Nem tud fizetni a dolgozóinak, ezért inkább durván nekieresztette a fűnyírót a menetrendnek a CFR
Jelentős járatritkítást vezetett be januárban a román nemzeti vasút: 233 vonatot töröltek költségcsökkentési okokból – elvileg csak ideiglenesen.
Habár a CFR Călători hivatalos közleménye szerint a társaság nem tudja kifizetni a mozdonyvezetők és más vasúti dolgozók túlórapénzeit, így azt szabadidővel egyenlítik ki, ezért ideiglenesen jelentős számú vonatot leállítanak és egyes járatok közlekedését csak a hét bizonyos napjaira korlátozzák. Az érintett vonatokat nem mindenhol egyszerre függesztik fel, néhány viszonylaton már január 15-ével megtörtént, néhány vonalon pedig csak február elsejével következik be.
A szolgáltatáscsökkentés első fázisa során Románia nyolc régiójából négyben összesen 131 vonatot töröltek, vagyis a járatok körülbelül tíz százalékát; a fűnyíró áldozatául esett jó néhány craiovai és bukaresti elővárosi járat is. De a többi régióban is hasonló mértékű visszavágást terveznek, ami az országban közlekedő személyszállító vonatok számának cirka húsz százalékát jelenti – vagyis átlagosan ötből egy vonatot kihúznak a menetrendből, általában a kétszáz kilométernél rövidebb vonalakon, azzal a céllal, hogy minimalizálják a távolsági forgalomra gyakorolt hatását.
A Transtelex arról ír, hogy a CFR szerint kisebb forgalmú járatokat állítottak le, és a helyzet csak átmeneti, az év második felében pedig valószínűleg újra elindulhatnak majd ezek a járatok – a gyakorlat viszont azt mutatja, hogy más esetekben ezeket a vonatokat végleg kiveszik a menetrendből.
A CFR az alábbi vonalakon, viszonylatokon csökkenti a kínálatot, a teljesség igénye nélkül:
- A 200-as Arad–Déva–Nagyszeben (Sibiu)–Brassó (Brașov) fővonal Tövis (Teiuș)–Alvinc (Vințu de Jos)–Nagyszeben szakaszán.
- A 201-es/910-es vonali Vámoshíd (Podu Olt)–Piatra Olt–Caracal viszonylaton.
- A 202-es vonalon Craiova és Zsilvásárhely (Târgu Jiu) között közlekedő elővárosi vonatoknál.
- A 300-as Nagyvárad (Oradea)–Kolozsvár (Cluj-Napoca)–Brassó–Bukarest (București) fővonalon törölték a fővárosi ingázás szempontjából kulcsfontosságú Bukarest–Brassó interrégió-vonatokat, köztük az új Alstom Coradia motorvonattal közlekedő két vonatpár egyikét.
- A 308-as Segesvár (Sighișoara)–Székelyudvarhely (Odorheiu Secuiesc) mellékvonal három pár vonatából kettő marad, a két székelykeresztúri (Cristuru Secuiesc) betétjáratból az egyik csak hétköznap jár.
- A 400-as fővonal Dés (Dej)–Zsibó (Jibou)–Nagybánya (Baia Mare) szakaszán.
- A Beszterce (Bistrița)–Szeretfalva (Sărățel)–Déda (Deda) viszonylatot lefedő 406-os mellék- és 400-as fővonalon.
- A Nagyváradtól Szatmárnémetin (Satu Mare) és Nagykárolyon (Carei) át az ukrán határnál fekvő Halmiig (Halmeu) vezető 402-es vonalon.
- A 412-es Nagykároly–Sarmaság (Șărmășag) mellékvonalon Zsibóig közlekedő járatok terén.
- A 300-as vonal jelenleg felújítás alatt álló Nagyvárad–Kolozsvár szakaszának alternatívájaként is funkcionáló, 413-as számú Székelyhíd (Săcueni)–Sarmaság vonalon az egyetlen hétvégi vonatpárját is leállítja a CFR, így csak az Interregio Calatori magántársaság egyetlen vonatpárja vehető igénybe.
- Az 500-as fővonal Szucsáva–Dormánfalva (Dărmănești)–Hadikfalva (Dornești) szakaszán és az 515-ös Hadikfalva–Putna mellékvonalon közlekedő járatoknál.
- Az 502-es Kolozsvár–Bethlen (Beclean)–Szucsáva (Suceava) fővonalon.
- Az 509-es Bákó (Bacău)–Karácsonkő (Piatra-Neamț)–Békás (Bicaz) mellékvonalon.
- Az 513-as (Szucsáva–)Dormánfalva–Kacsika (Cacica) mellékvonali viszonylaton.
- Az 517-es Németvásár (Târgu Neamț)–Páskán (Pașcani) villamosított szárnyvonalon is felezik a szolgáltatást: a négy pár vonatból kettő marad.
- A keleti 600-as fővonal Barlád (Bârlad) és Jászvásár (Iași) közötti szakaszán.
- A 700-as fővonalon közlekedő Bukarest–Urziceni elővárosi vonatoknál.
- A 800-as Bukarest–Konstanca (Constanța)–Mangalia fővonalon is törölték az interrégiókat.
- A 900-as fővonal Craiova és Szörényvár (Drobeta-Turnu Severin) közötti elővárosi járatainál.
- A 900-ason Craiova, Caracal és Roșiorii de Vede, majd a 909-es mellékvonalon tovább Alexandriába közlekedő járatoknál.
- A 901-es számú Craiova–Szlatina (Slatina)–Pitești vonal járatainál.
- A Bukarest elővárosi vonalaként funkcionáló, 19 év szünet után újjáépített híddal tavaly újraindított (Bukarest-Progresu–)Videle–Giurgiu (903-as vonal) viszonylaton közlekedő hét pár vonatból hármat függesztettek fel.
- A 906-os Pitești–Argyasudvarhely (Curtea de Argeș) vicinális vonatainál.
- A 917-es számú Craiova–Băilești mellékvonal járatainál.
- A turisztikai fontosságú, 925-ös számú Oravicabánya (Oravița)–Stájerlakanina (Anina) mellékvonalon az eddigi napi egy vonatpáros alibimenetrendet tovább szűkítik: a két vonat csak péntektől vasárnapig közlekedik.
(Nyitóképünkön a CFR új zászlóshajója, az Alstom által gyártott Coradia villamos motorvonat, melynek a Bukarest és Brassó közötti interrégiós járatait is megnyirbálták. Kép forrása: clubferoviar.ro)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!