Tovább javul a cseh–szlovák vasúti kapcsolat

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.08.27. 18:45
kiskep

A Prága–Hamburg vonalon a 2015/2016-os menetrendi időszaktól várható minőségi javulásról a napokban tájékoztattunk. Most egy újabb nemzetközi kapcsolat minőségi javulásáról számolhatunk be. A cseh és a szlovák nemzeti vasúttársaság képviselői megegyeztek a közösen fenntartott vasúti kapcsolat további javításán. Tény, hogy a cseh–szlovák nemzetközi járatok minősége mindig is átlagon felülinek számított – ennek persze történelmi okai is vannak, néhány évvel ezelőtt pedig kiváló ütemes menetrendet alakítottak ki.

Cseh Banán vontatja a szlovák EC-szerelvényt, ez mindennapos látvány<br>(fotók: Cseh Vasutak)

A 2015/2016-os menetrendi időszakban (a váltás december 13-án lesz) a Csehország és Szlovákia közti járatokon – beleértve az éjjeli járatokat is, kötelező érvényű, szigorú minőségi előírásoknak megfelelő rezsim szerint közlekedteti vonatait a ČD és a ZSSK is. Ez lényegében a budapesti járatokat is pozitívan érinti majd, hiszen a prágai EC vonatok Pozsony, Érsekújvár és Párkány érintésével érkeznek hazánkba. A két vasúttársaság egységes szintű, magasabb színvonalú szolgáltatást kíván garantálni utasai számára mind a déli (Prága–Pozsony–Budapest), mind pedig az északi vonalon (Prága–Zsolna /–Kassa–Homonna/). A minőségi javulás a vasúti kocsik műszaki felszereltségét és jellemzőit is érinti. A vonaton pedig garantált fedélzeti szolgáltatások is lesznek.

Hova is szól a fekhelyünk?

Az utazás komfortjának növelése azonban az utasoknak nem fog pénzbe kerülni, nem lesz pótdíj, felár, vagy kötelező helyjegy. A szerződés szerint sokkal gyakrabban lesznek ellenőrizve a szerelvények, hogy az egyes besorolt kocsik megfelelnek-e a szigorú műszaki követelményeknek és a garantált fedélzeti szolgáltatásoknak. Még bizonyos szankciókat is megfogalmaztak, arra az esetre, ha mégsem teljesítené az egyik fél a követelményeket. Ugyanakkor jutalmazási rendszert is kialakítottak, ha az alap követelményeken túl teljesítene egy-egy vasúttársaság. Igazából egy bonus/malus motivációs rendszerről beszélhetünk.

A Wagon Servis Travel felújított WLABmee típusú hálókocsija Prágában

A konkrét kritériumok közül kiemelhetjük a légkondit, wifit, az első osztályon utazóknak a prémiumszolgáltatásokat, az étkező, vagy bisztrókocsi jelenlétét a vonaton, biztonsági szolgálatot, gyermekek és mozgáskorlátozottak számára kijelölt helyeket, kerékpárszállítást, s főleg a kocsik külső és belső tisztaságát, nem utolsó sorban a működő WC-ket. Nappali forgalomban maradnak az EC kategóriánál, az éjjeli járatokat (jelenleg már csak összesen kettő) EuroNight kategóriába sorolják. Így már a Slovakia EN-en kívül a Bohemia is EuroNight lesz, amely továbbra is Prága, Kassa és Homonna között közlekedik majd. Az autószállítás is biztosan marad mindhárom (Poprád, Kassa és Homonna) desztinációban.

Az új hálókocsik tetszetősek belülről is

Ehhez kötődik a ZSSK által a napokban kiírt közbeszerzési pályázat, amely harminc légkondicionált WLABmee típusú hálókocsi bérlésére szól minimum öt évig terjedő időszakra. A kontraktus értéke a tenderfigyelő alapján 36,7 millió euró. Ezzel végre eltűnhetnek a koros, lelakott régi WLAB típusú atkatelepek, akarom mondani hálókocsik. A befutó valószínűleg a Wagon Servis Travel lesz, akitől a ZSSK már évek óta bérel néhány korszerű hálókocsit és kusettet is. A vasúttársaság szerint a modern hálókocsik nemcsak a cseh–szlovák relációkra jutnak majd, hanem a belföldi járatokról is kiszorítják a görlitzi Waggonbau által a hetvenes és nyolcvanas években gyártott kocsikat.

Új burkolatot kaptak a fülkeajtók is

A vasúti járművek műszaki paramétereinek javítását a szlovákoknál kiolvashatjuk a következő tenderből, amely az Apeer, Bpeer és BDsheer típusú kocsik központi energiaellátó-rendszerének a felújítására irányul. Ezt a nyertes javítóműhely korszerűsíti, megbízhatóbbá teszi, valamint növeli teljesítményét. Példaértékű a csehek és a szlovákok államközi együttműködése a vasút színterén, bár ez leginkább a cseh fél célratörő tenniakarásának a gyümölcse.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Idén is jár a budapesti Fényvillamos

iho/vasút   ·   2020.11.27. 11:10

Az ünnepi dekorációba bújtatott, fényárban úszó nosztalgiajármű idei első útját a korábbi években megszokott módon a 2-es villamos vonalán tette meg, különleges hangulatot varázsolva a Duna-partra.

Vasút Nagyvasút

Van benne ráció

iho/vasút   ·   2020.11.27. 09:00

Hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válik a menetrendváltástól a MÁV-Start járműgazdálkodása a 418 sorozatú dízelmozdonyok, illetve a dízel motorvonatok átcsoportosításával.