volt az opció lehívásához, hogy a tervezett kötelező karbantartások vagy például balesetek miatti javítások idejére is megfelelő mennyiségben állnak majd rendelkezésre a járművek.

A CityLinkek összesen 216 utas befogadására lesznek képesek: 76 fix és 16 lehajtható ülést, négy mozgássérült helyet, valamint négyzetméterenként négy emberrel számolva százhúsz fő állóhelykapacitást nyújtanak. A járművek Szeged és Hódmezővásárhely villamoshálózatán hatszáz volt feszültséggel betáplált elektromos üzemmódban ötven kilométer per órás maximális sebességgel haladhatnak a KRESZ előírásai alapján – a konstrukciós sebesség villamos üzemmódban hetven kilométer per óra. A két város közötti nagyvasúti szakaszon dízel meghajtással, száz kilométer per órás megengedett sebességgel szállíthatják majd az utasokat. A komfortos, nagyrészt alacsonypadlós és akadálymentes CityLink a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkezik majd. A négy multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsi szállítása is megoldható. A tramtrain-járművek a hatályos biztonsági szabványok szerint készülnek.

A Stadler tájékoztatása szerint az alapmegrendelés első járműve ősszel érkezik. A körülbelül egyéves futópróbát és engedélyeztetési eljárást követően várhatóan 2021 őszétől állhat forgalomba mind a nyolc. A most megrendelt négy szerelvény pedig 2022 nyarán állhat forgalomba a tervezett ütemezés alapján.

A Magyarországon egyedülálló beruházás 15 ezer ember mindennapjait teszi hamarosan könnyebbé.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút

Érden nincs hely a rámpának?

iho/vasút   ·   2017.05.04. 11:15

Megint liftet építenének a síneken való átkeléshez. Pedig az pár éve, az előző felújításnál sem jött be. Varga Illés Levente építész tűnődése és javaslatai Érd állomás tervezett átépítése kapcsán.

Vasút

Megnézték a négyes metrót

iho/vasút   ·   2013.01.11. 17:55

A V4-es fővárosok főpolgármesterei látogattak el Budapestre, a lengyel delegáció a Futár-projekttel és a 4-es metróval is megismerkedett.