1-es: szombattól indul a harmadik ütem – A nemzetközi vonatok ismét Budapestig közlekednek, és onnan indulnak

iho/vasút   ·   2023.11.16. 12:00
00_1-es_harmadik_utem

A győri fővonal felújításának harmadik, befejező üteme, november 18-án kezdődik, a felújítás pedig december 9-én, az éves országos menetrendváltás előtti napon be is fejeződik. Az 1-es fővonal átépített bal vágányán megindul a részleges forgalom, az 5-ös vonalon is helyreáll a megszokott forgalmi rend: ettől a naptól Székesfehérvár és Komárom között is újra közlekednek a személyvonatok.

A kivitelezés számokban, a kivitelezés eddigi eredményei

A három ütemre felosztott, mintegy három hónapig tartó munkálatsorozat

  • első üteme idején a bal vágányban síneket, betonaljakat cseréltek, elvégezték az ágyazatrostálást. Naponta átlagosan kétezer vágányméteres szakasz ágyazatrostálását és ezerötszáz vágányméter átépítését kellett elvégezni.
  • Szárliget és Biatorbágy között a két vágány egyidejű felújításán az elmúlt két hétben is ütemterv szerint dolgoztak az ágyazatrostáló gépekkel, az átépítőgéplánccal és a munkálatokban, szállításban résztvevő gépekkel, szerelvényekkel. A két sínpáron összesen kettő és fél kilométer hosszan az alépítményt a vasúti töltést és a bevágást is helyreállítják a mostani második ütem során, azaz a vágány alatt ezeken a szakaszokon talajstabilizáló és vízzáró réteget alakítanak ki, teljesen újraépítik a pályát.
  • A teljes forgalomszünetelés ideje alatt Biatorbágyon, Herceghalmon, Bicskén és Szár megállóhelyen egyéb, az utazási komfortot javító karbantartást is végez a MÁV. A leglátványosabb, hogy megújulnak a peronok, mintegy 150–200 méteren új egyenletes aszfaltburkolatot terítenek le a négy megállóhelyen. Ezenkívül az állomási épületek homlokzatát, továbbá a várótermek, a mosdók és az aluljárók falait is javítják, kifestik, valamint tisztítják és javítják az esőbeállókat és a padokat is; Biatorbágyon az egyik peron jövő év tavaszán újul meg. A harmadik ütem során a jobb vágány felújítását végzi el a MÁV FKG, hasonlóan az első ütem során a másik vágányon végzett rekonstrukcióhoz.

A megengedett pályasebesség a felújítást követően átmenetileg legfeljebb 80 kilométer/óra lehet, mert az ágyazat tömörségét kialakító dinamikus vágánystabilizátorok erre a tartományra képesek beállítani a tömörséget. A további szükséges tömörítést az áthaladó, egyúttal leterhelést is adó vonatforgalom végzi el. Az átépített vágányokon áthaladó forgalom után – folyamatos ellenőrzések mellett –, lehetséges a pályasebesség lépcsőzetes emelése, mindaddig, amíg el nem érik a vasúti pályára jellemző maximális pályasebességet. Ebben a „bejáratós” szakaszban a személyvonatoknál 5-6 perces, a távolsági vonatoknál 8–10 perces késés várható, majd a megengedett pályasebesség fokozatosan, legfeljebb heti 20 kilométer/órával emelhető, így előreláthatólag három hét után érhető el az eredeti 140 kilométer/órás sebesség – a bal vágányon várhatóan a téli menetrendváltástól, a jobb vágányon az év végétől. Márciustól a nyár elejéig több ütemben, eltérő szakaszokon – ugyancsak technológiai előírások alapján – vágányszabályozást kell végezni, ez több alkalommal a menetrend kisebb mértékű módosításával jár.

A szombattól érvényes közlekedési rend
Pótlóbuszok

Intercity vonatok pótlása

Az intercity vonatokhoz csatlakozva 5 óra 45-től 19 óra 45-ig óránként járnak IC-pótlóbuszok Budapest-Kelenföld és Tatabánya között megállás nélkül. Tatabányáról 7:10-kor, 7:45-kor, 8:15-kor, 9:10-től 21:10-ig pedig óránként közlekednek az intercity pótlóbuszok. A buszok helyjegy váltása nélkül igénybe vehetők.

A fővárosból Győr, Sopron vagy Szombathely felé utazóknak azt javasolja a MÁV, hogy a Budapest-Kelenföld állomásról induló gyorsjáratú IC-pótlóbuszokat vegyék igénybe a több helyen megálló pótlóbuszok helyett.

Elővárosi vonatok helyett

Az S10-es vonatok a Déli pályaudvar és Biatorbágy (éjszakánként Budaörs) között, valamint Hegyeshalom, Győr felől Szárligetig, illetve az S12-esek Oroszlány felől Tatabányáig közlekednek. Az S10-es vonatok Déli pályaudvar és Biatorbágy között napközben 30 percenként közlekednek. A köztes szakaszon pótlóbuszok járnak. Az eltérő utasforgalmi igényekhez és szokásokhoz igazodva többféle pótlóbusz-viszonylat segíti a közlekedést. A személyvonatokkal és a pótlóbuszokkal 30 perces sűrűségű az eljutás a Déli pályaudvar–Biatorbágy, Bicske és Tatabánya viszonylatban biatorbágyi átszállással.

  • S10-es, S12-es személyvonatok helyett pótlóbuszok félóránként:
    • S10-es pótlóbuszok 30 perces sűrűséggel közlekednek, Biatorbágy, Bicske és Tatabánya között minden megállónál megállnak.
    • Éjszakánként Budaörs és Tatabánya között közlekednek.
  • X10-es pótlóbuszok:
    • X10-es gyorsított pótlóbuszok csúcsidőn kívül 60 percenként indulnak, Biatorbágy és Tatabánya között közlekednek, köztes megállás nélkül. Tatabánya felé a reggeli és a délutáni csúcsidőben, Budapest felé a reggeli csúcsidőben 30 percenként járnak. A reggel Biatorbágy felé sűrítő X10-es, valamint a délutáni sűrítő X10-es járatok Szárligeten és Tatabánya, Sportpályánál is megállnak.
  • S100-as, S101-es pótlóbuszok:
    Munkanapokon a reggeli, délutáni csúcsidőszakban több sűrítő járat is közlekedik, hogy a bicskei utasok számára javítsák az eljutási lehetőséget a főváros és Tatabánya felé. (Reggel a főváros irányába, illetve Bicskétől Tatabánya felé, délután pedig Budapest felől Tatabánya, Győr irányába.)
    • S100-as jelzésű pótlóbusz közlekedik Biatorbágy és Bicske között: a reggeli csúcsidőben 30 percenként indulnak Bicskéről (5:04 és 7:34 között), a délutáni csúcsidőben pedig 30 percenként indulnak Biatorbágyról (14:25 és 19:25 között).
    • S101-es jelzésű buszjáratok indulnak Bicske vasútállomástól Tatabánya vasútállomásra a reggeli csúcsidőben (5:25, 6:25, 6:55, 7:25). A buszok útközben a Szár vasútállomásnál lévő buszmegállóban, Szárligeten a vasútállomás bejárati úti buszmegállóban, valamint az Alsógalla vasúti megállóhely közelében (Tatabánya, Sportpálya Volánbusz megállóhely) is megállnak.

A babakocsival, kerekesszékkel való felszállás, utazás megkönnyítése érdekében főként akadálymentes, úgynevezett alacsony belépésű buszok is közlekednek az S10 és X10 jelzésű pótlóbusz járatokon. Továbbá minden intercity vonathoz egy alacsonypadlós busz is közlekedni fog. A pótlóbuszokon nem szállítható kerékpár!

Pótlóbusz megállóhelyek:

  • Kelenföld vasútállomás M BKK, éjszakai buszok megállója (Etele tér),
  • Budaörs, vasútállomás P+R – éjszakai időszakban,
  • Törökbálint, a Tó utcai körforgalom közelében található vasútállomás autóbuszmegálló,
  • Biatorbágy, vasútállomás buszmegálló,
  • Herceghalom, vasútállomás bejárati út buszmegálló,
  • Bicske, Általános iskola (Prohászka utcai épület), helyi buszmegálló,
  • Bicske, Műszaki áruház buszmegálló,
  • Bicske, vasútállomás bejárati út buszmegálló,
  • Bicske, vasútállomás buszmegálló,
  • Szár, vasúti megállóhely buszmegálló,
  • Szárliget, vasútállomás bejárati út buszmegálló,
  • Tatabánya, Sportpálya buszmegálló,
  • Tatabánya állomás parkolója (Jedlik Ányos utca).
Elővárosi vonatok

Az S10 vonatok Budapest-Déli pályaudvar és Biatorbágy (éjszaka 0:15-től 4:15-ig a Déli és Budaörs között), valamint Szárliget és Győr, Hegyeshalom között változatlan alapmenetrend szerint közlekednek. A köztes szakaszon pótlóbuszok szállítják az utasokat.

Az S12 vonatok csak Tatabánya és Oroszlány között közlekednek. Az S12-es vonatok Tatabánya állomáson napközben:

  • Oroszlány felé a Biatorbágy felől érkező S10-es és X10-es pótlóbuszokhoz,
  • Budapest felé a Budapestre közlekedő IC pótlóbuszokhoz és a Biatorbágy felé közlekedő S10-es pótlóbuszokhoz csatlakoznak.

A reggeli csúcsidőben a fővárosba való közvetlen eljutás érdekében egyes G10-es és személyvonatok a teljes útvonalukon közlekednek. Ezek esetében is 10–30 perccel hosszabb menetidőkre lehet számítani:

  • a Győrből 4:56-kor a Déli pályaudvarra induló G10-es vonat (4919)
  • a Hegyeshalomból 4:57-kor és 5:57-kor a Keleti pályaudvarra induló személyvonat (9309, 9307)
  • a Keleti pályaudvarról 16:01-kor Győrbe induló G10-es és 17:01-kor Hegyeshalomba induló személyvonat (9314, 9306), Biatorbágyon és Bicske alsón nem állnak meg,
  • éjszaka a Keleti pályaudvarról 21:40-kor Győrbe induló G10-es vonat (9318).
  • hétvégén Győrből 4:33-kor személyvonat (4999), 5:35-kor és 6:35-or pedig gyorsított vonat (9309, 9307) közlekedik.

A vasárnapokon Győrből 17:24-kor továbbinduló interrégió (19203) közlekedik Celldömölk–Győr–Budapest-Kelenföld és a Déli pályaudvar között. A vonat Tatabánya és Budapest-Kelenföld között nem áll meg.

A csatlakozáshoz, illetve a hajnali műszakra való bejutás érdekében plusz vonat indul a Déli pályaudvarról Budaörsre 2:10-kor, Tatabányáról Győrbe 1:17-kor és Komáromból Tatabányára 2:30-kor.

Nem közlekednek:

  • a péntekenként Tatabányáról 16:02-kor Győrbe induló G10-es (9304),
  • a munkanap a Keletiből 18:01-kor Győrbe induló G10-es (9308),
  • a vasárnap Győrből 15:26-kor, 16:26-kor és 18:26-kor a Keletibe induló interrégiók (1935, 1945, 1943),
  • a Győrből 7:38-kor, 8:38-kor induló S10-es (4827, 4837), valamint
  • a munkanap Bicskéről 7:50-kor induló G10-es (4847) vonatok.
  • Győr és Budapest között a Sopronból 20:21-kor induló interrégió (IR1991).
  • December 2-án és 9-én az Advent Eurocity-járatok.
Soproni és szombathelyi intercityk
  • A soproni és szombathelyi intercityk, továbbá a Dráva és Mura IC-k Tatabányáig közlekednek, onnan közvetlen pótlóbusszal utazhatnak Budapest-Kelenföldig (BKK, Etele tér). Ellenkező irányban Kelenföldtől (Etele tér) Tatabányáig is köztes megállás nélkül közlekednek az IC-pótlóbuszok.
  • A Szombathely és Budapest között utazóknak alternatív útvonalként a Székesfehérváron és Veszprémen át közlekedő Bakony Intercityk igénybevételét javasolja a MÁV-Start.
Nemzetközi vonatok
  • A pályakarbantartással érintett szakaszon napközben kizárólag menetirányonként és óránként egy személyszállító vonat fog közlekedni – tehervonatokon kívül –, ezért a nemzetközi és a reggeli csúcsidőben egyes belföldi vonatok (Railjet xpress, eurocity, euronight és gyorsvonatok) jelentik az átszállásmentes utazást Bécs, Győr, Tatabánya és Budapest között. Ezek a vonatok Kelenföld és Tatabánya között nem állnak meg.
  • A nemzetközi járatok – lehetőség szerint plusz kocsikkal megerősítve – teljes útvonalukon közlekednek a főváros és Hegyeshalom között, de nem állnak meg a Tatabánya és Kelenföld közti szakaszon. A belföldi utasok is igénybe tudják venni, azonban az ülő- és állóhely-kapacitásuk korlátozott. A nemzetközi vonatok esetében 10–25 perccel hosszabb menetidőkre lehet számítani.
Railjetek

Az osztrák vasúttársaság (ÖBB) tájékoztatása alapján december 9-éig a győri fővonalon végzett felújításhoz igazodva néhány Budapestről induló és Bécsen túl közlekedő Railjet xpress rövidebb útvonalon, csak Bécsig közlekedik. Az alább felsorolt járatok esetében Bécsben másik – Linz, Salzburg, München felé – tartó vonatra kell átszállni. Az utazóközönség számára továbbra is elérhetőek maradnak a Railjet-szerelvények mind belföldön, mind a külföldi szakaszon.

A Budapest-Keleti pályaudvarról 7:40 és 15:40 között kétóránként Bécsen át Münchenbe induló Railjetek csak Bécsig közlekednek (rjx 60, rjx 62, rjx 64, rjx 66, rjx 68). Az utasaik bécsi átszállással utazhatnak tovább a bajor főváros felé.

Magyarország felé valamennyi Railjet vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik. Az utasaiknak Bécsben nem kell átszállni.

Annak érdekében, hogy utazását Bécstől biztosan az eredeti Railjettel tudja folytatni, a MÁV azt javasolja, hogy a Bécsbe történő eljutáshoz – az eredetileg tervezett utazáshoz képest – az egy órával korábban induló, alábbiakban javasolt nemzetközi vonatokat válasszuk.

  • A Keleti pályaudvarról Zürichbe 6:40-kor induló Railjet xpress (RJX 162)
  • A Keleti pályaudvarról Bécsbe 8:40-kor továbbinduló Hortobágy Eurocity (EC 140)
  • A Keleti pályaudvarról Bécsbe 10:40-kor induló Liszt Ferenc Eurocity (EC 142)
  • A Keleti pályaudvarról Bécsbe 12:40-kor induló Csárdás Eurocity (EC 144)
  • A Keleti pályaudvarról Bécsbe 14:40-kor továbbinduló Transilvania Eurocity (EC 146)

Az Ausztria irányába szóló nemzetközi jegyek az érvénytartamukon belül más vonatokon is igénybe vehetők, amennyiben a külföldi csatlakozás érdekében a korábbi vonattal utazna el.

A korábbi vonattal utazóknak díjmentes a helyfoglalást és a kerékpárhelyjegy – férőhelytől függően.

  • Ha valamely rövidebb útvonalon közlekedő Railjetre van helybiztosítása, és aznapi vonattal szeretne elutazni az osztrák fővárosig, akkor Bécsig az új helyjegyet díjfizetés nélkül állítja ki a MÁV-Start.
  • Ha nincs helyjegye az eredeti vonatra, viszont az azt megelőzőre szeretne helyfoglalást, akkor a helybiztosítás díját meg kell fizetnie.
  • Ha az átszállás miatt valaki a felajánlott korábbi eljutási lehetőség ellenére lemond az utazásáról, akkor kezelési költség nélkül visszatérítik a már megváltott nemzetközi jegy árát (az utazás még meg nem tett szakaszára vonatkozóan).

A bécsi főpályaudvaron (Wien Hbf) a vasúttársaság utastájékoztatási munkatársa segíti az eligazodást és az átszállást is.

A változás nem minden Bécsbe induló Railjetet érint:

  • A Keleti pályaudvarról 6:40-kor Zürichbe induló és 17:40-kor Salzburgba induló járat (RJX 162, RJX 42) a teljes útvonalon közlekedik.
  • A változás nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Münchenen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre Euronight (EN 462) közlekedését sem.
Helyjegy váltása nélkül igénybe vehető IC- és nemzetközi járatok

A Budapest és Sopron, illetve Szombathely (Savaria IC-k) között közlekedő, valamint a Mura és Dráva nemzetközi intercityk helyjegy váltása nélkül igénybe vehetők.

A nemzetközi vonatokat (Railjet xpress, eurocity, euronight, gyorsvonat) esetében helyjegy váltása kötelező a belföldi forgalomban a Keleti pályaudvar és Tatabánya közötti szakasz kivételével, ahol helyjegy nélkül is igénybe lehet venni. A külföldi szakaszra továbbra is fakultatív, ajánlott a helybiztosítás.

Székesfehérvár–Komárom vonal

A Székesfehérvár–Komárom vonalon november 18-ától ismét vonatok közlekednek az eredeti menetrendjük szerint. Már nem kell pótlóbusszal utazni.

További vágányzárak december 9-éig

Almásfüzitő állomáson végzett karbantartás miatt november 23-án 21:30-tól 26-án 23:59-ig Almásfüzitő felső és Almásfüzitő állomás között az S10-es, valamint a 9412-es, 4959-es, 9309-es, 19309-es, 9307-es és 19307-es számú vonatok helyett pótlóbuszok közlekednek.

November 24-étől 27-éig az eredeti menetrend szerint a Hegyeshalomból 8:28-kor a Keletibe továbbinduló rjx 41-es számú Railjet xpress 60 perccel korábban, az EN463-as Kálmán Imre Euronight 60 perccel később közlekedik Hegyeshalomtól a teljes útvonalán.

Ferencváros és Budapest-Kelenföld között pályakarbantartási munkálatokat végeznek novemberben hétvégenként (november 18-19., 25-26.), emiatt a székesfehérvári, a pécsi, a kaposvári vonal távolsági járatai, valamint az S36-os vonatok módosított menetrend szerint közlekednek. Egyes módosítások már péntek esti járatokat (Railjet, S36) is érintenek. A rjx261 november 18/19-én és november 25/26-án a Keleti helyett a Délibe közlekedik.

A módosított menetrendek az online vonatkereső és jegyváltási felületeken (MÁV app, Elvira) már elérhetők. Az egyes járatok esetében a pótlóbuszos eljutást is ekkortól fogják jelezni a menetrendi keresők.

Tavaszi utómunkálatok

Márciustól a nyár elejéig pedig több ütemben, eltérő szakaszokon a szükséges technológiai előírások alapján vágány- és váltószabályozásokat, ágyazatpótlást, illetve sínfeszültség-feloldást, felsővezeték-karbantartást kell végezni, illetve Biatorbágyon folytatódik a peronaszfaltozás is. A munkálatok jelentős része az éghajlatunknak megfelelő átlaghőmérséklet idején végezhető el. Jellemzően napközben egy-egy vágányon fog szünetelni a közlekedés több napon át, ez több alkalommal a menetrend módosításával jár majd. A több szakaszra és ütemre bontott munkálatok és a menetrendrendi módosítások tervezése még folyamatban van.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek