Uniós forrásokból újul meg egy fontos lengyelországi vonal

iho/vasút   ·   2023.10.10. 16:00
pkp_slupsk

Az Európai Bizottság 61 millió euróval támogatja a Gdynia–Słupsk szakasz korszerűsítését, a 2014–2020 közötti kohéziós alapokból finanszírozva.

A jelenlegi árfolyam alapján 22,5 milliárd forint értékű beruházás során százöt kilométeren átépül a pálya alépítménye, Wejherowo és Słupsk között, körülbelül ötven kilométer hosszon pedig kiépül a második vágány, növelve a vonal kapacitását. Új megállóhelyeket is létrehoznak, a meglévő állomások és megállók megújulnak. Ezen felül a közeljövőben bevezetni tervezett európai vasútbefolyásolási rendszerhez (ERTMS) szükséges számítógépes vasúti irányítóberendezéseket is telepítik. A fejlesztésnek köszönhetően még gyorsabban haladhatnak majd a vonatok Gdynia és Słupsk között.

A lengyel nemzeti vasúti infrastruktúra-kezelő PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) 2022 februárjában írt ki közbeszerzést a Gdańskot Stargarddal (korábban Stargard Szczeciński) összekötő, 334 kilométer hosszú, 202-es vasútvonal 54 kilométeres Gdynia Chylonia–Lębork és 51 kilométeres Lębork–Słupsk szakaszainak korszerűsítésére – utóbbi rész felújítása a szakaszon, valamint az úgynevezett „hármasváros” (Gdańsk, Sopot és Gdynia települések által alkotott városegyüttes) és Szczecin között naponta ingázók kényelmét is növelni fogja. A munkálatok elkészültét és a szükséges engedélyek megszerzését követően cirka tíz perccel fog csökkeni a Lębork és Słupsk közötti menettartam.

Az ország északi részén újulhat meg 105 kilométernyi vasúti pálya, sárgával kiemelve (térkép forrása: www-personal.umich.edu)

A felújítás részeként közel nyolcvan műtárgyat újítanak fel, többek között hidakat, valamint vasúti és közúti viaduktokat. A megújult Słupsk–Lębork szakaszt várhatóan 2026-ban adják majd át.

Słupsk állomása egy másik, 2022 januárjában kiírt tender értelmében korszerűsödik. Új peronokat, esőbeállókat, az akadálymentesítés érdekében lifteket hoznak létre, korszerű utasinformációs rendszert telepítenek, továbbá az állomást az új buszállomással összekötő átjárót is átépítik. Az állomásrekonstrukciós munkálatok a tervek szerint 2025-ben készülhetnek el.

A Gdynia–Słupsk vonal korszerűsítési munkálatainak elkészültével a személyszállító vonatok százhatvan kilométer per órás sebességgel is haladhatnak a jelenlegi százhúszas tempó helyett, sőt, egyes szakaszokon még a kétszázas tempó is elérhetővé válik. A nagyobb sebességnek és a kétvágányúsításnak köszönhetően növekedni fog a kapacitás, a vonatok pedig pontosabbak lesznek, vonzóbbá téve a vasúti közlekedést Lengyelországban. Ez elősegítheti a közútról vasútra váltást, növelve a fenntartható közlekedési módok használatát és csökkentve a környezetszennyezést – számol be a Railway Pro.

(Nyitóképünkön Słupsk állomáson vár a PKP IC egyik vonata. Kép forrása: Railway Pro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek