Óriási pénzeket fektet be az olaszországi vasúti árufuvarozás felpörgetésébe az FS
Az olasz nemzeti vasúttársaság a következő tíz év során a vasúti infrastruktúra fejlesztésére 160 milliárd eurót, a teljes szárazföldi közlekedésre pedig összesen 190 milliárdot szándékozik költeni.
A hatalmas beruházás része a 2022 és 2031 közötti Ipari Tervnek, vagyis a vasúti szállítással kapcsolatos új víziónak, ami a Ferrovie dello Stato Italiane (FS) vezérigazgatója, Luigi Ferraris szerint átrendezheti az olasz vasúti piacot. A vasúti árufuvarozás piaci részesedése Olaszországban mindössze tíz százalék, ami meglehetősen alacsony a szomszédos országokkal, például Svájccal összehasonlítva, ahol az alpesi forgalom 75 százaléka vasúton zajlik. Az FS Group ezért meg akarja duplázni a szállítási mennyiségeket, ennek érdekében újradefiniálja az irányítást és új szervezeti struktúrát hoz létre, ezek mellé pedig sok milliárd eurót fektet be a közlekedés fejlesztésébe.
A vállalatcsoportot négy leányvállalatra osztják, melyek az infrastruktúrára, a személyszállításra, a logisztikára és a városi közlekedésre fognak fókuszálni. A tőkeinjekcióból az infrastrukturális részleg kapja majd a legnagyobb részt: a vasúti infrastruktúra-kezelő RFI 150 milliárd euróhoz (jelenlegi árfolyamon körülbelül 57 ezer milliárd forinthoz), a közúti infrastruktúráért felelős Anas pedig tízmilliárd euróhoz (bő 3800 milliárd forinthoz) jut. A Mercitalia Rail, a Mercitalia Intermodal és a TX Logistik alkototta Mercitalia Group által üzemeltetett logisztikai részleget két és fél milliárd eurót (nagyjából ezermilliárd forintot) szerez.
Az FS-vezér elmondta: az FS Group új eszközökbe akar beruházni, új terminálokat és új vasúti pályákat szeretne létrehozni, hogy a következő tíz év alatt megkétszerezhesse a vasúti árufuvarozás mértékét. Ennek részeként már épül és 2025-re el is készül egy új terminál a milánói Smistamento vasútállomásnál – az időben történő megvalósulás érdekében a beruházást részben a svájci kormány is finanszírozza. Az olasz vállalatcsoport javítani akarja a kikötőknek a nemzetközi árufuvarozási folyosókon betöltött helyzetét is, különösképp a genovai kikötőét, mely az FS szerint kulcsszerepet fog játszani, ha egy új alagút létrehozásával bekapcsolódik majd a Rajna–Alpok folyosóba. A jelentős fejlesztések a vasúti hálózat 16 ezer 800 kilométernyi pályáját, 1670 alagutat, 23 ezer hidat és viaduktot, valamint 2200 állomását fogják érinteni.
Ferraris biztos abban, hogy az Ipari Terv újra fogja formálni Olaszország szállítmányozási politikáját. Erős igény mutatkozik a vasút piaci részesedésének növelésére, és ami ezúttal más, az a Svájccal való pénzügyi együttműködés. Az, hogy más országok is befektetnek Olaszországban, szintén hozzájárul ehhez a változáshoz. Az FS csoport hisz abban, hogy az Ipari Terv növelni fogja a vasút piaci részesedését. Az elérni kívánt modális szint szempontjából Svájc jelenti a mércét, a meglévő és a jövőbeli infrastruktúra pedig meg fogja változtatni Olaszországnak a nemzetközi piacon betöltött szerepét – jelenti a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció, kép forrása: railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!