A japán kombináció: gyökeres fordulat a közúti szállításban

Kiss Bertalan   ·   2021.05.19. 15:00
1c92c7ae

Merőben új fordulatot vett a japán közúti fuvarozás a nagy mennyiségű, darabárus küldemények terén: gyakorlati közlekedésbiztonsági próbákat és fuvarköltség-elemzést követően zöld utat kaptak a minden korábbitól nagyobb kamionok az európai ekokombik mintájára. A szóló tehergépkocsik dolly közbeiktatásával egy félpótkocsit is vontathatnak akár 25 méter hosszúsággal, de csak 36 tonnás össztömeggel.

A nagyobb járműszerelvények engedélyezése bizonyos fuvarfeladatokhoz és útvonalakon azért jelentős fordulat, mert Japánban csak akkor vásásrolhat valaki saját gépkocsit, ha a parkolást magánterületen vagy bérelt parkolóhelyen meg tudja oldani, mivel közterületen parkloni tilos. Cégek, intézmények, üzletek parkolói csak az ügyintézés és vásárlás idejére vehetők igénybe. Ezért a gépkocsivásárláshoz hatósági igazolás vagy bérlői szerződés szükséges és megvizsgálják, hogy a vásárloni kívánt gépkocsi befér-e az adott helyre. Egyébként mindenki olyan gépkocsit vehet, amilyenre futja vagy szeretne, 3,5 tonna alatt, 3,6 méter hosszúságig nincs gépjárműadó, de efölött már drasztikusan növekszik az adó mértéke.

Természetesen a tehergépkocsikra és autóbuszokra vagy taxikra teljesen más rendelkezések vonatkoznak. A gyorsforgalmi utak pihenőiben bárki bármikor megállhat, a teherautósofőrök ott tölthetik kötelező pihenőidejüket, ingyen. Lopás csak külföldi hírekből ismerős.

A gyorsfrogalmi utak kiváló minőségűek, de mind fizetősek, fizetőkapus rendszerben, amely már elfogadja az okostelefonra kapott QR-kódot is. 3,5 tonna fölött ugyanazok a sebességhatárok, mint nálunk: 50, 70 és 80 kilométer/óra.

Forradalmi újítás, hogy több cég is összefogott a fuvarkapacitás-megosztása érdekében

A kamionokra a régebbi 16,5 és 18 méteres hosszúságok érvényesek – bizonyos esetben 21 méteresek is lehetnek – maximum 36 tonnás össztömeggel, minimum öt tengelyen. Alapesetben szóló járműnél két tengelyen 20 tonna, három tengelyen 25, míg négy tengelyen 30 tonna lehet az össztömeg. A helyzetet bonyolítja, hogy az össztömeg a járműszerelvény hosszától is függ, 25–35 tonna között mozoghat. A szélesség maximum 2,5 méter lehet, a magasság csak 3,8 méter, de bizonyos útvonalon vagy rakománynál 4,1 méter is lehet. Többnyire még a klasszikus 9–12 méter közötti pótkocsiméretek dominálnak, a vonórudas tandem vagy tridem pótot eddig legfeljebb fényképen láttak. A raklapok kétszintes szállítása Japánban is gyakori a költséghatékonyság érdekében.

Érdekes kontraszt, hogy a japán vasút bár világelső a személyszállításban, addig az áruszállítás nem egészen hat százalékot tesz ki a fuvarpiacon, de amit lehet, csereszekrényes vagy konténeres formában szállítanak.

Kedvező fogadtatás, szigorú szabályozás

A nagyobb járműszerelvények gondolata már 2005-ben felvetődött, a Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium, valamint a Földügyi, Infrastrukturális, Közlekedési és Idegenforgalmi Minisztérium által szervezett logisztikai szakkonferencián, a japán szállítmányozási cégek és logisztikai vállalatok részvételével.

Az első demószerelvény 2019 tavaszán állt forgalomba a Japan Post Groupnál, Kanto és Kansai városok között, napi egy oda-vissza fuvarban, megduplázva a raktérkapacitást; szinte fele annyi üzemanyaggal futott, mintha két jármű ment volna. A cél a tehergépkocsik számának, az üzemanyag-felhasználásnak, valamint a szén-dioxid-kibocsátásnak a jelentős csökkentése volt. Ezen kívül a járműgyártókkal közösen bevezették a domborzatkövető tempomatot, az automatikus motorleállítást 3–5 perc alapjárat után, és az Európában már ismert vezetéstámogató, az aktív biztonságot növelő műszaki megoldásokat.

A szigetországban újdonság a tandemes és tridemes pótkocsik megjelenése, a képeken 21 és 23 méteres hosszúsággal

A Japán Posta mellett, már három másik cég is csatlakozott – Seino Transportation, Nippon Express, Yamato Transport – az SF25-szerelvényeket (a Super Full Trailer 25 meters) üzemeltetők táborához, összesen hat kamionnal. Ezek a Kansai Gateway és Atsugi Gateway csomaglogisztikai központok között közlekednek. E három cég a munkaerőhiánnyal és egyre növekvő online vásárlással, csomagforgalommal indokolták lépésüket. A cégek nemhogy konkurensek, de egymás rakományait, cserepótkocsis és csereszekrényes rendszerben viszik-hozzák, közös fuvarmegállapodások keretében, logisztikai kapacitásaikat egyesítve, közösen védve a környezetet is.

Meg kell még emílteni a négytengelyes fülkés alvázakra kifejlesztett, hat támtalpas csereszekrényt, amely 9,73 méter hosszú és tizenhat raklapnyi (Japában is 110-szer 110 centiméter a szabvány) áru szállítására alkalmas; szintén a logisztika rugalmasságát növeli, az említett SF25 járműkombinációknál is.

Az új járműszerelvények kifejlesztésében és gyártásában kiemelt szerep jutott az 1964-ben alapított Nippon Trex Co. Ltd.-nek. A dollyval vontatott félpótkocsik esetében kilenc méter fölött előírás az aktív kormányzású hátsó tengely az előírt kanyarodási folyosó és fordulási sugár érdekében. Továbbá a többi közlekedőt figyelmezetető jelzés sem maradhat el a pótkocsi hátuljáról.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek