100E: továbbra is mindenki ezzel megy ki a reptérre

iho/közút   ·   2023.12.24. 16:00
00_repteri_busz_forgalom

A biztonságos kerékpározást lehetővé tévő, hiányzó hálózati elemeket is pótló Üllői úti kerékpársávok 2023. augusztusi átadásakor sokan féltették a 100E buszjáratot, azonban ez a félelem az elmúlt közel fél év forgalmi adatai alapján alaptalannak bizonyult. A Liszt Ferenc repülőtér turistaforgalmának szezonális változásai ellenére a 100E kihasználtsága gyakorlatilag változatlan.

Az M3-as metró felújításának 2023 tavaszi befejezésével történelmi lehetőség nyílt arra, hogy – a belvárosi autópályák helyett élhető sugárutakat célzó fővárosi törekvések részeként – a korábbi pótlóbuszsávok helyén védett kerékpársávokat alakítsanak ki a fenntartható közlekedési módok használatának ösztönzésére. Az Üllői út Kálvin tér és Nagyvárad tér közötti szakaszán létrejött új, részben pollerekkel védett kerékpársáv idén augusztusi átadását megelőzően sokan adtak hangot azon félelmüknek, hogy az új kerékpársávoknak a 100E buszjárat utasforgalma látja majd a kárát. Az azóta eltelt több mint négy hónap forgalmi adatai egyértelművé teszik, hogy ez a félelem alaptalan volt.

Hogyan maradt megbízható a 100E közlekedése?

Miközben a BKK eltökélt szándéka a klímabarát fővárosi törekvések megvalósítása, elkötelezett amellett, hogy a 100E Repülőtéri Expressz prémium autóbuszos közszolgáltatásként mindig kiszámítható, megbízható, gyors közvetlen kapcsolatot nyújtson a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér és Budapest belvárosa között. Ezért az Üllői úti kerékpársávok átadásával párhuzamosan, illetve azt követően több, a 100E megbízhatóságát támogató forgalmi, forgalomtechnikai változás is életbe lépett:

  • a buszjárat visszatért a népligeti felüljáróra, miután a vizsgálatok azt igazolták, hogy biztonságosan használható az építmény,
  • a BKK a menetrend finomhangolásával segítette a 100E közlekedését,
  • továbbá a közúti torlódások tekintetében érzékenyebb belvárosi irányban külön lámpaprogram és új táblák is segítik a Repülőtéri Expressz gördülékenyebb közlekedését.

A buszok sávváltásának segítésére ösztönző, a forgalmi torlódások kikerülését lehetővé tévő új táblák és forgalmi rend nem jelentenek újdonságot a budapesti utakon, ilyennel már régóta találkozhatunk

  • a Szilágyi Erzsébet fasor és a Kútvölgyi lejtő csomópontjánál,
  • a Batthyány téren,
  • a BAH-csomópontnál,
  • a Szépvölgyi úton vagy
  • a belvárosi Károly körút elején.
Változatlanul magas a kihasználtság a Repülőtéri Expressz járatain

A Budapesti Közlekedési Központ havonta tesz közzé a weboldalán aktuális, színes, közérthető összeállításokat Budapest forgalmi adatairól. A 100E buszjárat utasforgalmi adatai alapján jól látható, hogy ugyan a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér turistaforgalma az év utolsó hónapjaiban szezonálisan dinamikusan csökken, a repülőtérre közlekedő 100E járatok utasforgalma még a kiemelkedő nyári hónapokéhoz képest is lényegében változatlan. A kerékpársávok átadása óta a 100E járat menetrendi megbízhatósága – azaz a műszaki vagy forgalmi okokból késve közlekedő autóbuszok aránya – nem, hogy nem romlott, de az idén áprilisi adatokhoz – azaz a védett kerékpársávok átadása előtti időszakhoz képest – még három százalékkal javult is. Tehát a Budapesten közlekedők szerint a repülőtérre menet, vagy a reptérről a belvárosba továbbra is versenyképes választás a 100E buszjárat.

Amellett, hogy a Repülőtéri Expressz – a forgalmi adatok alapján bizonyíthatóan tehát – továbbra is versenyképes utazási alternatívát kínál a belváros és a repülőtér között, egy fontos kerékpárhálózati elemet is sikerült pótolni az Üllői úti védett kerékpársávok kialakításával, és ez az új sávok kihasználtságán is látszik. Az Üllői úti kerékpársávokon már szeptember végére 242 százalékára nőtt a mikromobilitási eszközök forgalma – ezzel körülbelül egy hónap alatt elérve a Műegyetem rakpart mikromobilitási forgalmának mértékét –, és kihasználtsága azóta is folyamatosan nő, emelve a Múzeum körúti bringasávok kerékpárforgalmát is. Emellett fontos nyertesei az Üllői úti bringasávoknak a gyalogosok is: a korábbi, nem megfelelően biztonságos kerékpáros infrastruktúra miatt idén augusztus előtt sokan a járdán bicikliztek – az új kerékpársávok átadása a gyalogosok biztonságos és zavartalan közlekedését is nagyban segítette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek