Végig megújul a 120-as vonal

Károly Szabolcs   ·   2020.10.29. 12:00
120as_kiss

A NIF kiírta a közbeszerzést a vonal utolsó, Békéscsaba és Lőkösháza országhatár közötti szakaszának korszerűsítésére.

A 120-as vonal Szajol és Békéscsaba közötti szakasza az elmúlt évtized során már átépült, több fázissal, beleértve a vasútállomásokat is. A kapacitást növelő munkálatok során az egyvágányú pálya mellé kiépült a második vágány, valamint mindkét sínpárt fizikailag 160 kilométer per órás sebességgel és 225 kilonewton tengelynyomással használhatóvá tették. A tempó alkalmazásához azonban még hátra van a vasúti mobilkommunikációs rendszerből (GSM-R) és az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerből (ETCS L2) álló – utóbbi telepítése még várat magára – Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS) élesítse.

A vasútvonal a fontos nemzetközi közlekedési útvonalaknak számító, IV-es számú Orient/East-Med, valamint a X-es számú Duna–Rajna TEN-T korridorok részét képezi, ennek következtében jelentős nemzetközi teher- és személyforgalmat bonyolít le. A 120-as román határhoz közelebb eső vége azonban mai napig egyvágányú, ezzel szűk keresztmetszetet jelent. Ennek megoldása érdekében írt ki nyílt eljárású tendert a napokban a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A közbeszerzési értesítő alapján a tervezett beruházás során a vonal békési megyeszékhelytől a román határig vezető, 30,2 kilométeres szakasza (a 868+83 és a 1171+39 kilométerszelvények közötti rész) az eddigiekhez hasonló metamorfózison esik majd át: teljesen megújul az al- és felépítmény, kiépül a második vágány, továbbá mindkét sínpár alkalmassá válik a 225 kilonewton tengelynyomásra és a százhatvanas tempóra – addigra valószínűleg minden bizonnyal üzembe állítják a vonal korszerűsített részén az ERTMS-t is, melynek alkalmazása már többéves késésnél tart.

A projekt során átépülnek a szakaszon található állomások (Szabadkígyós, Kétegyháza, Lőkösháza), melyeken az akadálymentesítés érdekében a sínkoronától számított 55 centiméter magas (Sk+55) peronokat, lifteket, összesen két aluljárót, valamint P+R és B+R parkolókat is kialakítanak majd. Az érintett három állomáson új, tolatóvágányutas elektronikus állomási biztosítóberendezéseket létesítenek, villamos állítású kitérők bekötésével.

Korszerűsítik a teljes villamos vontatási felsővezetékhálózatot és az energiaellátást. A pálya mentén zajvédő falakat is építenek, összesen körülbelül öt és fél kilométer hosszon. Az ETCS megvalósításáig ideiglenes biztosítóberendezést építenek ki, üzemelés alatt álló, nagyállomási, pályaépítési fázisokat követő jelfogófüggéses biztosítóberendezés átalakításával. Helyi távvezérlő (heta) berendezéseket, felsővezetéki energia-távvezérlő rendszert (FET) és központi forgalomirányítási (köfi) központot is kialakítanak, utóbbihoz Lőkösházán telepítenék a távvezérlést. Korszerűsítik az utastájékoztató rendszert, és új nyíltvonali távbeszélő rendszert építenek ki.

A NIF december 7-éig várja az érdeklődő építőipari vállalatok jelentkezését. Az ajánlatok értékelése során a kért ár a legfontosabb: hetven százalékban számít. A kivitelezéshez a szerződés az aláírásától számított 33 hónap áll a győztes rendelkezésére, vagyis körülbelül 2023 végére valósulhat meg. A projektet a 2021–2027 közötti uniós támogatási időszakban elérhetővé váló hálózatfinanszírozási eszközből (CEF) és/vagy egyéb uniós forrásokból tervezi finanszírozni a NIF.

(Borítóképünkön a 120-as vonal már megújult szakaszán végzett futópróba során hajtják meg az engedélyezett 160 kilométer per óra, plusz tíz százalék sebességgel – vagyis 176-tal – a MÁV-Start vadonatúj 003-as Stadler Kiss motorvonatát. Ezt hamarosan akár Lőkösházáig is megtehetik majd. Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Száz százalékban hazai

iho   ·   2021.03.04. 15:45

A NIF Zrt. beruházásában, a Prolan Zrt. kivitelezésében ától cettig magyar fejlesztésű komponensekből épült ki a központi forgalomirányítás az újszászi oldalban, illetve a Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszon.