Vasúti fónia? Az angol lehet a közös nyelv Európában

Az Európai Szállítmányozók Tanácsa teljes vállszélességgel támogatja, hogy az angol legyen az egységes üzemeltetési nyelv a transzeurópai közlekedési hálózat főbb vasútvonalain.
A 0411/2025-ös számú petíció a repülés terén már sok-sok évtizede használt – bár ott jelentősen leegyszerűsített (fónia) – angol nyelv alkalmazását szorgalmazza a mozdonyvezetők és az infrastruktúra területén dolgozó személyzet közötti kommunikációhoz a TEN-T-törzshálózaton.
Az Európai Szállítmányozók Tanácsa (ESC) Európa vezető kereskedelmi és logisztikai szervezeteként felismeri, hogy a zökkenőmentes, határokon átnyúló vasúti üzem elősegítése elengedhetetlen az európai logisztika hatékonyságának és versenyképességének fenntartásához.
A petíciót benyújtó Georg Janke a kölcsönös átjárhatósági műszaki előírások (TSI-k) felülvizsgálatát szorgalmazza az Európai Bizottság 2019/773-as számú végrehajtási rendeletének módosítása révén. A revízió lehetővé tenné, hogy a mozdonyvezetők és az infrastruktúra-kezelő személyzetek a helyi, nemzeti nyelveken felül angolul is beszélhessenek egymással, elősegítve ezzel az átjárhatóságot a főbb európai vasútvonalak között. Bár a harmonizált üzemeltetési szabályzatok és az egységes európai forgalomirányítási rendszer (ERTMS) révén már most is látványos előrelépés valósult meg, a közös üzemi nyelv hiánya továbbra is jelentős akadályt képez a hatékony, határokon átnyúló vasútüzemeltetés előtt.
Az Európai Szállítmányozók Tanácsa úgy véli, az angol nyelvnek további kommunikációs nyelvként történő bevezetésével ez az akadály is elhárulna. A kezdeményezés szerint az, hogy az angol nyelvet az összes európai vasúthálózaton kizárólagos nyelvként szabványosítsák – ahogyan az a 0388/2024-es számú javaslatban is áll –, nagy valószínűséggel megvalósíthatatlan, egyrészt a különböző országokban dolgozó, különböző nyelvtudású munkaerő okán, továbbá az elvárás miatt a vasúttársaságokra háruló teher miatt.
A megoldás érdekében azt javasolják, hogy a TEN-T törzshálózat infrastruktúra-kezelőinek 2035-re olyan diszpécsereket kellene alkalmazniuk, akik szóban és írásban is legalább középfokú (B2-es szintű) angol nyelvtudással rendelkeznek, ezen felül szorgalmazzák a szabványosított kifejezések használatát – lásd a már fentebb említett fóniát az avionikában. Ezzel a megközelítéssel a külföldi mozdonyvezetők hatékonyabban tudnának dolgozni, különösen a nemzetközi útvonalakon, miközben a csak a saját nyelvükön beszélő munkavállalók is zavartalanul, ugyanúgy az addigi helyükön végezhetnék tevékenységüket. Az intézkedés nemcsak a működési biztonságot növelné, hanem a késéseket is csökkentené, továbbá az európai vasúti közlekedés versenyképességét is erősítené, elősegítve egy modern, interoperábilis és hatékony árufuvarozási hálózat létrehozását a kontinensen.
Mindent összevetve az angol nyelvnek a kulcsfontosságú vasúti folyosókra történő kiterjesztése jelentősen megkönnyítené a kommunikációt és elősegítené az áruk zökkenőmentesebb mozgását az európai piacok között – számol be a European Shippers.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Hungrail)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!