A „Jövő Szárnya” és más Airbus újdonságok

iho/repülés   ·   2021.09.23. 12:00
unnamed

A zérókibocsátású típusok tesztelésére: kísérleti szárnyszerkezetek egy üzleti gépen, optimális repülési profil Párizstól Toulouse-ig, egy 350-es prototípus az új kabinbelső elemeivel.

Megkezdődött az összeszerelés, igaz, nem Toulouse-ban, hanem az angliai szárnygyártó üzemben, Filtonban: az Airbus közleménye szerint ez a szárny szolgál a legújabb kompozitok és a szerkezet, illetve az aerodinamikai kialakítás tesztelésére. Összesen három kísérleti szárnyat készítenek, egyet a rendszer-integráció ellenőrzésére, a másik a szerkezetet ellenőrzi a számítógépes modellhez képest, a harmadik már az ipari megvalósítást teszteli.

A „Jövő Szárnya” fontos eleme az Airbus átfogó programjának, amelynek célja a zéró karbonkibocsátás elérése, párhuzamosan a fenntartható üzemanyagok és a hidrogénmeghajtás kidolgozásával. Mint tavaly beszámoltunk róla, az európai gyártó három terv-verziót mutatott be: egy viszonylag konvencionális kialakítású, de hidrogén-meghajtású kéthajtóművest, egy vegyes üzemanyaggal repülő vállszárnyas légcsavaros regionális utasszállítót és egy 200 személyes csupaszárny konstrukciót.

Ugyancsak a most Toulouse-ban, az „Airbus Summit 2021” rendezvényen mutattak be egy másik „szárnypróbálgatást”: ezesetben repülési körülmények között keresik az aerodinamikai kialakítás optimumát, és a lehetséges szárnykialakításokat. Csökkent méretarányban egy Cessna Citation VII üzleti gépre szerelve próbálják ki. az „extra-teljesítményű” szárnyat, amely bármelyik jövendő meghajtású modellnél alkalmazható. Mint kiderül, a szárny kilépőéle aktívan változtatható lenne, és más spoilerekkel és felületekkel együtt alkalmazkodna az épp adott áramlási viszonyokhoz, ahhoz hasonlóan, ahogy a madarak változtatják repülés közben a szárnyuk fesztávolságát, formáját és felületét.

Érdekes mozzanata volt a rendezvénynek egy közönséges Air France járat érkezése, amely azonban egyszerre többféle kibocsájtás-csökkentő technológiát mutatott be: a gép Párizsból Toulouse-ba „optimalizált repülési profilt” követett, ami azt jelentette, hogy egyenletesen és folyamatosan emelkedett felszállás után majd süllyedt a célreptér felé. Földetérés után egy hajtóművel gurult majd egy hibrid meghajtású TaxiBot vontató vitte az állóhelyre, ez az egyetlen repülés a kibocsájtást öt százalékkal csökkentette.

Ugyancsak most mutatták be az Airbus tesztgépét, amellyel az energiatakarékos, fenntartható tervezéssel kísérleteznek a belső kialakításban is. Az eco-barát, újrahasznosított anyagokból készülő kárpitok, a különleges konkáv kialakítású, elektromosan sötétíthető ablakok, és a modernizált konyhák és a szórakoztató-tájékoztató rendszer különlegesen vékony képernyői tesztelésére szolgáló gép nem más, mint az A350-esek második prototípusa, az MSN002.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.