Vasútvonal sárgul a cseheknél

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.04.13. 19:00
kiskep

A Regiojet cseh magánvasút-társaság kapta a megbízást a közérdekű vasúti személyszállítási szolgáltatások biztosítására 2014 decemberétől a 144 kilométer hosszú Ostrava–Krnov–Olomouc vonalon.

A vasúti személyszállításra kiírt pályázat azonban kudarcba fulladt. Megszüntették a tendert, mivel csak egy játékos maradt a versenyben. A közlekedési tárca vezetője ennek ellenére a Regiojetnek ítélte a szerződést. Erre törvényekből fakadó joga van. A tenderben másodhegedűs DB kézen lévő Arriva Vlaky vasúttársaságot kizárták a versenyből, mert középvezetői szinten senkinek sem volt megfelelő végzetsége. A ČD a tenderben egyáltalán nem vett részt, mivel nem tudta volna teljesíteni a megadott paramétereket (korszerű járműpark).

Indul Ostravára a Regiojet sárga vonata Prágából<br>(a másképp nem jelölt képek a szerző fotói)

Az év elején kiderült, hogy éppen az Ostrava–Krnov–Olomouc vonal a legveszteségesebb, s így a legdrágább a közlekedési minisztériumnak. Vonatkilométerenként 225 koronás (2650 forint) veszteséget produkáltak a gyorsvonatok ezen a szakaszon 2010-ben. Évente emiatt a minisztérium 157 millió koronát (1,8 milliárd forint) térített meg a ČD-nek a közösségi közlekedés támogatásának részeként.

Ilyen vonatok szállítják majd az utasokat 2014 decemberétől az Ostrava–Krnov–Olomouc szakaszon<br>(fotó: regiojet)

A Regiojet ígérete szerint az Ostrava–Krnov–Olomouc vonalon ő 188 koronáért közlekedteti majd a gyorsvonatokat modern lengyel gyártmányú Pesa Link2 típusú motorvonatokkal. Vonatkilométerenként tehát a Regiojet ajánlatának köszönhetően 40 koronás megtakarítás érhető el a vonalon. Újabb bizonyítéka ez annak, hogy a vasút liberalizációja igenis jó – mondta el Aleš Ondrůj, a Regiojet szóvivője (aki egyébként néhány éve még a ČD sajtóosztályán dolgozott) az idnesnek.

Az Ostrava–Krnov–Olomouc vasútvonal szemléltetése

Úgy látszik, hogy Csehországban könnyebben érvényesül a szabadelvűség. Az államaparátus bürokrácialabirintusának útvesztői most piros lapot kaptak, így folytatódhat a magánvasutak fölfelé ívelő pályája. A Regiojet úgy véli, sikeres lesz a rezsimváltás, s több utas veszi majd igénybe a vasutat. Példaként említi a Pozsony–Komárom szakaszt, ahol duplájára nőtt az utasok száma a vasúti személyszállításban bekövetkezett minőségi javulásnak köszönhetően.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Jennifer, Celldömölk mindenese, tíz éve a 10-esen

Harmati Marcell   ·   2025.04.20. 16:00

Napjainkban ismét hallható a klasszik Csörgő hangja a Győr és Celldömölk között húzódó 10-es számú vasútvonalon: a 2149-es járkál arra géphiány miatt. Ám régebben még nem volt a csörgés ekkora szenzáció. Viszont voltak mások, amik igen! Szálljunk fel az „idővonatra”, és utazzunk vissza tíz évet!