Újraindulnak a vonatok Bicske és Felcsút között?

iho/vasút   ·   2020.01.24. 18:00
80__P5112589

A vasúttársaság szerződéseinek nyilvános összesítője alapján a budapesti Axon 6M Kft.-t bízták meg az egykori 6-os, Bicske–Székesfehérvár vasútvonal felső, Bicske és a felcsúti Puskás Akadémia közötti szakaszának „forgalmi- és erősáramú szimulációs modellje” elkészítésével. A 11 millió forint értékű megállapodást december elején alá is írták – írta meg a G7.hu. A győztes társaság már többször is dolgozott a MÁV-nak: 2016-ban a 80-as vonal Mezőzombor–Sátoraljaújhely szakaszának villamosítását tervezték meg, a 100-as vonalon található Kisvárda állomásának felújításához annak forgalmát modellezték, továbbá 450 millió forintért egységvizsgáló gépeket is szállítanak a vasúttársaságnak.

A körülbelül hat kilométeres pályaszakasszal az 1-es számú Budapest–Győr–Hegyeshalom vasúti fővonal bicskei mellékvonalának kis részét élesztenék újra, de már az egykori 6-os vonal középső, 2015–2016 során keskeny nyomközűvé átalakított, Vál-völgyi kisvasút néven üzemelő szakaszához csatlakozva.

A keskeny nyomközű szerelvények a felcsúti Puskás Akadémia és az Alcsútdobozi Arborétum között pendliznek, tovább Bicskéig viszont a nagyvasúti pálya újulhat meg. Flirttel lehet majd menni meccsre? (fotó: Vörös Attila)

Néhány éve Orbán Viktor miniszterelnök arról szólt: ha a 2016 tavaszán elindított – azonban nem túl acélos utasszámokat felmutató – kisvasút uniós finanszírozását megtámadják, meghosszabbítják azt Bicskéig, sőt, akár Lovasberényig is – onnan Székesfehérvárig még üzemel a normál nyomközű nagyvasúti pálya, igaz csak tehervonatoknak. A tervezési kiírás szerint azonban a bicskei oldal és a Vál-völgyi kisvasút két eltérő rendszert képviselne: előbbi nagyvasúti, 1435 milliméteres normál nyomközű, 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú villamosított üzemmel, utóbbi pedig 760 milliméteres keskeny nyomközű, és villamosítatlan. Így a felső végállomásnak számító Puskás Akadémiánál mindenképp át kellene szállni a járatok között.

A döntés azért is nehezen érthető, mivel habár az akadémiáig el lehet majd jutni nagyvasúton, de ha esetleg Lovasberény felé is újjáépítenék a pályát akár keskeny, akár normál nyomközűre, akkor vagy a kisvasúti déli végállomás Alcsútdoboz Arborétumnál, vagy pedig Lovasberénynél további átszállás lesz szükséges. Vagyis ha Bicske és Székesfehérvár között végig újraindulna a személyforgalom, minimum kétszer át kellene szállni az alig ötven kilométernyi utazás alatt.

A felső pályaszakasz fejlesztésének egyik valószínű oka az is, hogy így a Felcsút északi részén található honvédségi olajtárolókat vasúton is el lehet majd érni.

Eredetileg Felcsút és Alcsút között az eredeti nagyvasúti pálya rekonstrukcióját tervezték, azonban végül kisvasút lett belőle – többek között azért is, mivel a turizmust segíteni hivatott kisvasút létrehozásához uniós forrásokat lehetett lehívni, a nagyvasúti pálya kialakítása költségileg azonban teljesen más ligában játszik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Átkozott sorompók Szerbiában

iho/vasút   ·   2020.12.01. 18:00

Vajdaságban, de inkább egész Szerbián lassan már nem is újdonság, ha egy nem működő fény- és félsorompóval biztosított, vagy esetleg éppen működő berendezésű, esetleg csak kitáblázott közúti-vasúti átjáróban baleset történik.