100a: a Vecsés–Üllő–Monor szakaszon folytatják a pályafelújítást

iho/vasút   ·   2021.03.25. 15:30
00_100a_cegled

Tavaly a Nyugati pályaudvar és Városliget elágazás közötti szakasz átépítésével kezdődött a vonal felújítása, ami idén április 6-ától a Vecsés–Üllő–Monor szakaszon folytatódik, és több fázisban, tervezetten ősz végéig tart.

A Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonal a főváros agglomerációjának legnagyobb forgalmú pályája: naponta több mint 210 személyszállító és 50 tehervonat közlekedik, évente pedig több mint 11 millióan veszik igénybe. Kapacitásának, menetrendszerűségének javítását és stabil fenntartását a vasúttársaság kiemelten kezeli. Az idei munkákat a MÁV 20 milliárd forintos kormányzati támogatással valósítja meg.

Vecsés és Monor között mintegy

  • 33 kilométer vasúti pályát újítanak fel,
  • elvégzik a szükséges váltócseréket,
  • megerősítik a felsővezetéki hálózatot.

Öt közúti átkelőhely is megújul a nyíltvonalon, és az ezekhez csatlakozó utak aszfaltozását is elvégzik, ezáltal biztonságosabbá, zökkenőmentesebbé válik az áthaladás. Vecsésen a Virág utca és Rudolf köz közötti gyalogos felüljárót is felújítják.

Monor, Vecsés-Kertekalja és Hosszúberek-Péteri hangos utastájékoztatási rendszerét újra cserélik, utóbbi megállóhelyen modern vizuális utastájékoztató rendszer fogja szolgálni az utasokat. Vecsés, Üllő és Monor állomásokon megújul a biztosítóberendezés, Üllőn továbbá átépítik a fővágányokat, a váltókat is kicserélik, megerősítik a felsővezeték-hálózatot. A naponta mintegy hétezer utas által igénybe vett Monor állomáson a meglévő pályainfrastruktúrát újítják fel, és az útátjárót is átépítik.

A várhatóan ősz végére befejeződő munkálatoknak köszönhetően helyreállhat ezen a szakaszon is az eredeti 120 kilométer/órás pályasebesség, megszüntethetőek a sebességkorlátozások.

A kivitelezést a MÁV FKG végzi több mint száz szakember közreműködésével, számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával. A korszerűsítés ideje alatt az érintett állomások között egy vágánnyal kevesebb áll a vonatok rendelkezésére, emiatt a vasúti közlekedésben kényelmetlenségekre kell számítani, módosulnak a menetrendek, az S50-es járatok helyett, váltakozó szakaszokon (Vecsés–Üllő–Monor) pótlóbuszokra kell átszállni.

Menetrendi változások a 100a kivitelezés I. üteme alatt, április 6-ától június 18-áig

A monori S50-es vonatok rövidebb útvonalon, Budapest-Nyugati és Vecsés között munkanapokon közel 30 percenként, hétvégénként óránként közlekednek, mindkét irányban minden állomáson, megállóhelyen megállnak. Vecsés és Üllő között óránként pótlóbusz közlekedik helyettük. A csak munkanapokon csúcsidőben közlekedő vonatokhoz Vecsés és Monor között közlekedő pótlóbuszok csatlakoznak (hajnalban Budapest felé, délután Monor felé).

S50-es pótlóbuszok

Vecsés és Üllő között naponta 5:58-tól 20:59-ig óránként közlekednek pótlóbuszok.

Munkanapokon Vecsés és Monor között 14:35-től 18:35-ig óránként.

Naponta Üllő és Vecsés között 8:38-tól 21:38-ig óránként.

Munkanapokon Monor és Vecsés között 5 órakor és 5:55-kor, valamint Üllő és Vecsés között 7:03-kor, 8:08-kor.

Május 26–27-én az éjjeli pótlás Vecsés és Üllő között Szolnok felé 1:13-kor és 3:13-kor, Budapest felé 0:13-kor indul.

Vecsés-Kertekalja vasúti megállóhelyre nem tér be a pótlóbusz, azokra onnét egy kilométerre, Vecsés, Iskola utca autóbusz-megállónál lehet felszállni vagy azokról leszállni.

Hosszúberek-Péteri vasúti megállóhelyre nem tér be a pótlóbusz, azokra Péteri, Hosszúberek-Péteri autóbusz-megállóhelyen lehet fel- vagy leszállni.

Z50-es jelzésű zónázóvonatok

A zónázó vonatok Budapest-Nyugati pályaudvar és Cegléd között óránként közlekednek, néhány vonat kivételével Üllő állomáson és Hosszúberek-Péteri megállóhelyen is megállnak. Ezen felül munkanapokon délután Budapestről 14:38-tól 18:38-ig óránként gyorsított vonatok indulnak Cegléd, illetve Szolnok felé, Vecsés, Monor, Monorierdő, Ceglédbercel, Ceglédbercel-Cserő megállásokkal.

Budapest és Nyíregyháza, illetve Záhony közötti intercity és sebesvonat

Néhány vonat kivételével a Nyíregyháza, illetve Záhony felé, valamint felől közlekedő intercity és sebesvonatok a Nyugati pályaudvar és Cegléd között összevonva (egyesítve) közlekednek, Monor állomáson is megállnak. A vonatokat Cegléd állomáson kapcsolják össze, illetve kapcsolják szét. A kijelölt kocsik a Nyugati pályaudvar és Cegléd között pótjegy nélkül vehetők igénybe. Vasárnaponként egyes sebesvonatok Újszász és Rákos felé kerülő úton közlekednek Budapest irányába.

Budapest-Nyugati és Szeged közötti intercityk

A szegedi intercityk több helyen megállnak: egész nap Monoron mindkét irányban, Budapestről Szeged felé délutánonként, 13:43-tól 20:43-ig pedig Pilisen és Albertirsán is. A kijelölt kocsik a Nyugati pályaudvar és Cegléd között pótjegy nélkül vehetők igénybe.

S36, G43-as jelzésű vonatok

Munkanapokon reggel az S36-os és a G43-as jelzésű vonatok nem közlekednek Üllő és Kőbánya-Kispest között. Kivéve az alapmenetrend szerint Kőbánya-Kispestről Budapest-Kelenföldre 7:12-kor induló (3592-es számú) S36-os személyvonatot, amely a teljes útvonalon elmarad.

Néhány járat menetrendje módosul a Budapest–Újszász–Szolnok, a Debrecen–Mátészalka és a Tuzsér–Záhony vonalakon.

Az „Infrastruktúra Versenyképesség Javító” elnevezésű program keretében évente tervezetten 50 milliárd forint pluszforrást fordítana a MÁV pályahálózatának felújítására, hogy kevesebb legyen a meghibásodás, pontosabbak legyenek a vonatok, és stabilabban tartsák a menetrendet. Különösen az elővárosi és a megyeszékhelyek megközelítését biztosító pályaszakaszok állapota szorul korszerűsítésre, ezért a vasúttársaság megkezdte ezek felújítását 2020-ban a Nyugati és Városliget elágazás között. A program első ütemében 2025-ig tervezetten mintegy 600 kilométeren végez a MÁV felújítást

  • a Budapest-Nyugati–Szolnok (100a),
  • a Biatorbágy–Almásfüzitő (1-es),
  • Öttevény–Mosonmagyaróvár (1-es),
  • Füzesabony–Miskolc (80-as),
  • Székesfehérvár–Veszprém–Zalaegerszeg (20-as és 25-ös),
  • Budapest-Nyugati–Vác (70-es), valamint
  • a Rákos–Szolnok (120a)

vonalakon. Ezeken mintegy 45-50 millió utas számára nyújtana a jelenleginél 5–10 perccel gyorsabb eljutást számos megyeszékhelyet és várost érintően, a menetrend stabilabbá megbízhatóbbá válhat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek