A hatvani teher

Vörös Attila   ·   2012.08.23. 19:00
400

Ezek közé főleg a Hatvanból induló kiszolgálómenetek tartoznak, de a salgótarjáni vonal ma már ritka tranzitvonatai és a hatvani deltán át közlekedő szerelvények is érdekesek.

Hatvanból Salgótarján külsőre a forgalom visszaesésével már csak heti kétszer, kedden és csütörtökön jár a tolatós. A régi Szergejt is leváltották, a néhány fával és ócskavassal rakott vagon élén remot Dácsia dolgozik. Somoskőújfalunál lassan egy éve nem lép ki tehervonat, Szlovákia felől is csupán havi néhány érkezik. Ezekben vagy acélárut hoznak Kassáról (leginkább Csepelre), vagy Koperbe tartó faárut őrihódosi kilépéssel. Szintén a 81-es vonal teherforgalmához tartozik a havi egy-két alkalommal közlekedő mátramindszenti vonat. A 84-es vonal északi részén Mátramindszenten még rakodnak, vonatonként 10-12 vagon fa hagyja el az állomást Kisterenye irányába.

A tavaly felújított 127-es Szergej érkezik Hatvanba egy Somoskőújfalun belépett tehervonattal<br>(fotók: Vörös Attila)

Az újszászi vonalon az átmenő forgalom mellett a helyi teherforgalmat Jászberény tartja életben. Az áru zömét a hűtőgyárban adják fel, de alkalmanként gabonavonatokat is raknak. A pusztamonostori iparvágányt is kiszolgáló tolatós teher minden munkanapon közlekedik, általában Szergej, de újabban az évekkel ezelőtti időket idézve gyakran Púpos húzza.

Két classic Púpos aktív már csak az országban: a záhonyi 113-as és a hatvani 224-es

A 82-es vonal teherforgalmi szerepe a 100-as vonali vágányzár miatt a napokban megnőtt. A Rail Cargo Hungaria vonatain kívül a magánvasút-társaságok, főleg az MMV és a Train Hungary jár erre. Jászberény felől egyenesen Hatvan állomásra lehet bejárni, a tehervonatok zöme egyébként erre, Miskolc irányába közlekedik tovább. A deltavágány segítségével azonban közvetlenül Budapest felé is lehet fordulni, szintén ebben az irányban lehet a hatvani rendezőbe egyenesen eljutni.

Az Újszász–Hatvan vonal kerülőútként is használható, ahogy erre idén is volt már példa a máriabesnyői siklás után. A forgalomból kizárt Gödöllő–Tura szaksz helyett a 80-as vonal távolsági vonatai Újszászig a szolnoki vonalon, onnan körüljárás után pedig a jászberényin közlekedtek.

Orosházáról Nyékládházára tartó üres szerelvény halad a hatvani deltán. Ennek a vonatnak pont nem lenne szüksége rá, de Hatvan-rendezőben a 144-es Gigantot leakasztották (mögötte a 028-as van), hogy az első képen szereplő somosi teher élére álljon

Kapcsolódó hírek