Prága önjáró trolibuszok bevezetését tervezi
Az akkumulátoros hajtású trolik átlépnék a városhatárt is.
A cseh főváros közgyűlése egy újabb jelentős lépést tett a városi és elővárosi közlekedés környezetkímélőbb módjának bevezetésére. Két közép-csehországi város, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav és Kostelec nad Labem kaphatna a jövőben korszerű trolibuszkapcsolatot a fővárossal. A tervek szerint hibrid trolibuszokról lenne szó, amik kombinált akkumulátoros hajtásúak lennének – egyes szakaszokon útközben egyenesen a felsővezetékből töltenének. A trolibuszközlekedés tesztüzeme a cseh fővárosban 2017 óta tart, kisebb-nagyobb szünetekkel Palmovka és Letňany állomások között közlekedik az 58-as trolibusz (jelenleg a járvány miatt szünetel).
A prágai városatyák most elfogadták azt a javaslatot, miszerint az északkeleti városrész és egyes közép-csehországi városok között létesülhetne új trolibuszkapcsolat. Becslések szerint a Brandýs nad Labem-Stará Boleslav városba közlekedő járat átépítése 566 millió koronába (7 milliárd 600 millió forint), a Prága és Kostelec nad Labem közötti szakaszon a trolibuszok elindítása 385 millió koronába (5 milliárd 200 millió forint) kerülne. Jelenleg a két közép-csehországi település és Prága között elővárosi autóbuszok közlekednek. A tervek alapján 2024-ben kezdődhet meg a felsővezeték kiépítése a két vonalon. A két vonal csak bizonyos szakaszokon lenne villamosítva, ugyanúgy, mint a már említett trolibuszjárat Prágában – annak is csak egy kis része, körülbelül egy kilométeres szakasza fölött húzták ki a drótot. Ma a 375-ös járat közlekedik a húsz kilométeres Českomoravská–Prosek–Letňany–Brandýs nad Labem vonalon – a tervek szerint hetven százalékban lenne villamosítva a húsz kilométeres szakasz. A másik vonal is húsz kilométer hosszú, itt 50–88 százalékban terveznek villamosítani, Letňany metróvégállomást Kostelec nad Labem település között.
A két projektet részben uniós támogatásokból is szeretnék fedezni, Prága és a Közép-Csehországi Kerület közösen finanszíroznák. Célja, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátást a városi és elővárosi közösségi közlekedésben. A trolibuszok, beleértve a hibrid, akkumulátoros hajtású trolikat is megfelelő alternatívának tűnnek. A trolibuszok zajkibocsátása is kisebb, sőt a járművek élettartama is hosszabb, mint egy átlagos, gázolajüzemű autóbuszé.
A Prágai Közlekedési Vállalat 2017 óta teszteli a csak részben villamosított vonalon közlekedő trolibuszt, amely Palmovka és Letňany között pendlizik. A Prosecká utcában található emelkedőn a közlekedési vállalat egy kilométeres szakaszon (ereszkedő irányban csak 600 méter hosszan) trolivezetéket épített, amelyet a közelben lévő konténeres trafóállomásból táplálnak. Prágában trolibuszok a múlt század harmincas éveiben kezdtek közlekedni, majd 1972-ben szüntették meg őket gazdasági okokból.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!