Svéd licenc alapján készült anno a román gép, amelyből most vesznek a svédek

iho/vasút   ·   2017.07.04. 18:45
400px_svedtramo

Még 2015 nyarán érkezett Svédországba a tizenkilencedik Transmontana azzal a céllal, hogy két teherfuvarozó vasúttársaság, a Rush Rail és a Green Cargo különböző futópróbákat végezzen vele. A DB Schenker (akkor még, azóta már DB Cargo) piros egyenszínét viselő, a német fuvarozó román leányvállalatához tartozó gép a skandináviai tartózkodás során még saját nevet is kapott: nem meglepő módon a Rödluvan, vagyis a mesebeli Piroska után keresztelték el. A román gyártó többek között promóciós célból is cipelte több ezer kilométeren keresztül a mozdonytípust, mivel nem titkoltan a hazain kívül a nemzetközi piacot is megcélozta vele. A bemutató sikerét igazolja a napokban aláírt megrendelés, amely a cég eddigi legnagyobb nyugat-európai üzlete.

2015 nyarán a tizenkilences Transmontanát nyúzták hetekig Svédországban. A tesztek annyira jó eredményekkel kecsegtettek, hogy a Green Cargo végül meg is rendelt két gépet a Softronictól (fotó: Bartus Róbert)

A hattengelyes típus most lényegében visszatér „szülőhelyére”, mivel a Softronic mozdonya azon az ASEA-licencen alapul, amit az Electroputere Craiova épp a svédektől vásárolt meg még a hatvanas évek közepén, és gyártott az alapján ezernél is több villamos mozdonyt – az első tíz nullszériás gép ráadásul még Svédországban épült. Jóllehet, a Transmontanának műszakilag már nincs sok köze a „nagy elődhöz”, csak a főkeret és a forgóváz maradt a jól bevált típusból, az elektronika – például az IGBT-szaggatós vezérlés – már egy teljesen új rendszert képvisel. Románia első aszinkronmotoros villanymozdonyát a 2010-es Zilele Feroviarén mutatták be. A 7400 kilowattos Transmontana Bukarest és Predeal között futotta a próbaútjait.

A Green Cargo várhatóan 2018 nyarán veheti át új szerzeményeit. A vállalat szerint a bivalyerős mozdonyokkal akár háromezer tonnás szerelvényeket is lehet vontatni, kétszer annyit, mint a Svédországban általánosnak számító, négytengelyes, Rc-sorozatú gépekkel. A beszerzés része a cég a kapacitás növelését, valamint a megbízhatóság javítását célzó stratégiájának, amelynek köszönhetően még hatékonyabb vontatási szolgáltatást nyújthat, miközben az ügyfelek szállítási költségei is csökkennek – írja a Railcolor.

A Railcolor adatai szerint a Softronic lassan, de biztosan szerez piacot a Transmontanának: eddig huszonnyolcat építettek meg, a Green Cargo gépeivel együtt már meglesz a harminc. A mozdonyok nagy részét a DB Cargo Romania bérli, és a gyártó tulajdonát képezi. A típus Magyarországon is jól ismert, több magánvasút használ saját (MMV, CER) és bérelt (AWT, DB Cargo Hungaria) Tramókat. 2014 végén arról szóltak a hírek, hogy a magyar LAC Holding és a Softronic szándéknyilatkozatot írt alá egy magyarországi mozdonygyár létrehozásáról, amelyben Transmontanák és Phoenixek készre szerelése zajlana. A néhány hónappal később kiadott megvalósíthatósági tanulmány azonban arra a következtetésre jutott, hogy jelenleg nem éri meg beruházni, így az üzem terve egyelőre visszakerült a fiókba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Van benne ráció

iho/vasút   ·   2020.11.28. 15:35

Hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válik a menetrendváltástól a MÁV-Start járműgazdálkodása a 418 sorozatú dízelmozdonyok, illetve a dízel motorvonatok átcsoportosításával.