A Finnair is megszabadul európai járataitól

iho/repülés   ·   2012.05.24. 15:00
flybe175cim

A Finnair és a brit Flybe közös vállalkozása, a Flybe Nordic repüli ősztől a finn nemzeti légitársaság európai járatait, ilymód csökkentve a költségeket és erősítve a légitársaság pénzügyi pozícióit.

A Finnair e célra 12 Embraer E-190-est ad át a flottájából a közös vállalatnak, miután tavaly a Flybe Nordic már nyolc Finnair-gépet kezdett használni egy korábbi szerződés alapján.

A Flybe eddig is repült Embraerekkel <br>(fotó: Flybe)

A változás lényege, hogy a Flybe és a Flybe Nordic gyakorlatilag fapados légitársaságonak minősíthető, és ennek az üzleti modellnek a révén gazdaságosan működteti a hálózatát. A Flybe Nordic először Finnish Commuter Airlines néven üzemeltetett ATR 42-es és 72-es légcsavaros-gázturbinás gépeket, illetve két Embraert, és eddig elsősorban a Finnair skandináviai járatait vette át. Az eddigi együttműködés sikereinek elismeréseként kerül sor a mostani megállapodás szerint a nagyobb, sugárhajtású E-jetek átadására is.

A Finnair ezzel a lépéssel több más európai és Európán túli légitársaság receptjét követi, amelyek az interkontinentális hálózat révén termeltek profitot, és a rövid- és középtávú járatokon vesztették a pénzt, ezért utóbbiakat kiszervezték más, fapados üzleti modell szerint működő társaságokba. Így keletkezett, amúgy viharos körülmények között és komoly sztrájkhullámmal tetézve, az Ibéria Expressz, és ezt az utat tervezi megvalósítani az Air France-KLM csoport is, amikor a friss tervek szerint a Transavia légitársasághoz csoportosítja át az európai hálózatát.

Lehet, hogy ősztől a finnek low-cost rendszerben kisebb gépeket küldenek Ferihegyre?

A Finnair pénzügyi problémáit jelezte, hogy márciusban a légitársaság kiszervezte a karbantartó részlegét, és már akkor terjedtek a hírek az európai hálózat átadásáról, akkor még azonban elsősorban az Air Berlint tartották esélyesnek a finn nemzeti légitársaság rövidtávú járatainak átvételére.

Kapcsolódó hírek