Senjang: új vasúti csomópont a Kína–Európa útvonalon

iho/vasút   ·   2023.03.28. 12:00
senjang_kina

Az északkelet-kínai város a Regionális Átfogó Gazdasági Partnerségi Megállapodás (RCEP) keretében indította útnak első tehervonatát Európába.

A cél, hogy Senjang új átrakodási csomópont legyen azon RCEP-országok számára, melyek vasúton szállítanak Európába. Az új kezdeményezés összeköttetést fog teremteni a Kína–Laosz és a Kína–Európa útvonalak között.

Az RCEP-országokból származó termékekkel megrakodott első vonat március 18-án indult útnak Senjangból. Kínai médiaforrások értesülése alapján az RCEP-országokból egyre nagyobb a kereslet a Kínán keresztül haladó export iránt, ezért van szükség az új csomópontra. A kínai városból szállított áruk főként napi szükségletek, vegyi anyagok és elektronikai termékek. Az exportigények növekedésében leginkább érintett RCEP-országok Japán, Dél-Korea, Laosz és Mianmar (Burma), ezek elsősorban Oroszországgal, Kazahsztánnal, Lengyelországgal és Magyarországgal kereskednek.

Az RCEP-megállapodást 2020-ban tizenöt tagország, többek között Kína, Japán, Dél-Korea, Ausztrália, Új-Zéland, valamint a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetségének (ASEAN) tíz országa hozta létre. A 2022. január 1-jével életbe lépett kezdeményezés az Európai Unióénál is nagyobb területet lefedő országokat érint, ezzel a világ legnagyobb és legnépesebb szabadkereskedelmi megállapodása.

A Senjangba irányuló és onnan induló vasúti áruszállítás fellendítése érdekében március elején elindult a Senjang Kína–Európa Expressz összeállító központ. A 92 ezer négyzetméteren elterülő, új létesítmény évente ezer Kína–Európai tehervonat kezelésére alkalmas. Az első vonat március 4-én indult útnak északi irányban az összeállító központból, hogy a mancsouli terminált érintve lépjen ki Kínából, majd oroszországi céljáig haladjon. A Senjangban összegyűjtött áruk Kínából, Vietnámból, Mianmarból, Japánból, Dél-Koreából és Laoszból érkeztek, a délkelet-ázsiai áruk tengeri és vasúti kombinált fuvarozással jutottak el Senjangba. A kínai Liaoning tartomány szerint a szállítmány ötvenöt TEU (húsz láb, vagyis 6,1 méter hosszú konténernek megfelelő) kapacitást tett ki.

Az úgynevezett Kína vasúti expressz részét képző projektet két hálózatra osztják fel: az egyik északi irányban, Oroszország felé halad, a másik pedig nyugati irányba, Európa felé – utóbbinál a fő célállomások Senjangból Hamburg, Duisburg és Madrid. A szállítmány Európába a lengyel–fehérorosz (belorusz) határon, Malaszewiczénél lép be vasúton. A Senjangból Oroszország felé vezető meglévő útvonalak közül kettő az ország északkeleti részén, Szujfenhónál és Mancsoulinál lép át Oroszországba, egy harmadik pedig az északi Erenhot (Erlian) és a mongóliai Dzamin-Űd közötti határátmenetet érintve, Mongólián keresztül, a transzmongol vasútvonalon vezet – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a senjangi összeállító központ. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Hajózás Tengerhajózás

Odaveszett konténerek

iho/hajózás   ·   2024.07.12. 08:00

A 18 ezer TEU-s konténerhajó, a CMA CGM Benjamin Franklin kemény viharba futott Dél-Afrika partjainál, a fedélzetéről 44 konténer a tengerbe borult, további harminc pedig megrongálódott.